Jan E ved bil (Foto: Benny Christensen)
Jan E ved bil (Foto: Benny Christensen)

Råskinnet ingen kjøper

Hysterisk morsom - men prislappen skremmer bort de fleste. Bli med på kjøretur:

Broom-redaksjonen er på vei til Sverige for å planlegge nye TV-sendinger og hva er vel da bedre enn å ta turen i Mazda 3 MPS? Det finnes helt sikkert noen hundre bilmodeller som strengt tatt er mer egnet for motorveikjøring i 100 km/t. Men morsommere i våre øyne? Ikke mange.

Kjapt om bilen: Mazda 3 har en 2,3-liters bensinturbo på 260 hk. Gjør 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Og prislappen er på (hold deg fast nå) 639 337 kroner.

Jan Erik elsker småbiler med personlighet og har allerede en knallrød Mazda i garasjen, nemlig en MX-5. Og det er ikke vanskelig å merke at disse to er søsken:

- Jeg synes Mazda har gjort veldig mye riktig de siste årene. MX-5 har jo bare blitt bedre og bedre. MPS-versjonene av 3 og 6 er reinspikka moro. Og så RX-8 selvfølgelig. 3 MPS er en sånn bil som jeg kan bli skikkelig glad i. En herlig kjøremaskin som ikke blir for brautende. Kjempesynd at det norske avgiftsnivået gjør den omtrent uselgelig, mener Jan Erik.

Cab-legenden: Les testen av MX-5 her

Blått lys

Med en ikke altfor langbeint programleder i førersetet er det bra med plass i baksetet. Men noen plassorgie er dette ikke. Kanskje er det fordi sportssetene bygger litt mer enn standardstolene. Det passer best med unger baki her, som på de fleste bilene i denne klassen. men bagasjerommet er klart godkjent.

DSC_0222 (Foto: Sigmund Bade)
DSC_0222 (Foto: Sigmund Bade)

Sportssetene mangler forresten litt støtte og blir i overkant flate. Resten av interiøret er en litt oppspritet utgave av standard Mazda 3. Små-sportslig og friskt, men på ingen måte eksklusivt.

Mange (særlig statusmerkene) har lenge forsket på dus interiørbelysning inne i bilen. Her er det noen knallsterke blå lamper i taket og ute i dørsidene som blir litt too much, rett og slett.

Voldsom hjulstøy

Broom.no-redaktør Knut har gode minnner tilbake til 80-tallet da han eide en knallrød Mazda 323 GTI. Og her får han flashback:

- Dette er jo på mange måter den moderne versjonen av de klassiske GTI-ene. En vanlig standardbil som har fått større motor og selvfølgelig også litt mer småstash her og der. Men det er ikke heeelt gjennomført. Og det er en del av sjarmen.

- Min gamle 323 GTI var både enkel og primitiv. Det er ikke denne. Til å være en bil til nesten 650 000 kroner i standardutgave er det likevel altfor mye hjulstøy og litt for mye billigfølelse her og der. Men det gjør liksom ikke noe. Her har pengene gått med til å lage en morsom kjørebil- akkurat som det skal være!

Det spinner

Mazda-3-MPS-fofra2 (Foto: Sigmund Bade)
Mazda-3-MPS-fofra2 (Foto: Sigmund Bade)

De 260 hestekreftene må nøye seg med to hjul å få kreftene ut gjennom. På tørre asfaltveier går det rimelig greit, men når det er vått underlag, spinner du lett i de fleste girene. På vinteren skal du være særdeles forsiktig med gassfoten hvis du vil unngå spinning og sladding (men det vil du kanskje ikke?)

Denne motoren får du også i en SUV. Les mer her

Men vi kan jo ikke bare kjøre motorvei. Redaksjonens rallykjørende designekspert - Ole-Martin Lundefaret - tar over når vi svinger av og tar løs på en morsom strekning;

Stivt satt opp

- Under det bulende panseret gjemmer det seg altså en 260-hesters rakettmotor med turbo. Med diffbrems mellom forhjulene, er sjansene ganske store for at man bør kunne ha det moro bak rattet. Bilen går som et troll, og kan sende deg rett i cella på Illseng, med tre uker som pallesnekrer, uten at du får passere start.Men selv om ytelsene er enorme, og veigrepet brutalt, så er den allikevel like anonym i karrakter som i utseende, mener Ole-Martin.

- Følelsen er nemlig ganske fraværende. Den er litt nummen gjennom ratt og rumpe, lyden fra motoren er avmålt og kjedelig. Også er den for stivt satt opp. Kjører du over et vaskebrett, bør du forberede deg på skyhøye tannlegeregninger. .

Når det gjelder ytelser er vi altså milevis unna det som var GTI for 20-30 år siden. 260 hestekrefter har Mazda skremt ut av 2,3-literen sin. Turbo, selvfølgelig - og det merkes.

Hysterisk morsomt

Mazda-3-MPS-bakfra
Mazda-3-MPS-bakfra

Vi skryter ofte av at mange dieselbiler i dag kan matche og vel så det bensinbiler med stor motor - fordi dieselmotorene er så sterke der du trenger det mest - på mellomaksellerasjoner. For strengt tatt er det jo ganske sjelden du har bruk for en veldig bra tid på 0-100 km/t. Likevel - disse tankene forsvinner kjapt ut av hodet etter noen mil i 3 MPS:

Her er det fullt trøkk - hele tiden! Masse krefter i bånn, i midten - og på toppen. Forbikjøringer i tredjegir er nesten hysterisk morsomt. Men de går helt greit unna i femte og sjettegir også, i alle fall i motorveihastigheter. Motoren virker å være bra støydempet. "Virker", fordi det uansett er vanskelig å høre den veldig godt gjennom dekkstøyen.

6,1 sekunder på 0-100 km/t er knallbra. Du skal jobbe litt med teknikken din for å klare det, men det er ikke mange som i praksis klarer å hamle opp med denne bilen hvis du skulle bestemme deg for å ta en 0-100 km/t-test!

Falle en årslønn

Bilekspert Benny har så langt holdt seg litt i bakgrunnen, i forsetet (han mener nemlig at han har altfor lange bein til å skulle sitte baki denne bilen). Men hva tror han om en 3 MPS på bruktmarkedet?

- Først og fremst ligger det jo an til et voldsomt verditap i starten. Denne bilen er helt klart overpriset, dvs det norske avgiftsnivået gjør at den blir altfor, altfor dyr. Derfor vil første eier få svi kraftig. Den første dagen denne bilen er har skilter, kommer den til å falle en liten årslønn. Trist, men sånn er det, sier Benny.

- Kvaliteten ville jeg imidlertid ikke vært redd for i ett sekund. Mazda 3 er kjempebra biler og jeg tror også denne bilen tåler de ekstra kreftene. Problemet med denne på bruktmarkedet vil først og fremst være de som har eid den før deg. Hvis de har ligget på turtallssperra og benyttet enhver anledning til å grisekjøre hele tiden, er det grunn til å frykte dyrt bilhold. Jeg ville sjekket nøye før jeg kjøpte. Det er mitt beste råd, sier Benny.

Spare noen hundre tusen på "vanlig" Mazda 3? Les testen her

Får meg til å smile

Men akkurat nå sitter vi altså i en splitter ny 3 MPS og bekymrer oss sant og si ikke om verditapet i det hele tatt. For til tross for noen svakheter er dette en utrolig morsom bil. Eller som Jan Erik så riktig oppsummerer det:

- Den får meg til å smile! Og så liker jeg tanken på at jeg sitter i en ganske diskret Mazda som egentlig bare kjennerne vet hva er - men med disse ytelsene. Det er for meg ekte bilentusiasme!

PS: Hvis du ikke lar deg skremme av prislappen og likevel går ut og kjøper en ny 3 MPS fortjener du blomster fra Sigbjørn Johnsen. Av prislappen på 639 377 kroner går nemlig over 400 000 kroner rett i statsskassa.

34 år med moro: Her kan du lese mer om Golf GTI

Jan-E-bak-rattet (Foto: Benny Christensen)
Jan-E-bak-rattet (Foto: Benny Christensen)