Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Audi Allroad C5
Audi Allroad C5

- Når en sånn kommer inn blir det nesten alltid bonus på oss

Brooms bilekspert skrev om Bruktbilene fra helvete. Det startet en skikkelig debatt-flom.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de sakene som har skapt aller mest debatt her på broom.no så langt har tittelen "Dette er bruktbilene fra helvete".

Nylig ble den dratt fram igjen i forbindelse med at vi kjørte lista på brukt-SUV-ene med minst feil. Og dermed kom det enda flere kommentarer.

Burde ikke vært produsert

- Utrolig moro at det engasjerer. Jeg tror mange kjente seg igjen. Og så er det mange som er tildels veldig uenige med meg. Det har de selvfølgelig all rett til å være, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som er mannen bak denne artikkelen.

- Jeg synes all responsen er ekstra moro fordi dette var en sak jeg hadde tygd på ganske lenge. Etter mange år i bransjen har jeg sett og opplevd litt av hvert. Og jeg har vært borti mange bilmodeller som aldri burde vært produsert - og i hvertfall ikke burde vært sluppet løs på uskyldige kunder!

Selv bilmekaniker

- Dette er egentlig bare starten. Jeg har tenkt å skrive flere saker som dette. Og da blir det forhåpentligvis like mye engasjement og kommetarer på dem også, sier Benny.

En av de som har kommentert er selv bilmekaniker og som vi skjønner fra tittelen på denne saken: Blant gutta på verkstedet er i alle fall Audi Allroad en populær bil!

LES SAKEN: Dette er bruktbilene fra helvete

Her er kommentarene som har kommet inn så langt. God lesning:

Laffen

Bra artikkel med humoristiske innlegg :-)

Det er ikke lett å vite hvilken bil en bør kjøpe, men det er enda viktigere å vite hvilken bil en ikke bør kjøpe....

PC

arti :) Renault Espace er jo en fin bil :P noen venner hadde en 99mod. som russebil, de trodde de var lure som kjøpte en bil som kun var 10 år gammel, men den gang ei, de var den eneste russebil av europeisk opprinnelse som brøt sammen oftere enn de gamle gode amerikanerne :P

Dieseldyret

Kjempebra skrevet :-)

Må si meg enig i alt som er skrevet om disse møkkabilene! Etter 10år i Viking Redningstjeneste kunne jeg ramse opp flere som feks.Audi A6 fra begynnelsen av 2000 tallet,eller Peugeot med flere modeller som 309,405,605,Partner,for ikke å snakke om regelett drittbiler som Ford Sierra,Scorpio nei det blir for mange å ramse opp.Kjører selv en 97`Toyota Landcruiser som bruker MASSE Diesel og forurenser som et middels østeuropeisk kullkraftverk,MEN den starter og går og går og går......

Tja

Ja jeg vet nå ikke jeg. Har en Sharan fra 2003, TDI og 4Motion. Jeg er veldig godt fornøyd med den, og nå har den gått 185.000. Da jeg kjøpte denne ny, kunne ikke jeg se noen alternativer til samme pris med like god fremkommelighet, plass og familievennlighet.

Selvfølgelig finner man drittbiler i alle segment - nå tilbakekaller selv Toyota tusenvis av biler, og det anbefales ikke å kjøpe dem hverken nytt eller brukt.

Audun

Enig her. HAr en Kia Sportage som spiser opp lønna mi hver måned. Er blitt stamkunde på mitt lokale verksted! Så nå går jeg tilbake til Toyota, har hatt 2 Toyotaer tidligere uten problemer.

Olaf

Mercedes Vito. Å skylde på Spania er typisk Mercedes-filosofi. En rekke andre merker blir satt sammen i Spania uten spesielle problemer. Undertegnede har arbeidet i Daimler Benz og kjenner mentaliteten. Ganske enkelt: Et udugelig opplegg !

Kristoffer

Enig med deg om vito`n vi har en gjennom hjelpemiddelsentralen.

Den ruster, den er mere brun enn rød.

Og vi må skifte bremser på den vært år, også er det noen andre småting som ryker hele tia.

Møkkabil

Megane hater

Kjempebra skrevet!

jeg savner Renault Megane i hvertfall årsmodellene fra 96-98! Det er i hvertfall den verste bilen jeg har hatt!

