Maria Sanner, Solveig Barstad (Foto: Privat)
Maria Sanner, Solveig Barstad (Foto: Privat)

Maria (17) fikk ikke kjøpe billett på toget – kastet av

Maria Barstad Sanner måtte tilbringe flere timer på togstasjonen etter NSB-glipp.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg ble rasende. Det var ikke planen å tilbringe lørdag ettermiddag på Hamar, sier Maria Sanner Barstad til TV 2 hjelper deg.

Kastet av toget

17-åringen, som er datter av programleder Solveig Barstad, opplevde lørdag å bli kastet av toget på Hamar.

Sammen med venninnen Maren Jenssen (17) hadde hun vært i Brumunddal for å delta i en teaterforestilling. Tidligere på dagen hadde de tatt toget fra Oslo til Hamar uten problemer, men da forestillingen var over og jentene skulle hjem, skulle det vise seg at hjemturen ville ta betydelig lengre tid.

Togstasjonen i Brumunddal er en av flere ubemannede stasjoner som drives av NSB. Stasjonen har heller ingen billettautomat, så reisende fra Brumunddal er nødt til å kjøpe billetten inne på toget.

– Siden vi ikke fikk kjøpt på stasjonen, regnet vi med at vi kunne betale med kort på toget, sier Maria til TV 2 hjelper deg.

Men så enkelt skulle det ikke være. Jentene, som begge er under 18 år, hadde ikke nok kontanter på seg, bare hvert sitt Visa Electron-kort.

Maren Jenssen, Maria Sanner (Foto: Privat)

Visa Electron er bankkort som gis til barn under 18 år, og som krever onlinetilgang. Med et Electron-kort er det ikke mulig å bruke mer enn hva man har på konto, for at barn under 18 år ikke skal kunne pådra seg kredittgjeld.

Forsinket

Det de to 17-åringene ikke visste, var at NSB ikke tillater Visa Electron som betalingsmiddel om bord på toget eller i billettautomatene, siden de ikke har onlinetilgang på disse stedene.

– Konduktøren sa at vi måtte ga av toget på neste stasjon, som var Hamar. Vi spurte om vi kunne løpe inn og kjøpe billetter i skranken, siden toget ville bli stående på stasjonen der i noen minutter uansett. Jeg hadde jo trodd at det skulle gå greit, men vi ble kastet ut, sier Maria til TV 2 hjelper deg.

– Det var kjempefrustrerende. Vi ville jo bare komme oss hjem igjen.

Konduktørene som kastet Maria og Maren av toget, fortalte jentene at det neste toget ville ankomme perrongen en time senere.

– Han sa én time, men det tok to timer før det dukket opp. I tillegg var toget forsinket i en halvtime. Jeg ble rasende. Det var ikke planen å tilbringe lørdag ettermiddag på Hamar, sier 17-åringen til TV 2 hjelper deg.

– Et problem

Informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, sier til TV 2 hjelper deg at han har snakket med konduktørpersonellet som jobbet på toget, og de bekrefter historien til jentene.

Lundeby sier det er et problem at Electron-brukere ikke får betalt billetten på toget eller i billettautomatene.

– Forutsetningen for å betale med et ungdomskort som Electron er ikke til stede. For å bruke Electron-kort må man ha onlinetilgang, og det er det ikke i togene, sier Lundeby.

På NSBs hjemmesider og på togdørene opplyses det hvilke bankkort som er gyldige betalingsformer. Lundeby mener, etter å ha snakket med salgsavdelingen, at det er godt kjent blant Electron-brukere at slike kort ikke kan benyttes på toget.

– Det opplyses også av bankene når man anskaffer et slikt kort, sier Lundeby.

– Maks uheldig

Da toget rullet inn på stasjonen på Hamar, fikk ikke jentene lov til å oppsøke nærmeste billettskranke for å kjøpe billett.

– Det er ikke tid til å gjøre dette på stasjonen på Hamar. Det kan forsinke hele toget, sier Lundeby, som like fullt innrømmer at jentene var maks uheldige ved at de måtte forlate toget.

Vanligvis når slike situasjoner oppstår, så har NSB en giroløsning som gjør at de reisende kan få fakturert reisen, men konduktøren som ekspederte jentene hadde gått tom for slike giroer.

– Konduktøren var tom for disse giroene, så den var ikke tilgjengelig for jentene, beklager Lundeby.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.