Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke mange årene vi skal tilbake før nye motorer var synonymt med flere hestekrefter og økte farts- og aksellerasjons-ressurser. Slik er det ikke lenger. Volvo kommer nå med nye motor-versjoner og det er miljø, utslipp og forbruk som står i fokus.

Volvo har allerede gjort en kjempegod jobb i så måte. På bare to - tre år har de i sin V70 nær halvert de etter hvert så mye omtalte CO2-utslippene. En V70 med diesel fra 2007 lå på 209 g/km i CO2-utslipp. Nå ligger samme bilen - dog med mindre motor - på bare 119 g/km. Bortimot en halvering, altså. Bra!

Billigere bil til deg

Og jeg tror knapt det finnes noen annen bransje som har "hivd seg så fort rundt" som bilbransjen i kampen om å redusere CO2-utslippene.

Men altså - Volvo er på hugget igjen, og motornyhetene står i kø. Dette kommer ikke bare miljøet til gode, men også deg som forbruker. Laverere CO2-utslipp betyr mindre avgifter - og billigere bil til deg! Dette er vel det vi må kunne kalle en vinn - vinn situsasjon?

Les også: Volvo advarer, bilen kan gi gass av seg selv:

S60-motoren i flere biler

Den største nyheten er at den nye 2-liters diesel-femmeren som kommer i nye S60 også blir å finne under mange andre Volvo-pansere.

S60-bakfra-02

Luksusbil med spare-motor, les om S80 her:

Den bygger stort sett på samme lest som den gamle 2,4-liters dieselen, men med redusert slaglengde blir volumet nå på 2 liter og den går under navnet D3. Den får i tillegg en noe justert turbo som sørger for bedre drag på lav turtall, og nye dieseldyser som gir kortere og mer presis innsprøytning - alt for mer effektiv forbrenning.

Effekten for den nye D3-motoren blir 163 hk og 400 Nm, og i S60 nøyer den seg med 0,52 l/mil

150 hk og 177 hk.

I modellene C3, S40, V50 og C70 kan du få den nye 2-liters-dieselen med to forskjellige effekt uttak.

Enten D3 150 hk 350 Nm eller 177 hk 400 NM. Sistnevnte får betegnelsen D4. Forbruket her skal ligge på 0,51 l/mil og CO2-utslippet er 134.

115 hk

Men det slutter ikke der. Det finnes også en D2-motor. Den er på 1,6-liter diesel, og fås i C30, S40 og V50.

Her blir effekten 115 hk / 270 Nm. Forbruket for biler med denne motoren oppgis til 0,43 og CO2-utslippet er på 114 g/km.

Bensinmotorer

Også bensinmotorene, som ikke er særlig aktuelle i Norge optimaliseres, først og fremst gjennom lavere friksjon. 3-literen T6 yter nå 304 hk /440 Nm , mens 3,2-liter sugemotoren som har fått oppgradert veivaksel nå yter 243 hk / 320 Nm.

Volvo er slett ikke alene om motor-optimalisering om dagen. Sterke konkurrenter som BMW, Audi og Mercedes har også skjønt hva dette handler om og er på plass med lavutslipps-motorer, Så her går det unna i svingene og fortsettelsen er spennende.

Les duellen: Svensk mesterskap i 4x4

DSC_0002