SUV helvete oppslag
SUV helvete oppslag

Dette er SUV-ene fra helvete

Dette er biltypen vi nordmenn elsker, men det finnes absolutt biler du bør styre unna.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det koster å være kar sies det - og noen ganger er det slett ikke verdt prisen. Ekstra frustrerende blir det når en kostbar statusbil viser seg å være et skikkelig bomkjøp.

Etter flerfoldige år i bilbransjen har jeg sett mange møkkabiler. Jeg har bannet og svertet over dem som mekaniker, forsøkt å trøste fortvilte kunder da jeg var kundemottager - og som bilselger fundert på hvordan i all verden jeg skulle fortelle kunden hvorfor vi dessverre ikke kunne ta bruktbilen hans i innbytte - selv om det var liten tvil om at han trengte ny bil.

BMW X5:

BMW-X5_1999

Du visste det kanskje ikke, men tyskerne vant krigen. Ja, kanskje ikke den krigen da, men... Etter krigen skulle alt følge en ny norm, nemlig DIN-normen. DIN står for Deutsche Industri Norme, og skulle være systemet som skulle gjøre at ting ikke sviktet. At det ikke funket helt, er de første årsmodellene av BMW X5 et godt bevis på.

Noen av de bilene hadde helt sikkert vært billigere å kjøre rett i ”pressa” og lagd spiker av først som sist. Makan til møl - alt sviktet!

Det begynte med stereoanlegget som levde helt sitt eget liv. Ikke noe stort problem, sier du? Joda, det tappet batteriet for strøm etter eget godtbefinnende. 4,4-liter-bensinmotoren brukte så vanvittig mye olje at BMW bare skiftet dem, uten å prøve å reparere. Motor-lampa lyste i tide og utide og tilsynelatende uten grunn - eller var det noe feil med elektronikken..?!?

Det fislet og pep overalt, den hadde kronisk vindsus fra vinduer og takluke. Parkeringssensorene jobbet overtid og pep enten det var noe i veien eller ei. Belgene til nivåreguleringen punkterte, ABS-sensorer streiket, startsperra ville ikke la deg starte bilen, drivakselmansjetter måtte byttes, automatkasser måtte byttes... Det var liksom ikke måte på! På dieselmotorene lakk dysene og holdt ikke nok trykk til at du fikk startet – og fikk du startet, så tok dieselpumpa kvelden... Bare for å nevne noe..!

En ”vrang” X5 er en utfordring som får Lars Monsens rusleturer gjennom Alaska og Canada til å virke som rene fornøyelsend. Og den setter i høyeste grad familiens økonomi på en skikkelig prøve, når både verksted- og psykologregninger skal gjøres opp.

Du skal kjøpe: Styr unna de første årsmodellene som er de verste, X5 ble heldigvis fort mye bedre...

Du skal selge: Du får bare kline til og prøve å overbevise kjøper om at bilen er laget etter DIN-normen.

Les test av helt ny BMW X5 her:



Jeep Cherokee:

CHR199712010417

Det er en ting jeg stadig undres over – mange av de som kjører amerikansk bil disser japsene for mye bruk av plastikk. Har disse menneskene aldri tittet inn i en eldre Jeep Cherokee? Ser de ikke skogen for bare trær, eller hva er det som feiler dem? Inne i Cherokee er det ikke bare brukt mye plastikk, men det knirker, knaker og gnisser så mye at det nesten blir komisk. Komisk er også svingradiusen med firehjulstrekken innkoblet, det er nesten ikke mulig å svinge i det hele tatt. Men allikevel slites forstillingen veldig fort.

Også motoren – 2,5-liter dieselen – den er dårlig, den! Omtrent like pålitelig som en Italiensk lommetyv i et mørkt smug på nattestid. Men så kommer den også fra Italia, da. Og er i utgangspunktet en marinemotor beregnet for båt. VM-motoren er ekstrem var for temperaturer, og alt over 90 grader er full krise. Altfor ofte ender det med defekt topp-pakning eller sprekt topplokk som resultat. Slitasje i vippearmene gjør at støtstengene spretter ut, og et registerkjede som har en lei tendens til å strekke seg, kroner dette makkverket av en motor.

Vil du ikke ha denne motoren, så finnes det et nesten like dårlig alternativ i en 2,1-liter diesel som Renault har laget. En ”kruttpakke på hele 85 hk. Tro meg: Den er lat, den.

I tillegg har Cherokee et el-anlegg som enhver amatørelektriker hadde gjort bedre - med bind for øynene. Brente lysbrytere, defekt sentrallås og defekte el. vinduer må du bare regne med.

Du skal kjøpe: Finn for Guds skyld - eller hvem du nå vil skylde på - en bensinbil. Jo større motor jo bedre. Bare husk at de er tørstere enn en dansk murer en varm fredag ettermiddag.

