Toyota-Prius-kjøre (Foto: Sigmund Bade)
Toyota-Prius-kjøre (Foto: Sigmund Bade)

Bilen din bruker mye mer enn den skal

Toyota Prius er verstingen - bare èn bruker mindre enn oppgitt. Det viser norsk undersøkelse. Se tallene:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-normen for drivstofforbruk er det både bransjen og forbrukere forholder seg til. Men her viser det seg igjen at teori og praksis ikke alltid henger like godt sammen.

Biladministrasjonsselskapet LeasePlan har sett nærmere på forbruket til 8000 biler i sin flåte og funnet ut hva disse bilene egentlig bruker. Og det er oppsikstvekkende lesning.

17 og 19 prosent over

Det viser seg nemlig at alle bilmodellene unntatt èn bruker mer enn oppgitt. Og det er ikke bare snakk om små avvik. Nei, "verstingen" Toyota Prius er helt oppe i 27 prosent høyere forbruk enn det Toyota selv oppgir.

Gjennomsnittet for bensinbilene er 19 prosent høyere forbruk enn EU-normen. Dieselbilene bruker 17 prosent mer.

- Våre tall er reelle tall. Vi ønsker å vise hva du virkelig må regne med å bruke, sier Marius Paus som er markedsdirektør i LeasePlan.

Firehjulstrekkeren med minst forbruk - les mer her

Unntaket er japansk

Verstinglista på bilene som bruker over 20 prosent mer enn EU-normen inneholder seks modeller. Disse er Saab 9-5, BMW 1-serie, Ford Focus, Opel Astra, Audi A3 og Toyota Prius. Prius er som nevnt den som bruker aller mest, med 27 prosent. BMW 1-serie er hårfint bak, med 26,8 prosent.

I motsatt ende av skalaen finner vi bilene som bruker under ti prosent mer drivstoff (diesel) enn det som er oppgitt. Disse er VW Tiguan, Volvo V70, Peugeot 407 SW, Opel Vectra og Audi A6. Og en bil bruker altså mindre drivstoff i virkeligheten enn i teorien: Det er Honda Accord.

Er bilen tørstere med skiboks? Her får du svaret

Kaldt klima?

- Grunnen til at for eksempel BMW 1-serie bruker en fjerdedel mer enn det offisielle tallet, kan kanskje være at de fleste av de som har valgt denne type biler tråkker hardere på gassen, men det vet vi strengt tatt ikke, kommenterer Marius Paus.

Enda vanskeligere er det å forklare det høye forbruket til Toyota Prius.

- Det er mulig det kalde klimaet bidrar til at man ikke får full uttelling for den avanserte teknikken i bilen. Vinterkjøring og eventuelle skibokser drar dessuten opp forbruket på alle biler, sier Paus.

LES OGSÅ: Dette er de aller verste bruktbilene

Kjører i byområder

- Det er vesentlig å poengtere at tallene er for forrige generasjon Prius. Leasplan har 80 Prius og kun 5 av disse er ny Prius, sier Toyotas informasjonssjef Espen Olsen.

- Det er også mulig at Prius-eierne i større grad kjører i byområder, hvor den har sin styrke med lave NOx og partikkelutslipp, men dette betyr også at forbruket blir høyere enn oppgitt for blandet kjøring. Andre sammenligningstester i bilbladene Bil og Motor viser at Prius kommer nærmest sine oppgitte utslippstall i en testløype som har blandet kjøring, sier Olsen.

Hvilke erfaringer har du med din bil? Skriv i vei i kommentarfeltet under:

STOPP: Salget av Toyota har stupt de siste månedene på grunn av sikkerhetsproblemene. Nå stopper de produksjonen i en rekke europeiske land. (Foto: Gunnar Omsted)