Designerlife (2)
Designerlife (2)

Klagestorm mot norsk designbutikk

Marianne Lykke har ventet i 251 dager på designerlampe. Nå advarer Forbrukerrådet andre mot å handle på Designerlife.no.


Lykken står den kjekke bi, sies det. Men dette gjelder tydeligvis ikke i Marianne Lykkes tilfelle.

Lykkes erfaring med nettbutikken Designerlife.no har så langt ikke fått noen lykkelig slutt. Etter åtte måneder har hun fortsatt ikke sett noe verken til designerlampen hun bestilte eller til de 810 kronene hun betalte for varen.

- Handel på internett bygger på gjensidig tillit, jeg synes slik oppførsel er å svindle kunder, sier Lykke til TV 2 hjelper deg

Les også: Er dette nye iPhone 4G?

Les også: Lånte brorens bil til Sverige. Nå krever staten Nashat for 160.000

Les også: Her slår tyvene til

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.

Lovet penger i november

Lykke bestilte taklampen i august i fjor, men tiden gikk uten at lampen ble levert. Designerlife.no skyldte på at de ikke fikk varene levert fra Danmark, og lovet i november å tilbakebetale pengene til Lykke. Men pengene uteble, de også.

- Det synes jeg lite om. Hvis dette er planlagt svindel, så er vel uthaling en del av taktikken, sier Lykke.

Mange klager

Lykke er ikke den eneste som verken har fått sin vare eller pengene igjen. Forbrukerrådet gikk nylig ut for å advare forbrukere mot nettbutikken Designerlife etter å ha mottatt mange klager den siste tiden.

- Vi har fått inn 17 klager fra kunder som ikke får varene de har bestilt, og de får heller ikke pengene tilbake. Dessuten klager de over at selskapet ikke svarer på henvendelser, sier Elise Korsvik som er jurist hos Forbrukerrådet på Gjøvik.

Seks klager på en måned

Etter at Forbrukerrådet skrev om saken i forrige uke, har det kommet inn nok en klage på selskapet. Les mer på Forbrukerrådets hjemmesider her.

- Halvparten av disse klagene har vi fått i år og bare den siste måneden har vi fått inn seks klager på Designerlife.no, sier rådgiver Henrik Ebne i Forbrukerrådet til TV 2 hjelper deg.

- Ikke overrasket

Lykke er ikke overrasket over å høre at flere har opplevd det samme.

- Når jeg ser hvordan saken utvikler seg, ville jeg vært overasket om jeg var den eneste. Jeg synes det er ille at slik svindel får fortsette. Men så lenge det dreier seg om relativt små beløp, er det vel en grense for hvor mye folk orker å bry seg. De som bråker nok får sikkert pengene tilbake, men da har Designerlife allerede tjent mye på dem som ikke gidder mer, sier hun.

- Planlagt svindel

Lykke har ikke mye til overs for Designerlife som verken har klart å levere varen og som selv etter åtte måneder fortsatt ikke har klart å refundere pengene hun betalte.

- Mitt inntrykk er at dette er planlagt svindel. Hvis ikke, ville pengene vært tilbakebetalt for lenge siden, sier Lykke.

TV 2 hjelper deg har prøvd å kontakte Designerlife.no både per e-post og på telefon, uten å lykkes. Vi kommer til å følge denne saken videre.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30.

Følg oss på Facebook! Klikk her.