Derfor er denne under 100

Har du ikke hørt om den magiske grensen? Da er det på tide!

Merke: VW Modell: Golf BlueMotion Motor: 1,6 TDI 105hk / 250 Nm 0-100 km/t: 11,3 sekunder Toppfart: 190 km/t Pris fra: 230 580,- Pris testbil: 256 080

VW Golf. En av bilhistoriens største suksesser noensinne. Og ikke nok med det – den er jo oppfølgeren og arvtakeren til en annen historisk bil-suksess, nemlig den legendariske VW Bobla. Snakk om å hoppe etter Wirkola, og få det til. Det er neimen meg ingen dårlig prestasjon!

Første generasjon VW Golf stiftet vi bekjentskap med allerede i 1974, nå er det sjette generasjon som gjelder. Golf var tidlig ute med gjerrige dieselmotorer. De første, undermotoriserte ”knattre-purkene” forlot fabrikken allerede i september 1976, som 1977-modeller.

Les alt om brukt Golf her:


Diesel fra gårdstanken

Og de motorsvake bilene som var alt annet enn lydløse solgte slett ikke så verst her hjemme. Ofte fant man en gårdbruker-kone bak rattet og fludium fra gårdstanken i bilens tank. Dette var den gang diesel var diesel, og ikke kostet noe. Begrepene ”farget” og ”avgiftsfri” fortsatt var ukjente.

Verden har rullet videre siden den gang. På godt og vondt. Nå har dieselmotor blitt vanlig i Golf, og du blir nesten sett litt rart på om du kjøper et eksemplar av arten med bensinmotor under panseret.

Fokus på miljø

VW Golf - suverent på topp som Norges mest solgte bilmodell. (Foto: Benny Christensen)
VW Golf - suverent på topp som Norges mest solgte bilmodell. (Foto: Benny Christensen)

Test-Golfen ser ganske så anonym ut, men det er bare tilsynelatende. Dette er nemlig en liten Golf-revolusjon. For første gang bryter Golf den magiske 100 grams-grensa. Denne bilen slipper nemlig ut bare 99 gram CO2 per kilometer.

CO2-utslipp er et relativt nytt begrep for de fleste av oss. Mange er litt usikre på akkurat hva dette er, men at det bør være lavest mulig har de fleste fått med seg. Og jo lavere dieselforbruk, desto lavere CO2-utslipp, – jo billigere bil. Derfor kappes produsentene om å være best. Dels for å få deg til å kjøpe nettopp sin bil, og dels for å skåne miljøet, kanskje – eller i alle fall kunne skryte av det...

Bilindustrien har vært særdeles flinke til å kaste seg rundt og komme med modellere med lavt utslipp. Mange merker har halvert CO2-utslippene på bare et par-tre år. Mindre motorer, lavere vakt, fintunet aerodynamikk og ny motorteknologi har vært nøkkelen.

Les vår stortest av VW Golf her:


BlueMotion

Og denne Golfen er altså en spydspiss. 99 gram/km og snittforbruk på bare 0.38 liter/mil er imponerende. Jeg kan bare se for meg de digre plakatene med tallet 99 på som må ha hengt på veggene i utviklingsavdelingen hos VW. For her er det enorm forskjell mellom 99 og 101!

Med andre ord, VW Golf er igjen best i klassen!

Motoren er en 1,6 TDI (diesel) på 105 hk og 250 Nm. Støysvak, vibrasjonsfri og for så vidt både sterk og seig nok, men veldig spennende er det dog ikke. Det mangler liksom litt "sprut" for at det skal bli morsomt. 0 -100 km/ går unna på ikke altfor kjappe 11,3 sekunder, mens toppfarten er 190 km/t. Dette duger for de fleste.

