DRAMATISK: Godstoget sporet av og havnet i sjøen ved Statoils anlegg på Sjursøya i Oslo onsdag 24. mars. Tre personer ble drept. (Foto: Junge, Heiko)
DRAMATISK: Godstoget sporet av og havnet i sjøen ved Statoils anlegg på Sjursøya i Oslo onsdag 24. mars. Tre personer ble drept. (Foto: Junge, Heiko)

Løpske godsvogner hadde større fart enn antatt

Foreløpige beregninger anslår at godsvognene kan ha holdt opp mot 140 km/t da de raste inn på Sjursøya i Oslo tidligere denne uken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foreløpige beregninger fra Statens Havarikommisjon for transport viser at de 16 løpske vognene kan ha trillet raskere enn de 80-100 km/t politiet først trodde var topphastigheten, skriver Aftenposten.no

– Opp mot 140

– Spesielt fra Bryn stasjon og ned mot Loenga går det bratt utfor. De foreløpige beregningene gir da en hastighet på 90-140 km/t, sier havariinspektør Hans Bjørnseth.

Les også: 16 godsvogner trillet åtte km før kollisjonen i Oslo

Farten skal ha variert mye og var trolig høyest før vognene endte opp på Sjursøya på sin ville ferd fra Alnabru.

Fortsetter mandag

Havarikommisjonen tok en pause fra arbeidet søndag, men fortsetter med vitneavhør og tekniske undersøkelser mandag:

Tre menn mistet livet i ulykken onsdag ettermiddag. Tre personer ble skadd. (©NTB)