CIMG9989 (Foto: Privat)
CIMG9989 (Foto: Privat)
boligvurdering, magne haabeth (Foto: Privat)
boligvurdering, magne haabeth (Foto: Privat)

Boligvurdering.com sendte falsk faktura til avdøde Magne

Forbrukerombudet mener vi bare har sett toppen av isfjellet. – Det er helt forkastelig, sier opprørt svigersønn.

Siden i fjor har både forbrukerombudet i Sverige og Norge kjempet mot selskapet Svensk Bostadsvärdering AB som står bak nettsiden boligvurdering.com.

Firmaet anklages for å bryte både markedsførings- og angrerettloven, ved at de sender ut fakturaer for boligvurderinger som kunden oppfatter som gratis, men som i realiteten koster 499,- kroner.

Forbrukerombudet har tidligere bedt de svenske forbrukermyndighetene grip inn i saken, men det ser til at det Lunde-registrerte firmaet fortsetter i samme sporet som tidligere.

– Vi har nok bare sett toppen av isfjellet, advarer juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Sverre Åril.

faktura, boligvurdering
faktura, boligvurdering

Les også: Forbrukere føler seg lurt av «gratis» boligvurdering på nettet

Fakturerte død svigerfar

Boligvurdering.com er også en gjenganger hos TV 2 hjelper deg. Siden vi publiserte en sak om bedriften i mars, har klagene strømmet inn.

En av disse klagene kom fra Arve Berntsen. I forrige uke dumpet det ned en faktura fra den svenske bedriften i svigerfaren, Magne Haabeths, postkasse på Lillehammer.

- Jeg skjønte jo ingenting. Han gikk bort i desember i fjor, han var 90 år og eide ikke egen PC, sier Arve, som derfor stiller seg helt uforstående til hvordan fakturaen dukket opp.

Måten boligvurdering.com virker på, er at man fyller inn adresse og informasjon om boligen på nettsiden. Deretter mottar man vurderingen i posten i løpet av 4-6 dager.

Da han døde etterlot Magne seg to arvinger, en av disse er Arve kone, men ingen av de to arvingene har heller vært innom boligvurdering.com og huset skal ikke selges.

- Svigerfaren min gikk bort i desember, han kan umulig ha brukt boligvurdering.com den siste tiden.

Vil politianmelde

Samme dagen som fakturaen kom i postkassen, forsøkte Arve å kontakte bedriften via mail, siden dette er den eneste kontaktinformasjonen de opererer med.

- Jeg ville vite når Magne angivelig skal ha brukt siden, men jeg får ikke noe svar, sier Arve, som inntil i forrige uke aldri hadde hørt om bedriften.

Etter et raskt søk på google, er han derimot ikke i tvil. Flere norske og svenske forbrukere har skrevet om sine erfaringer med bedriften på nettet.

boligbilde (Foto: PRIVAT)
boligbilde (Foto: PRIVAT)

Han har gitt bedriften frist til onsdag med å framskaffe dokumentasjonen på at svigerfaren har benyttet nettsiden, hvis ikke vil han anmelde saken til politiet.

- Jeg oppfatter dette som svindel og en sleip måte å tjene penger på, sier han.

Fakturaen har forfallsdato i neste uke, men Arve har ikke tenkt til å sende en krone til bedriften.

- De må gjerne true med inkasso. Vi kommer ikke til å betale regningen. Han som skal betale denne regningen lever ikke lenger, sier den oppgitte svigersønnen.

Store mørketall

Juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Sverre Åril er godt kjent med problemstillingene rundt den svenske bedriften bak boligvurdering.com.

Han sier at de første klagene begynte å strømme inn til ombudet i januar i år og at de har fortsatt i uforminsket styrke fram til i dag.

Det klagene dreier seg om, er mangelfull eller villedende prisinformasjon, mangel på angrerettskjema og negativt salg, hvor man blir fakturert for noe man ikke har bestilt.

Forbrukerombudet regner med at bare cirka én av 10 personer klager i slike saker, men at de likevel har mottatt forholdsvis mange klager.

– Det er snakk om forholdsvis mye klager, men vi mistenker samtidig at dette er bare er toppen av isfjellet og at det er store mørketall.

Det viktigste, mener Åril, er at kunder som mottar faktura fra Boligvurdering.com som de oppfatter som urimelige, bestrider kravet skriftlig. Dette gjøres ved å sende en e-post til selskapet.

– Føler man seg lurt av boligvurdering.com, så er det viktig å bestride kravet skriftlig eller benytte angreretten som løper i tre måneder dersom man ikke har mottatt angrerettsskjema. Om man hører mer fra Boligvurdering eller et inkassoselskap, kan man da vise til at dette er et omstridt krav, og da kan ikke penger drives inn gjennom inkasso eller ekstra utgifter påløpe.

åril, forbrukerombudet (Foto: Forbrukerombudet)
åril, forbrukerombudet (Foto: Forbrukerombudet)

Svarer ikke

TV 2 hjelper deg har prøvd å komme i kontakt med Boligvurdering.com via mail og telefon til bedriftens daglig leder og styreformann, men ingen har svart på våre henvendelser.

Trenger du vår hjelp i en forbrukersak?Tips oss i TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.