Norwegian (2) (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)
Norwegian (2) (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)

Småbarnsmor rasende på Norwegian

Flyselskapet har ødelagt tre av barnevognene til Tale-Renate, men nekter henne erstatning.


Det var da lille Lukas og Tale-Renate Wiik skulle reise heim etter en tur til Tyskland, at den første barnevogna fikk så omfattende skader at den ble ubrukelig.

— I det jeg pakket ut vogna, oppdaget jeg at to av hjulene var punktert. Rammen var så skeiv at jeg måtte bryte den opp med makt. Videre var begge låsene på siden av vognene ødelagt, sier småbarnsmoren som var hjelpesløs da hun stod på flyplassen uten en vogn hun kunne bruke.

Da Tale-Renate kom hjem fikk hun takst på skaden. I takstrapporten stod det at vognen må byttes da skadene er så store at reparasjon ikke er mulig. Konklusjonen var at barnevognen ble kondemnert.

Les også: Skal du fly med Norwegian? Les dette FØR du bestiller turen!

Les også: Ryanair nektet 13-åring å fly hjem igjen

Norwegian nekter å gi erstatning

Flyselskapet har nektet Tale-Renate og 9 måneder gamle Lukas erstatning, og mener at barnevognen som var pakket inn i en Norwegian-pose ikke var godt nok beskyttet.

— Vi erstatter barnevogner som er ordentlig pakket inn. Har du pakket vognen inn i tynn plast får du ikke erstatning, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Hun legger til at Norwegian erstatter bare barnevogner som er pakket inn i for eksempel en pappeske eller en såkalt Prampack som gir polstra beskyttelse. Norwegian har dermed avvist kravet til Tale-Renate Wiik.

Måtte kjøpe ny barnevogn

Den unge mora måtte derfor kjøpe ny barnevogn etter første flytur. Den nye barnevognen kostet 6000 kroner, og hun fikk ikke en krone i erstatning fra flyselskapet.

Likevel reiste småbarnsmoren på to nye turer med Norwegian og det angrer hun bittert på. For barnevogna til Lukas ble skadet på begge turene.

— Når jeg nå står på flyplassen for tredje gang med ødelagt barnevogn, så kjenner jeg at jeg vil skrike. Jeg visste verken fram eller tilbake, forteller småbarnsmoren mens hun viser de nye skadene på vognen.

Norwegian innrømmer hardhendt behandling

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik innrømmer at det er mye skader på barnevogner.

— Ja, det er hardhendt behandling på barnevogner ombord i fly og det er en utfordring vi har. Skal du sende barnevogner sammen med bagasje på opptil 32 kilo, og det er mye bevegelse i flyet, så blir det mye skader på barnevogner, sier Skånvik.

norwegiand2 (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)
norwegiand2 (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)

Norwegian mener det viktigste de kan gjøre er å forebygge og ikke betale seg ut av problemet.

SAS er familievennlig

Hovedkonkurrenten til Norwegian tolker regelverket på en mer kundevennlig måte, og sier at de ville ha erstattet skaden til den lille familien. De skiller ikke på hvordan vognene er pakket så lenge skadene er store.

— Er skadene så omfattende som i denne saken, så er vi definitivt erstatningspliktig, sier Knut Morten Johansen, Informasjonssjef i SAS.

Konkurrenten leier også ut Prampack som er en polstret bagg som man kan pakke barnevognen inn i. Den koster 149 kroner å leie denne baggen pr uke.

Småbarnsmor retter Norwegian

Da småbarnsmoren møtte Norwegian sammen med TV 2 hjelper deg, trakk kommunikasjonsdirektøren i Norwegian frem at også deres kunder er anbefalt å pakke barnevognene skikkelig.

Videre sier Skånvik at selskapet vil gi bedre informasjon om hvordan barnevogner bør pakkes. Men da ble hun rettet på av en engasjert og talefør småbarnsmor,

— Det er ikke snakk om å bli flinkere til å gi informasjon. Jeg har ikke fått informasjon om dette her i det hele tatt. Det er snakk om å begynne å gi informasjon, sier Tale-Renate som påpeker at Prampack ikke har vært tilgjengelig på flyplassen når hun har reist.

Norwegian målløse

Kommunikasjonsdirektøren ble relativt taus etter at hun ble satt på plass av sin egen kunde.

— OK, jeg har ikke så mye mer å tilføye enn å få barnevogner tryggere frem i fremtiden, sier Anne-Sissel Skånvik til TV 2 hjelper deg.

Har du opplevd noe lignende, eller trenger du vår hjelp i en forbrukersak? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.