Bilmekaniker

Kan ikke si meg helt enig,har hatt mange biler :ford amcar,opel,honda,suzuki,mitsu,subaru,toyota,audi,bmw...for å nevne noen ,eneste bilen som ikke har startet e Toyotaen,de andre bilene har startet og gått.Det e vel en grunn til att Toyota sliter nå..........

Bilberger

Det e vel ikke mange bilmerker som skifter flere motorer i uken enn Toyota ,kan nevne i fleng svake motorer(avensis,land cruiser) Ikke rart de advarer mot å kjøpe ny eller brukt Toyota.Står vel i navnet Toy (Leke)

knut

enig i at disse hører til i møkkabilsegmentet ja,spesielt vw

Pendler

Har en 1996 Ford Galaxy TDI hjemme som har passert 250000 km uten annet enn vanlig service og kjøres minst 60 km daglig. Så de hadde tydeligvis gode dager på Ford/VW-fabrikken også!!

opelman

Hehe,skulle man lagd en liste over alle drit bilene i verden så hadde den listen blitt lang....

knut

kommentar til opelman:det er vel alle biler som ikke heter opel det da

hadde nok blitt en del opel på lista mi værtfall hehe

magne

kjøpen billig japsebil og bare kjør og kjør og kjør

Volvo

Nok en fransk bil på ei verstingliste - BOMBE.

kim

jeg har bare hatt ford så jeg har aldri hatt problemer

merce190e

kan ikke si meg enig det med Mercedes Vito. Vito er en bra bil med gode kjøreegenskaper. den er god på Vinterstid og tar seg fram på snø. Gode kjøreegenskaper og en god vinterbil som tar seg fram

Tore

Er utrolig glad jeg ble kvitt min Ford Galaxy, tapte nesten 100000 på den. Måtte bytte automatkasse, AC +++++++. Søvnløse netter? Ja mange!!

PA

Tidligere generasjon Vito er velkjente problembiler og topper nesten alle feilstatistikker. Kjente en som hadde en 98 modell som han rett og slett måtte selge pga for mye problemer. Han klarte å få denne i innbytte før "alle" visste hvor dårlige disse var. Han har skydd MB etter dette, men muligens er den nye generasjonen bedre.

Hans

Opel Vivaro 2,5 Dti er vel glemt her,frans møkkamotor. Kosta meg dyrt. Kjøpte en gammal Patrol i stedet,skuddsikker bil så lenge rusta ikke spiser opp bilen.

BTB

Godt å vite at Ford S-Max er basert på S80 understell osv, og ikke Galaxy.

Jeg trenger ikke en ny bil proppet med feil, når de i utgangspunktet er ganske dyre.

BTB

Med dyre, mener jeg da flerbruks biler i denne størrelsen. Ser at de er godt representert her.

Volvomannen

Kjøp Volvo!

Då går det bra!!!!

ARILD

tIL INFO:FRANSKE MOTORER ER UTROLIG BRA. SPESSIELT DIESELMOTORER

DE LAGER OGSÅ MOTORER TIL EN REKKE ANDRE BILMERKER SOM F EKS NISSAN

sindre

kjøp en gammel billig CHEVROLET og skift olje en gang i blandt og bare kjør og kjør og kjør. det er det man kaller kvalitet:)

Lørve

Peugeot/Cotroën lvere motorer til Ford og Volvo (1.6 109 hk )

Å den er sikkert i flere biler også

t.h

kjøp japse har hatt blant annet nissan laurel den hadde gått 550000 km da jeg kjøpte den aldri så mye som et bomslag vannvittig kvalitet det er ikke noe fransk som er i nærheten å ikke de fleste tyske heller bortsett fra bmw med rekke sekser.kjører bmw 520 i dag som har gått langt med lite problemer men nissan laurel er udødelig

Gjesp

Biler som Laurel er evigvarende slitere. Som du sier: Vannvittig kvalitet. Hvorfor klarer de ikke å lage ting som dette idag? Blir det for dyrt? Utover dette så har jeg vært borte i mange andre biler som har vært uslitelige. Gamle Volvoer, tidligere generasjoner med MB og mange franske slitere som dieselversjoner av Peugeot 504 og Citroen CX. Eneste som tok livet av disse var rust. Snakker også her om godt over 4 runder. Peugeot 2,1 liter med 65 seige dieselhester er ikke noe man sliter ut på 1-2-3. Det artige er jo at motoren i denne bilen fremdeles ble brukt i mange år etterpå i en båt.

