MED VINDMASKIN: Med animasjon, bluescreen og vindmaskin tok biblioteket ved Universitetet i Bergen tredjeplass i en markedsføringskonferanse. (Foto: UBB)
MED VINDMASKIN: Med animasjon, bluescreen og vindmaskin tok biblioteket ved Universitetet i Bergen tredjeplass i en markedsføringskonferanse. (Foto: UBB)

Dette er verdens tredje beste biblioteksreklame

To unge filmskapere tok tredjeplass i VM for biblioteksmarkedsføring.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste av oss ser nok på biblioteket som et stille sted der det ikke skjer så veldig mye.

Også Universitetsbiblioteket i Bergen er et stille sted, men med animasjon, vindmaskin og en engasjert tilvekstsjef som hovedperson, tok filmen til Stian Hafstad (24) og Jade Hærem Aksnes (22) tredjeplassen i den prestisjetunge konkurransen for biblioteker over hele verden.

Se videoen her:

Spredt seg på nett

Filmen som i utgangspunktet var ment for universitetets studenter har nå spredt seg til et utall av blogger og sider verden over.

– Jeg visste ikke engang at det fantes så mange blogger om bibliotek, sier en stolt produsent og seniorkonsulent Svein-Arne Selvik.

Med lavt markedsføringsbudsjett hadde universitetsbiblioteket verken råd til erfarne filmskapere eller profesjonelle skuspillere når de skulle lage informasjonsfilm.

Derfor spurte de de to nyutdannede filmskaperne fra Institutt for informasjons- og medievitenskap.

LAGET FILM OM BIBLIOTEKET: Svein-Arne Selvik, Ole Gunnar Evensen, Jade Hærem Aksnes, Stian Hafstad stakk av med tredjeplassen i VM for biblioteksmarkedsføring. (Foto: Morten Heiselberg (UiB))

Sommerjobb

Stian Hafstad og Jade Hærem Aksnes brukte sommeren til å lage informasjonfilmen.

– Kjempeartig at filmen får denne anerkjennelsen, sier filmskaper Stian Hafstad til tv2nyhetene.no.

Utfordringen med å lage film om et sted der de fleste sitter i ro uten å si ett ord, tok de på strak arm.

– Vi har den innstillingen at man kan finne noe gøy alle steder, bare man finner den rette vinklingen. Vi bestemte oss for å vise hva som skjer inne i hodet når man er på et bibliotek. Mye er filmet på bluescreen, og så har vi bygget opp universet etterpå, forteller Hafstad.

De er allerede i gang med en ny informasjonsfilm for biblioteket.

– Ligner på Attenborough og Børretzen

Hovedpersonen i filmen trengte de ikke å gå langt for å finne. Han fant de på biblioteket.

Tilvekstsjef ved Universitetsbiblioteket Ole Gunnar Evensen hadde aldri gjort noe lignende før.

– Det tok en stund før jeg skjønte hva de ville ha. Men etterhvert som jeg fikk regi, gikk det bedre. Etterpå er det noen som har sagt at jeg fremstår som en blanding av Odd Børretzen, Torkjell Berulfsen og David Attenborough, ler Evensen.

Han er svært glad for tredjeplassen i verdensmesterskapet i biblioteksmarkedsføring.

– For oss betyr det økt synlighet. Dette er jo i utgangspunktet en video for spesielt interesserte og i forhold til hvor smal den er, er det veldig mange som nå har sett den, sier Evensen.