VW Golf byr på helt grei bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)
VW Golf byr på helt grei bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)

Liker understellet

Det som jeg imidlertid har sansen for med Bluemotion er understellet. Her har man montert et sportsunderstell som er senket 15 millimeter i forhold til standard-Golfen. Det fungerer kjempebra. Fast og fint uten at det på noen måte går utover komforten. I tillegg har den kanalskjørt og GTI-spoiler over bakluka, alt for å optimalisere aerodynamikken. I tillegg ser det bra ut også!

Heldigvis behøver ikke ”miljøvern” å være hverken kjedelig eller stygt.

Dette er BlueMotion-tiltakene:

Merket i grillen avslører at dette er en
Merket i grillen avslører at dette er en

- Tilpasset motorstyring med modifisert programvare

- Redusert tomgangsturtall

- Høyere girutvekslinger

- Anbefaling om mest effektivt girvalg

- Forbedret aerodynamikk for lavere luftmotstand

- Dekk med lavere rullemotstand

- Senket karosseri 15mm (sportsunderstell)


Bilen for deg hvis:

Du er miljbevisst og økonomisk anlagt.

Ikke bilen for deg hvis:

Golf GTI er drømmebilen...


2010, VW Golf BlueMotion (Foto: Benny Christensen)
2010, VW Golf BlueMotion (Foto: Benny Christensen)

Hvilken utgave skal du velge:

Golfen er i utgangspunktet ganske godt utstyrt og det er slett ikke mye du behøver å krysse av på option-lista. Skulle jeg kjøpt denne hadde jeg i alle fall valgt metallik-lakk (Likte fargen på testbilen) og jeg hadde valgt Climatronic klimaanlegg, multifunksjonsratt i skinn og tilkobling for MP3 og muligens navigasjon – jeg har nemlig en helt begredelig stedsans og kan nesten gå meg bort på mitt eget kjøkken... Med dette utstyret stopper kalkulatoren min på ca 250 000,-.

Større bil? Se vår test av VW Caravelle her:


Prøv også:



Toyota Prius:

Prius har liksom blitt selve symbolet på miljøbil. Her har du både el. motor og bensinmotor. Startprisen ligger ca 35 000 kroner over hva du må betale for VW Golf. Bensinforbruket er oppgitt til 0,39 l/mil. Kjøreegenskapene er i sannhetens navn ikke veldig spennende, men CO2-utslippet er på 89 g/km er det ikke mange som slår.

Les vår Prius-test her:

Ford Focus ECOnetic:

ECOnetic heter Fords sparemodeller. Focusen er utstyrt med en 1,6-liter dieselmotor på 90 hk, altså 15 færre enn VW Golf. Og det gjenspeiler akselerasjonen, nesten 13 sekunder bruker den fra 0 -100. (Focus ECOnetic kan også leveres med 109 hk). Ford har de siste årene blitt kjent som kjøreglade biler og Focus er ikke noe unntak i så måte. Med minste motor koster den litt mindre enn Golfen. Og ikke minst: Den slipper ut "hele" 104 gram CO2.

Vi har testet Ford Focus, les mer her:

Volvo V50 DRIVe:

V50 er en liten stasjonsvogn. Motoren her er en 1,6-liter diesel på 109 hk – den samme som bruks i blant andre Ford Focus, Mini og Peugeot. Forbruk og utslipp er hårfint over VW Golfen og ligger på henholdsvis 0,39 l/mil, 104 g/km. Prisen for Volvo V50 starter på ca 270 000,-. Vil du ikke ha stasjonsvogn finnes den også i sedan under navnet S40.

