Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Hvor dyrt er det egentlig å eie en SUV? Og bør jeg regne med mer problemer og påkostninger på en slik bil kontra en "vanlig" personbil?

Dette er et spørsmålene vi i Broom-redaksjonen får oftest. Ikke minst er det en gjenganger på "Spør Benny" - der vår egen bilekspert svarer på alt som har med bil å gjøre. Og hva mener Benny?

Behov for veihjelp

- Generelt vil jeg si at det nok er litt dyrere å eie en SUV enn en personbil. Men samtidig tror jeg ikke du skal frykte at du blakker deg på bilholdskostnader hvis du går fra for eksempel en Toyota Avensis til en Audi Q5. De helt store forskjellene er det nemlig ikke, sier Benny.

Det finnes ikke så veldig mye statistikk spesielt på SUV, men noen pekepinner har vi selvfølgelig. En av de som går mest grundig til verks på dette området er Adac, som i kjent tysk tradisjon gjør jobben på en svært gjennomført måte.

- Ja. Adac har sin årlige "Pannenstatistik" som tar utgangspunkt i biler som har hatt behov for veihjelp. Dette er jo en veldig god indikator på hvor mye problemer det er med en bilmodell, forteller Benny.

Verditap: Disse bilene taper du minst på:

Seks gjennom nåløyet

For å unngå statistiske feilkilder har Adac konsentrert seg om biler som er mellom ett og seks år gamle, de må være produsert minimum i tre år i strekk og det må være minst 10 000 registrerte eksemplarer av hver modell. Altså: Ordnung muss sein, forteller Benny.

Den siste Adac-statistikken på dette området er fra 2008 og seks SUV-er går gjennom nåløyet for å få være med. Vinneren er BMW X3, foran Mercedes ML. Mens Hyundai Tucson kommer på sisteplassen.

Les mer om Tucson - klikk her

God pekepinn

- Dette vil nok overraske mange, kanskje særlig at vi finner tre tyskere foran Toyota RAV4. Hyundai er også blitt kjent for lite feil og problemer, men Tucson havner altså på sisteplassen her.

- Som alltid må man ta høyde for at statistikk er statistikk og at dette er en tysk undersøkelse som ikke kan overføres direkte til norske forhold. Men det gir likevel en veldig god pekepinn på hva du kan vente deg hvis du velger en av disse, sier Benny.

Koreansk på bunnen

- Hva kan du si ellers om resultatet?

- Ikke så rart at BMW X3 gjør det bra. Det har vært en bra bil i mange år. Her hjemme har endel kunder vært plaget med at partikkelfilteret tetter seg, det er nok ikke like stort problem med det tyske kjøremønsteret. ML har blitt radikalt mye bedre i andre generasjon. Og vi ser også at BMW X5 har blitt stadig bedre.

LES OGSÅ: Gjør et importkupp på BMW X3

- Koreansk på bunnen?

- Ja, og det overrasker meg. Her hjemme har det ikke vært mange rapporter om problemer med Tucson, snarere tvert imot.

Høyere drivstoffutgifter

- Bortsett fra stopp-problemer - hva bør man vite før man kjøper SUV?

- At det ikke er grunn til å frykte at det vil ruinere deg! Men som sagt også at det sannsynligvis vil koste deg litt mer enn en "vanlig" personbil. Du må regne med høyere drivstoffutgifter og også litt drøyere regning når du har den på service.

Norges mest solgte SUV - les testen her

- Hva med feil og spesielle svakheter?

- Dette varierer selvfølgelig fra bilmodell til bilmodell, men SUV-ene har ikke store, generelle svakheter. 4x4-systemene er som regel temmelig skuddsikre, så lenge du bruker bilen til det den er tiltenkt. Røff terrengkjøring er noe helt annet - da kan mye gå galt. Det er også ekstra viktig å følge servicer og sørge for at ting som oljeskift på differensialer blir fulgt opp, sier Benny.

Bilmerkene som gir deg mest problemer - klikk her

Her er Adacs SUV-statistikk, med resultatene fra 2003 til 2008:

SUV-tabell

Klikk her for å komme til hele oversikten hos Adac