Espace-eier

Usakelig og latterlig test. Spar oss for dette vrøvlet!

Fornøyd Sharan eier

Sharan er muligens en mandagsbil og en møkkabil i Benny`s øyne. Jeg har en 2003 sharan med automatgir og Diesel som jeg har hatt siden den var ny. Nå gått 162`km og ikke en feil utover vanlig vedlikehold. Bremser, skiver etc.

Automat og motor er som nytt og ikke enda byttet eksosanlegg, clutch eller andre dyre slite deler.

Så kanskje ikke man skal gre alle sharan/galaxy under samme kam. fra 2002 og fremover er bilene bra, om man følger de opp og steller pent med de.

Banna bein, Benny!!!!!

PA

Som flere kommenterer her: Ikke alle årsmodellene av disse bilene her er like dårlig. Nyanser bildet. Sjekk om akkurat den årsmodellen er dårlig.

Råner

Til fornøyd sharan-eier. Hvis du har skiftet bremseskiver før 162', har du en drittbil. Skal jo holde minst det dobbelte. Og selfølgelig skal du ikke ha skiftet eksosanlegg ennå. Har selv volvo som har gått 320' og har ikke skiftet noe av dette ennå.

Bilteknisk konsulent

Har du ikke skiftet bremseskiver på så lang tid e du trafikk farlig.

gjesp

Ha, ha. Til "Råner":

Topper denne. Har en Volvo Amazon som er gått 2 millioner km. Har ikke engang byttet olje på denne. Eller etterfyllt spylervæske. Bremsene er selvsagt originale. Frontkolliderte i 200km/t med en trailer og det ble ikke en bulk engang. Traileren måtte kondemneres.

Bjørn

Jeg regner med dette ikke er Benny's personlige påstand. Dette er jo biler som kommer på bunn i de fleste slike undersøkelser. Kunne derimot være greit å poengtere at enkelte av modellene hadde mest problemer i en viss periode før de ble bedre osv. Selvsagt vil også mange si at "DETTE STEMMER IKKE", fordi JEG har hatt en slik bil uten noe problemer. Selvsagt vil mange ha en slik bil uten å oppleve problemer, men gjennomsnittlig har disse langt flere feil enn andre.

knut

å skifte brtemsskiver har vel mer med hvordan bilen er brukt,mye småkjøring,mere slitasje på bremsskiver langkjøring,mindre slitasje

om man har byttet skiver etter 150000 km trenger det ikke være drittbil for det

automat bil feks sliter mere på bremser

Sharan

Har også Sharan og 2 vennepar som også har Sharan av nyere årgang 2003 - 2005..Vi og de er også strålende fornøyd og har hatt lite problemer. TDI motoren starter alltid... og går langt om de blir tatt skikkelig vare på.

Mulig det kan være noe småproblemer som en slurete vindusheis eller en lyspære som ryker litt oftere enn på "normale" biler, men dette er overdimensjonert av forstå seg påere og ikke minst folk som ikke vet å ta vare på bilene sine og følge opp med jevnlig vedlikehold.

Da er det Deres egen feil at bilen må ofte på verksted.

Også meget fornøyd Sharan eier.

kia motors

ang sportage.

Du skriver topp det hele med komfort som på en utedass en kaild vinterkveld.Utifra dette utsagnet er ikke dine kunnskaper veldig store.

Du kan umulig ha sittet på en utedass en kald vinterkveld...

dagfinn

Til fornøygd sharan eier, med diesel og aut, og som ikke har skiftet clutch??? visste ikke at det var clutch på en automat kasse.

Kalle

Typisk de som kjøper VW, har null peiling på bil.

