Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det statlige selskapet ble skilt ut fra Jernbaneverket i 2005 for å drive vedlikehold av skinnegangen.

Svekker Baneservice

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fremstilte seg selv som budsjettvinner da regjeringen tirsdag la fram revidert Nasjonalbudsjett. Men i det samme budsjettet straffer regjeringen et av selskapene som kunne bidratt til å rette opp problemene på jernbanen raskere.

– Når staten tar så mye utbytte betyr det at den økningen i kapasitet som vi hadde planlagt i strategien den kan vi glemme og vi må fortsette på det kapasitetsnivået vi har i dag, sier administrerende direktør i Baneservice Lars Skålnes til tv2nyhetene.no.

Regjeringen foreslår nemlig å ta ut 20,4 millioner kroner i utbytte fra selskapet, penger som var planlagt brukt til å bygge ut kapasitet for vedlikehold av jernbanen.

– Det svekker Baneservice sine muligheter til å være med å løse oppgavene, sier Skålnes.

LES OGSÅ: Togpendlere frykter ny kaosvinter

Tar alt overskudd

Baneservice hadde lagt en strategi om å øke kapasiteten til vedlikehold med bakgrunn i signaler fra det politiske miljøet om en satsing på jernbane. Nå er direktøren skuffet over regjeringen.

– Med å ta utbytte på disse 20 millionene har alt overskudd vi har produsert siden 2005 er gått med til utbytte, så vi har ikke bygd oss opp noe kapital i løpet av disse fem årene, sier Skålnes.

Han mener det er stor avstand mellom regjeringens skryt av at de satser på jernbanen og virkeligheten.

– Jeg får det ikke til å henge sammen, for å si det enkelt.

Forsvarer forslaget

Regjeringen mener derimot at det er helt forsvarlig å ta et stort utbytte fra Baneservice, fordi det er i tråd med statens utbyttepolitikk.

– Dersom selskapet er i posisjon til det, og det er de i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til tv2nyhetene.no.

– Mener du det er forsvarlig å ta utbytte fra dette selskapet?

– Ja, jeg mener det, det er derfor dette forslaget ligger der, sier Kleppa

– Helt håpløst

I bygge- og anleggsbransjen ristes det på hodet av hvordan regjeringen i budsjettet svekker et selskap som kunne gitt bedre jernbane raskere.

– Jeg synes det er håpløst og oppfordrer så sterkt jeg kan Stortinget til å rette opp det som her er gjort, sier direktør i Byggenæringens Landsforening Audun Lågøyr.

Mens regjeringen hevder det ikke er kapasitet til å gjøre mer vedlikeholdsarbeid i år, er bransjen av en helt annen oppfatning.

– Det er kapasitet til å ta mer men da må Jernbaneverket opptre på en annen måte, sier Lågøyr.