BMW karbonfiber oppslag
BMW karbonfiber oppslag

Slik skal BMW redde planeten

Bilgiganten investerer over en halv milliard i fremtidsfabrikk.

- Lett vekt er helt essensielt hvis vi skal oppnå en bærekraftig bilpark, sier Friedrich Eichiner, som er økonomidirektør hos den tyske bilgiganten BMW.

Denne uttalelsen kommer i sammenheng med at det nå er klart at BMW AG (Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft) skal investere 100 millioner dollar, eller rundt 630 millioner norske kroner, i en ny fabrikk som skal produsere produkter basert på fremtidsteknologi innefor lettvektsmaterialer.

BMW foretar denne gigantinvesteringen sammen med amerikanske SGL Automotive Carbon Fibers LLC, og fabrikken skal bygges i USA.

Les om bilene som både er trygge og grønne

Under miljølupen

Produktene som skal produseres på fabrikken lyder bransjeforkortelsen CFRP, som oversatt betyr karbonfiber-fortserket polymer/plastikk - eller som på lekmannsspråk gjerne forkortes til karbon.

Bilindustrien har for alvor kommet under miljølupen, og møter strengere og strengere miljøkrav - spesielt fra USA og EU.

Det er en pågående debatt i bilindustrien om hva som er fremtiden innen miljøteknologi. Det er en kamp om formater. Hybrid- og EL-biler er i vinden nå, uten at de konseptene ser ut til å ha det endelige svaret.

Knekke miljøgåten

Men det er ett problem alle biler må hanskes med for å senke utslippene - uansett teknologiformat - og det er vekt.

Skal man slippe ut mindre, må man bruke mindre energi, og for å bruke mindre energi - så må motoren ha mindre vekt å drasse rundt på.

Materialet CFRP har flere fordeler. For det første er det veldig sterkt, det veier lite, og man bruker forholdsvis lite energi på å fremstille det. Problemet er at prosessen allikevel er kostbar, fordi produksjonsmetodene hittil har vært manuelt baserte.

- Med hjelp fra vår nye samarbeidspartner skal vi for første gang klare å produsere karbonfiber-forsterkede produkter i stort volum til en konkurransedyktig pris, sier Eichiner.

Les om frustrerende miljøteknologi

Viktig steg i riktig retning

Broom-redaktør Knut Skogstad følger bilindustrien tett, og han mener BMW her foretar et svært viktig steg i riktig retning:

- Det er ingen tvil om at vekt blir et viktig tema når utslippene skal ned. Vi har allerede sett det i noen år. Nå skyter utviklingen fart og her er det mye spennende nytenkning: Produsentene må finne nye måter og lage bilene på, og det med nye materialer.

- For biler har jo ikke bare utslipp under kjøring?

- Nei, det brukes vanvittig med energi også under produksjon. I dag stanses bilkarosseriene ut fra metallplater. Stanseverktøyet er ekstremt tungt, og man bruker masse kraft for å drive dem. Med karbonfiberforsterkede materialer oppnår man en vinn-vinn-situasjon. Ikke bare sparer bilene miljøet fordi de blir lettere, men man bruker også mindre energi på å produsere bilene - og i tillegg er det lettere å resirkulere.

- Hva er den største utfordringene BMW nå møter?

- Det er å klare å lage dette hittil dyre materialet på en måte der det blir billig nok til at sluttbrukeren kan akseptere prisen. Men det erviktig å få ned vekten på biler, at dette rett og slett bare må løse seg.

Ved å bygge en karbonfiberfabrikk i storskala skal BMW altså kunne fremstille dette materialet billigere enn det som har vært tilfelle tidligere. Derfor ser det ut til at CFRP være en viktig del av løsningen når bilfabrikkene skal knekke miljøgåten.

Også andre bilfabrikker hiver seg på dette toget, blandt dem Mercedes-Benz og Toyota.

Hva tror du er viktigst for at bilfabrikkene skal knekke miljøkoden? Skriv i kommentarfeltet under!

BMW er fortsatt størst - men det er noen som nærmer seg!