Du skal selge: Nei, det er dårlig gjort. Ta den heller med bak låven og gi den et nakkeskudd...

Her kan du lese mer om brukte Jeep:

Audi Allroad (C5) 2,5 TDI:

Allroad

Neida – jeg vet at dette ikke er noen SUV, men det er ikke så veldig mye om å gjøre. Dessuten er den såpass dårlig at den helt klart fortjener en plass på ”Helveteslista”. Akkurat det er det i alle fall ingen tvil om.

Ikke nok med at den er dårlig, den er ekstremt dyr å reparere også! Og jo eldre bil – desto verre! Det er ikke vanskelig å finne biler som har kostet mer i reparasjoner enn de gjorde i innkjøp. Og mang en fortvilet Allroad-eier har grått seg i søvn på grunn av bilen.

Med et par av disse i nærområdet så er man i alle fall helt sikker på at den lokale Audi-forhandleren ikke går konkurs med det første... Har man først rotet seg borti en slik bil, så får man se på det som et slags lokalt sysselsettingstiltak.

Luftfjæring, register, kamakseler, dieselpumpe, turbo og automatgirkasse er liksom de faste, store tingene som helt sikkert kommer til å ryke. Forutsugbart og greit. Prislappen for denne ”gullrekka” ligger vel på omkring 200 000 kroner. Så kan man jo spe på med en hel del spennende og uforutsigbare småfeil på toppen av det hele – så, jo da - det kan absolutt bli et spennende bilhold med en slik i garasjen!

Du skal kjøpe: Jo nyere jo bedre, og finner du en Allroad med 4,2-liter V8-motoren under panseret er nok det den beste, tross alt.

Du skal selge: Antakelig ikke noe problem – verden er full av gale mennesker.

Vil du ha Audi uten tak? Lest vår test av A5 cabriolet her:

Opel Frontera A:

opel_frontera_a

Den ser jo ut som en SUV, men er egentlig bare en forvokst personbil med veldig dårlige kjøreegenskaper. Stiv fjæring, kombinert med ekstremt lav takhøyde gjør at mange Fonteraer har oppover-bulker i taket – man skaller rett og slett bulker i taket! Dette må da være tidenes konstruktør-tabbe?

Ting som er satt inn med olje, pleier ikke å ruste. Opel Frontera har en lei tendens til å lekke olje. Men den ruster allikevel – mye og overalt.

Frontera kan leveres med et utall av motorer. Felles for alle er at de er omtrent like dårlige hele hurven. På de som har turbo pleier denne å ryke, oljelekkasjer har vi allerede vært inne på, og de som ikke lekker, har ofte et vannvittig oljeforbruk gjennom slitte ventilstyringer og stempelringer.

De automatiske frihjulsnavene er kronisk i uorden, og det elektriske er omtrent som det du kan forvente av en bil som er produsert i England. Det var jo der de oppfant mørket – om jeg ikke tar helt feil?

Du skal kjøpe: Du får faktisk en ganske fin tråsykkel for prisen du må betale for en pent brukt Frontera. Jeg vet hva jeg hadde valgt.

Du skal selge: Kanskje du rett og slette burde droppe det, av hensyn til dine medmennesker? Du får jo bare knappenåler og glansbiler for den – så rik blir du ikke av det uansett.

Les mer om arvtageren Antara i nybil-guiden vår:

Land Rover Freelander 1,8 1998 - 2002:

Freelander-forfra

Freelander ser knalltøff ut ved første øyekast. Kompakt og robust, men skinnet bedrar - for å si det mildt.

1,8-litersmotoren som er den klart mest vanlige her i Norge, er ekstremt var for temperatur. Topp-pakninger og topplokk er forbruksvare – dyre sådanne. Servostyringen er et annet svakt punkt, kuler og ledd i forstillingen har mildt sagt elendig holdbarhet. Dørlåser og hengsler er en kvalitet som knapt nok var akseptert av engelsk bilindustri på 1950-tallet engang.

I tillegg har bilene et elektrisk anlegg besatt av illsinte smådjevler som gjør hva de kan for å drive eierne av disse bilene fra sans og samling... Noe de lykkes med stadig vekk.

Det er ikke få ganger jeg har hørt følgende: Nå har jeg kostet på bilen så mye, at det ikke er noe mer som kan gå galt...

Så feil kan folk ta! Har de ikke hørt om Murphys lov? Om tingenes iboende faenskap osv? Hadde Murphy levd i dag, tror jeg helt sikkert han hadde kjørt Freelander, for å teste ut teoriene sine.

Du skal kjøpe: Om du på død og liv skal ha en slik bil, så kjøp for Guds skyld 2002-modell eller nyere. Med DIESEL. Ikke den håpløse bensinmotoren.

Du skal selge: Finn slektningene til Murphy, og prøv deg på dem...

Les mer om Freelander i vår bruktbil-guide: