rune_bjerke (Foto: Roald, Berit/SCANPIX)
rune_bjerke (Foto: Roald, Berit/SCANPIX)

Frykter askekrise i næringslivet

– Flystansen kan bli alvorlig for bedrifter, sier DnB-sjef Rune Bjerke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare luftfarten som har problemer. Store deler av næringslivet rammes av vulkanasken.

Pengeskvis

– Hvis vi ikke får fly lenger stopper all varetransport. Det er ikke bare mennesker som flytter på seg, sier investor Christen Sveaas til TV 2 Nyhetene.

Ifølge sjefen for landets største bank er flere bedrifter i pengeskvis allerede nå.

– Vi ser at mange er redde for at dette skal vare ved, sier konsernsjef i DnB NOR Rune Bjerke.

– Hvor lang tid tar det før vi begynner å se kriser?

– Det skal ikke gå mange ukene før dette kan bli alvorlig for enkelte bedrifter, sier Bjerke til TV 2 Nyhetene.

Blant næringene som taper penger er hotellbransjen, deriblant Kjetil Smørås og Hotel Terminus i Bergen. Han sitter igjen med et tomt hotellrom og millioner i tap:

(Artikkelen fortsetter)

Vil tilrettelegge for næringsliv

Næringsminister Trond Giske har i dag hatt møter med representanter for norsk næringsliv. Han lover nå tiltak dersom situasjonen vedvarer.

– Det kan være transportløsninger og tilrettelegging av infrastruktur, og i siste instans kan det være økonomiske tiltak hvis det er nødvendig, sier Giske.

Til sammen 15 representanter for ulike deler av næringslivet møtte tirsdag ettermiddag Giske til et krisemøte om problemene askeskyen fra Island har skapt.

– Vi har berørt en lang rekke spørsmål. Hovedkonklusjonen er at mens noen bransjer, som luftfarten og reiselivsnæringen, er veldig hardt rammet, så er andre ikke særlig berørt, sa Giske til NTB etter møtet.

Krever handling

Luftfarten krever strakstiltak av Giske.

– Mens mange av de andre næringene sier de vil få det vanskelig hvis krisen fortsetter en uke eller to, så har vi en akutt krise nå. Vi har hatt seks dager uten inntjening, men med masse utgifter til billettrefusjon og kost og losji til passasjerer, sier Lars Kobberstad, styreleder i NHO Luftfart til NTB.

Flynæringen krever at landingsavgiften, passasjeravgiften og underveisavgiften som må betales ved hver flyging kuttes til null. Disse avgiftene utgjør en daglig kostnad på 10 millioner kroner for de de norske flyselskapene, det vil si rundt 3,3 milliarder kroner årlig.