Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under mandagens pressekonferanse om Sjursøyaulykken som kostet tre mennesker livet, opplyste Statens havarikommisjon at det var en misforståelse mellom togekspeditøren på Alnabru og skiftelederen som førte til at vognene gikk løpsk.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier i en kommentar at Jernbaneverket erkjenner at sikkerheten på Alnabru ikke har vært god nok.

– For Jernbaneverket er det viktig å understreke at det ikke skal være slik at en misforståelse skal kunne føre til så fatale konsekvenser som dette. Dette tyder på at vi etter hvert som bruken av Alnabru har endret seg, ikke har klart å fange om de endringer i riskobildet dette har medført, og derfor ikke har fått etablert tilstrekkelig med barrierer, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Ifølge Jernbaneverket ble det igangsatt flere tiltak på Alnabru umiddelbart etter den fatale ulykken.

Skal installere ny sporveksel

– Blant annet prosjekteres det nå en ny såkalt avledende sporveksel fra de sporene der vognene kom i drift. Denne vil bli installert i løpet av sommeren, opplyser Jernbaneverket.

Før denne sporvekselen er installert, skjer all skifting med lokomotiv tilkoplet slik at vognene har bremsekraft.

LES OGSÅ: – Menneskelig svikt bak Sjursøyaulykken

Ifølge Statens havarikommisjon var det flere faktorer som førte til ulykken.

Direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen understreket under pressekonferansen at det ikke var én årsak til ulykken, og at feilen i større grad lå på systemnivå enn individnivå.

– Det er et samspill mellom flere feil og mangler, sa Myhre.

Havarikommisjonen sier at deres undersøkelser har resultert i en umiddelbar tilråding om at Statens jernbanetilsyn må forbedre sikkerheten.

Ble ikke stanset

– De barrierene som er etablert for å forhindre at vogner uten bremser kommer i drift og ruller ut fra Alnabru har vist seg ikke å være tilstrekkelige. Statens havarikommisjon tilråder at Statens jernbanetilsyn pålegger Jernbaneverket å analysere driftssituasjonen på Alnabru og å etablere nødvendige barrierer slik at løpske vogner ikke kan rulle ut av stasjonen, står det i rapporten fra Havarikommisjonen.

Vogntoget skal ha kommet opp i en hastighet på over 100 km/t da det raste nedover fra Alnabru godsterminal til industriområdet på Sjursøya.

De 16 godsvognene som kom inn på feil spor skulle vært stanset av minst tre barrierer, men sporvekslerne klarte ikke å hindre vognenes ferd mot Sjursøya.