Les også: Nå får du Volvo til "svenskepris" i Norge:

Merket i grillen avslører at dette er en "miljø Golf" (Foto: Benny Christensen)
Merket i grillen avslører at dette er en "miljø Golf" (Foto: Benny Christensen)
VW Golf   suverent på topp som Norges mest solgte bilmodell. (Foto: Benny Christensen)
VW Golf suverent på topp som Norges mest solgte bilmodell. (Foto: Benny Christensen)
2010, VW Golf BlueMotion (Foto: Benny Christensen)
2010, VW Golf BlueMotion (Foto: Benny Christensen)
Et velorganisert og funksjonellt dashbord (Foto: Benny Christensen)
Et velorganisert og funksjonellt dashbord (Foto: Benny Christensen)
Slik ser instrumentene ut i VW Golf Bluemotion (Foto: Benny Christensen)
Slik ser instrumentene ut i VW Golf Bluemotion (Foto: Benny Christensen)
Foe en gangs skyld var ikke setene hel grå. Litt farge liver godt opp (Foto: Benny Christesen. )
Foe en gangs skyld var ikke setene hel grå. Litt farge liver godt opp (Foto: Benny Christesen. )
Det er god plass i baksetene (Foto: Benny Christensen)
Det er god plass i baksetene (Foto: Benny Christensen)
VW Golf byr på helt grei bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)
VW Golf byr på helt grei bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)
Ny Golf stasjonsvogn   eller? Du skal ha bra peiling for å se at dette er sjette generasjon og ikke femte. (Foto: Sigmund Bade)
Ny Golf stasjonsvogn eller? Du skal ha bra peiling for å se at dette er sjette generasjon og ikke femte. (Foto: Sigmund Bade)
Nei, VW vinner ikke noen designpriser for denne hekken.  (Foto: Sigmund Bade)
Nei, VW vinner ikke noen designpriser for denne hekken. (Foto: Sigmund Bade)
Baksetet duger for to voksne og sittekomforten er fin. (Foto: Sigmund Bade)
Baksetet duger for to voksne og sittekomforten er fin. (Foto: Sigmund Bade)
Ikke verdens mest moderne bakseteløsning i Golf stasjonsvogn. Her må du vippe opp sitteputene først, så felle ryggene nedpå. (Foto: Sigmund Bade)
Ikke verdens mest moderne bakseteløsning i Golf stasjonsvogn. Her må du vippe opp sitteputene først, så felle ryggene nedpå. (Foto: Sigmund Bade)
560 liter bagasjerom hvis du også tar med det grunne rommet under gulvet. Rette fine sider gjør at det er lett å utnytte plassen skikkelig. (Foto: Sigmund Bade)
560 liter bagasjerom hvis du også tar med det grunne rommet under gulvet. Rette fine sider gjør at det er lett å utnytte plassen skikkelig. (Foto: Sigmund Bade)
Smarte koppholdere også for baksetepassasjerene. I tillegg er det plass til flasker i dørsidene. Bra! (Foto: Sigmund Bade)
Smarte koppholdere også for baksetepassasjerene. I tillegg er det plass til flasker i dørsidene. Bra! (Foto: Sigmund Bade)
Ryddig, velfungerende   men ganske så svart. Lekent er ikke akkurat stikkordet når det gjelder Golf interiøret. (Foto: Sigmund Bade)
Ryddig, velfungerende men ganske så svart. Lekent er ikke akkurat stikkordet når det gjelder Golf interiøret. (Foto: Sigmund Bade)
Nydelig DSG kasse som kler både bilen og motoren. To ganske grunne koppholdere er på plass mellom forsetene. (Foto: Sigmund Bade)
Nydelig DSG kasse som kler både bilen og motoren. To ganske grunne koppholdere er på plass mellom forsetene. (Foto: Sigmund Bade)
Frontlyktene er blitt nye, det er da også bortimot det eneste stedet du kan se at dette er "nye" Golf stasjonsvogn.  (Foto: Sigmund Bade)
Frontlyktene er blitt nye, det er da også bortimot det eneste stedet du kan se at dette er "nye" Golf stasjonsvogn. (Foto: Sigmund Bade)
Klart tøffest forfra. Den nye VW fronten er på plass også på Golf stasjonsvogn. (Foto: Sigmund Bade)
Klart tøffest forfra. Den nye VW fronten er på plass også på Golf stasjonsvogn. (Foto: Sigmund Bade)