Bilteknisk konsulent

Det e clutch på automatkasser å,så der lerte du noe nytt i dag å Dagfinn:))

knut

clutch ja men ikke som på manuell

viss clutch på automat må skiftes må nok kassen byttes eller overhales

Dagfinn

Jeg tar den, men når det er snakk om å skifte clutch, da mener man som regel chutch som på en bil med manuel gear. Jeg kjører sev en volvo 940 aut. og er meget fornøyd, aldri noe tull der.

Finn Roar Loe

Som lykkelig eier av en Ford Galaxy TDI og automat stiller jeg meg undrende til hva som skal være problemet med denne bilen.

Hvis det er kombinajonen TDI og automat ( som er levert av VW )

bør vel alle andre VW-biler være like dårlige.

"Heldig eier av en Kia"

hehe, hadde jeg bare fått en liten advarsel før jeg kjøpte kia... har hatt mye kluss med den - nå skal den kjøres til det stopper, da går den på dynga!

Måtte spørre en mekaniker om å dirke opp bilen en gang, den sto med nøklene i og gikk på tomgang da den låste seg selv. Jeg forklarte mekanikeren problemet og spurte om han kunne få den opp - han spurte hvilken bil jeg hadde, da jeg sa kia sportage svarte han "det er problemet ditt"

Har forresten blitt en kløpper på å åpne bilen med en streng - det har skjedd mange ganger.

Aldri mer Audi

Har gått på en smell og kjøpt en Audi allroad 2002 modell 2,5 diesel verste bilen i mannsminne.

Nervøse ryktninger

Audi allroad gir en kamerat av meg nervøse ryktninger. Han hadde over 120.000 i påkost på under 2 år. Feil med toppen, girkassa raste (dyrt!!!!), lekasje i fordelingskasse, 2 nye drivaksler + et dussin andre ting. Måtte ta opp lån på huset for å dekke alle reparasjoner. Han får nervøse rykninger bare jeg never Audi'n ;-)

Sharan

Disse testene sier mer om personen som skriver dem enn om bilene.Ser mest ut som dårlig underholdning. Har selv en Sharan tdi, automat 2001 mod som fungerer meget bra.Har jobbet mange år som mekaniker og tror det er eieren det kommer an på i de aller fleste tilfellene der det blir kostbare reparasjoner.Ser bilen ut som en svinesti,er den nok behandlet deretter også. Trenger du mange seter og ikke vil kjøre buss er Sharan noe av det likeste du kan kjøre mener nå jeg.

Bilberger

Dette var lavmåls uttalelse Sharan.En stor skam om du e Bilmekaniker.

dodge

alle di bilene der er forferdelige! ikke bare at di er stygge men di burde aldri ha blitt produsert med tanke på hvor dårlig kvaliteten er! fysj sier jeg bare..

vw mekanikker

Artig artikkel, men savner en av den virklig store og det er Audi allroad 2.5 tdi. (automat)

Jobber som makanikker selv, og når en sån kommer in blir det nesten altid bonus på oss.

Kunden får som regel regning fra 25 000 og godt opp i 6 sifrede beløp.

Dene bilen må være eierens størst mareritt :) Snakker om ting du kan grave ned :)

Mekaniker

Blir litt lei av alle som skryter så mye av japsebiler. Greit det kan være lite feil med dem, men hva med rust?? Eller motorbytter osv på servicer, uten at kundene får vite noe? Ikke rart de har ufortjent bra rykte. Snakkes når en japsebil har gått 700.000km uten å av med toppen, slik som min gamle Meredes E 250 Diesel w124, eller min 1993 Audi 100 2,5 TDI R5. Begge disse har gått snart 800.000 på original motor. Og her har man mye bedre materialkvalitet og komfort enn i en tilsvarende japse. Kjenner det med en gang jeg setter meg inn i en japse, lukta av billig plast. Ush

Anders Taxi

Her er mange biler i fra Helvete. Jeg kjører profesjonelt og vi har en Passat 2009 modell diesel og automat som arbeidsplass. Elektronikken er et kapittel for seg selv. Så er det vårt andre bremseskift og vårt første gearkasse skift utført på 110000 km sammen med 1 drivaksel, hele forstillinga og diverse foringer. Dette er en forsterket Passat beregnet som Taxi og ikke den du får i butikken.

Den forrige Passaten, 2007 modell, greide 1 motorhavari og 2 gearkasser på 200000 km.

