FACEBOOK: En stor amerikansk undersøkelse avslører hvor avhengige mange er av nettsamfunnet. (Foto: Colourbox)
FACEBOOK: En stor amerikansk undersøkelse avslører hvor avhengige mange er av nettsamfunnet. (Foto: Colourbox)

Du kan være på Facebook uten å vite det

35 prosent av henvendelsene til slettmeg.no gjelder Facebook og falske profiler.

Falske profiler på ulike nettsteder er ikke bare et kjendisproblem.

– Jeg er sikker på at det finnes mange falske profiler som folk ikke engang er klar over, sier Ole Morten Knutsen, rådgiver i slettmeg.no til tv2nyhetene.no.

Mange spørsmål

I begynnelsen av mars lanserte Datatilsynet tjenesten slettmeg.no.

I løpet av de første tre ukene tok 539 personer kontakt for netthjelp. Nettsiden hadde i samme periode 178.000 visninger.

– Det er helt tydelig at mange setter pris på et sted å henvende seg når de føler seg krenket på nett, sier Knutsen.

25 prosent av henvendelsene handler om personopplysninger. Andre vil ha bilder og mobbing fjernet.

Facebook troner øverst

MANGE HENVENDELSER: Ole Morten Knutsen, rådgiver i slettmeg.no.
MANGE HENVENDELSER: Ole Morten Knutsen, rådgiver i slettmeg.no.

Ikke overraskende gjelder 35 prosent av henvendelsene Facebook.

– Flere er nysgjerrige på hvem som har opprettet den falske profilen. Det kan være vanskelig å finne ut av, sier Ole Morten Knutsen.

Han forteller også at mange er usikre og nervøse, for de vet ikke hvorfor profilen er opprettet.

Slettmeg.no kan formidle kontakt mellom Facebook og de som er utsatt for falske profiler.

Les også: Google er passert – Facebook er størst i USA

Østlendinger trenger mest hjelp

Flere som tar kontakt lurer på om det er mulig å fjerne gammel informasjon som kommer fram i for eksempel Google-søk.

– Folk er forfengelige. Mange vil fjerne gamle presseoppslag og kun framheve de positive sidene i Google-søkene. Det viser seg ofte å være svært vanskelig, sier Knutsen.

Les også: Unge Facebook-brukere tar personvernet på alvor

Slettmeg.no har ført statistikk over hvor personene som tar kontakt kommer fra.

Nesten halvparten kommer fra Østlandet, mens bare 4,5 prosent av sørlendingene har tatt kontakt for nettspørsmål.