Men det stopper ikke der.

Merce E220 mod 2000 og 2003 var ikke et hakk bedre. Stabiliseringsstag og gerkasse. Bertil & Steen fortviltre. Nå gjør taxi eierene avtaler om full garanti i 2 år for å unngå slike kostnader som det Merce E og Nissan Primera fra 1995 og utover medførte.

Taxi eieren jeg kjører for kaller Primera for Deprimera.

Så til en overaskelse. Hun hadde Fiat og var strålende fornøyd med Fiat, men grombilen var Nissan Laurell.

Privat har jeg en Avensis 1.8 mod1999 som har ruslet 330000. Har skiftet bremser, dynamo og 1 håndbrekkvaier. Jo, da bilen var ny fusket den etter minus 8 grader. Synderen var coilen.

Anders Taxi

Her var en som skreiv Citroen!!!! Jo da, jeg hadde en slik. En teknisk katastrofe. Aldri mer skal jeg eie en Franskbygget bil om du så bar den inn i stua til meg og ga meg gratis bensin i de 2 åra en slik bil lever uten for store problemer.

Anders Taxi

Skulle kjøpe brukt som bil nr 2. Så på MB 190 til kona. Så sier B & S i Skien. - Bør du nå kjøpe den da? Da ble det enm brukt Mazda der automaten gikk til helvete på 180000. Plukket ut kassa og kom til Custom Matic med vraket.

Ford kasse, sier Svendsen. Laget hos ZF i Spania, sitter i Toyota Mazda Nissan MB 180 og 190 og i alle franske og i ...... Og jeg som trodde at Japansk var Japansk. Boka sa noe annet og delene til kassa kom i fra USA.

Deler lages i alle tyvhøl og sendes verden rundt.

Lørve

taxiAnder.

hehe ja ikke sant... er mange underleverandører innen bil industrien.

Borsch er vel dem levere mest elektronikk innen bil industrien

Å DSG kassa til VW er det vel ZF som har utviklet i sammarbeid med VW

joakim

Har en 98 modell Peugeot 306i XRB16. Super fornøyd med den. Stort sett bare bytta slite deler. Starter å går Hver dag. Tar regelmessige servicer på merke verksted da. Kjenner folka der. Så synes det er greit å bruke de. Har jobba der også. Bra kunde behandling og ikke så ille på priser heller. Ikke ruster 306 spesielt mye heller. Lakken er veldig glatt og beskyttene mot støv og annet dritt. Er enkelt å vaske den. Litt såpe( ikke alltid nødvendig) og vann er det du trenger. Billig i drift og går bra. Bilen har nå rullet snart 160.000 km. Servicer har kosta meg under 20.000 de årene jeg har hatt bilen. Da er olje skift, filter skift, plugger, time pris på verksted o.l inkludert. Ikke hatt mye andre uforutsette utgifter på den.

Øivind

Joakim. Har en Peugeot 306 2.0 Hdi 2000 modell. Var på verkstedet med bilen i høst pga problemer i bakstillinga. Du må nok bytte bakaksel.

Har hørt Peugeot på flere modeller sliter med at bakaxelen ikke holder mer enn 200 000. Min har altså gått 180 000. Så Joakim. Selv om du er veldig fornøyd med din peugeot... Så tenk litt på det:)

joakim

Har ikke hatt noe problemer med den enda jeg vertfall. Men så har ikke bilen min rulla 160.000 enda heller da. Skal ha meg En annen bil til neste år tenker jeg. Men har heller ikke påstått at e er feilfrie. Jeg har Break da(stv) veit ikke hva du har) mulig det er noe forskjell på Combi, Cab, Stv og Sedan(har ikke sett mange av de). Og da også bensin og diesel. Selvfølgelig hvordan bilen er behandlet da. Har du ofte hatt mye tungt bak i bilen f.eks. Det har ikke jeg. Det kan jo slites over tid

Bjørnar

Om man skal ha en litt nyere og uslitelig bil, så vil jeg foreslå HiAce!

joakim

Nyere Hi-Ace er det siste jeg ville valgt. Etter karosseri skifte på 90 tallet ble Hi-ace helt ubrukelig. Mulig de er gode på motor. Men hva hjelper det når de ikke kommer seg fram på vinteren. Hi-ace har jeg bred erfaring med. Har kjørt Med 4x4 og lav/høy. Dette er de beste på framkommelighet. Har også kjørt fra 96 og nyere. De både med og uten 4x4. Ikke store forskjellen på det. Noe tregere motor en den D4d motoren som sitter i nyere Hi-Ace modeller finnes ikke tror jeg. For den er treg. Dessuten er det ubrukelig dårlig svingradius på de. At motoren er bra hjelper ikke når resten ikke fungerer.

Rune

Vil ikke si meg helt enig i kritikken av landrover . har en 2002 mod som har vert i mitt eie i 4 år. har selv kjørt 100000km med den å den har rulla 250000 nå.

har no ikke hatt dem store utgiftene på den ikke bytta noe annet i forstilinga en lenke arman ellers tait å fin , ikke noe som feila servoen heller . sant nokk liten mottor men funke som fan til normalt bruk. Gla i landrovern min nydelig å kjøre......

Leter fortsatt

Når merkeforhandleren i Oslo av ny VW Sharan advarte meg mot å kjøpe den så sier det litt om hvor dårlig bil det er! Har aldri før det fått en advarsel fra enselger mot å kjøpe produktet han selger !

Hugo Morgan Frøyheim

ja ja da er det godt jeg holder meg til FIAT.

Uggdal

En må jo nevne Toyota. Der er problemet at sjåførene blir lammet i hjernehalvdelen som kontrollerer gasspedal-foten. Ser stadig vekk Toyotaer med en hale av biler bak seg. Ligger som regel 10km/t under fartsgrensen, kommer seg aldri ut av kryss og bryter høyre regelen regelmessig!

Arvidsen

Ser at folk som eier en av bilene her blir "sure" fordi de selv eier en av bilene med negativ omtale... Dere VET at journalisten her ikke egentlig kommer med en personlig uttale, men skriver det som alle vet? Jeg er ikke mekaniker og ikke motorjournalist, men til og med JEG vet at alle de bilene på lista der er biler man skal holde seg langt unna. Og det er vel ikke uten grunn at de bilene der har fått et så dårlig rykte at "alle" har hørt om dem. At akkurat DU har en av bilene på lista uten å ha problemer med den, betyr ikke at det er en bra bil fordi, og betyr heller ikke at samtlige av den biltypen har problemer... jeg skulle uavhengig av journalisten kunnet skrevet akkurat den samme lista, men jeg ville lagt til flere av de mest kjente eksemplene:

Audi 2,5 tdi / Passat 2,5 tdi (med automat)

Chrysler Voyager

Morris Marina

Chevrolet Starcraft & Suburban

Mercedes E-klasse 1996--->

Volvo XC90

Alfa Romeo 156

NSU Ro80

Austin Allegro

Ford Cosworth

Peugeot 605

Range Rover

Mercedes V-klasse

Jeg fatter å begriper ikke folk som han som kommenterte her som sier han angrer på han kjøpte Kia... Det tar jo bare 5 minutter å søke litt på internett om en biltype man har lyst å kjøpe, så vet man hva man bør styre unna, er det så vanskelig..?

XC60

Det sier seg selv når vanlig oppegående folk kjøper VW, Kia og franske biler frivillig, da er det noe galt. Disse menneskene har null interesse og peiling på bil, så de vet ikke om bilen sin er bra eller dårlig. Når VW-eiere uttaler seg om bra komfort og kvalitet, ja, da sier det mere om eieren enn bilen.

chao.li

savner Rover 75 og Chrysler Voyager på denne lista..

abbas

savner daewoo eller seat på denne lista..

spekulanten

alt vare berre en teke godt vare på det, men selfølgelig kan en vere uheldige også

Eivor

Det er i allfall lurt å styre unna Freelanderen. Jeg falt for utseendet på den og byttet inn Golfen min og det skulle jeg aldri aldri gjort. 6 ganger på verksted på litt over ett år og kostet meg nesten 30 000 kroner i tillegg til vanlig service og eu kontroll og i tillegg all frustrasjon. Heldigvis kvitt den nå

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene fra helvete

Flere synspunkter? Da er det bare å skrive i vei i kommentarfeltet under: