Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

"Nur fliegen ist schöner" sa reklamen i 1969. Da var det bare å ta med Opel GT til flymuseet da.

I sommer var Stian Staurvik (32) endelig nesten ferdig med å bygge opp sin Opel GT fra 1969. Da var han endelig i mål etter 10 år. Sånn bortsett fra at han ikke er helt i mål. Det er alltid noe mer han har lyst å gjøre med bilen.


Verre enn antatt

– Jeg kjøpte min første GT for 10 år siden. Den var i verre stand enn jeg trodde, så det ble mye jobb med å fjerne rust og annet. Ble litt lei i perioder. Så for tre år siden kom jeg over en som var hentet fra USA til Grimstad. Da kjøpte jeg den og.

– Og da var du i mål?

– Ikke akkurat. Jeg plukket den helt fra hverandre. Absolutt alle delene. Så begynte jeg å sette den sammen igjen.

Alltid Opel



dashbord

Av en eller annen grunn har det bare vært Opel for Staurvik. Han vokste opp med Opel i familien, og begynte som lærling på Opel-verkstedet i Bodø. Der var han helt til han begynte i ny jobb for en måneds tid siden.

– Jeg har vel eid de fleste Opel-modellene som er å eie, smiler han og snakker selvfølgelig fortid. Splitter nye biler er ikke fullt så artige å skru på som litt eldre modeller.

– Og med Opel GT som drømmebilen?


Liker de lekre linjene

– Ja. Det er noe med formen. Linjene. Den er rett og slett fin å se på. GT var helt rå i sin tid. Det er den fortsatt.

– Hvorfor ikke heller kjøpe originalen Corvette?

– Har ikke lyst på en Corvette. Ville ha GT. Det er greit å jobbe med noe som ikke er så stort også. Det er mindre å polere.

Mer motor



Motor

Staurvik har ikke brakt karosseriet tilbake i original stand, men innvendig har han forandret litt. Rattet er et nytt sportsratt fra Momo, mens instrumentene har fått gul bakgrunn. Interiøret har fått gule detaljer.

– Men mest har det skjedd i motorrommet?

– Originalt har den 90 hestekrefter, men jeg har satt inn en toliters motor fra en Vectra på 150 hestekrefter. Bilen er senket, støtdemperne og bremsene er helt nye og kraftigere enn originalen. Hjulene er også større enn de skal være. Det har krevd mye jobb og kontakt med Biltilsynet, men nå er den da også godkjent.

Liker å skru

Staurvik smiler.

– Egentlig så er det å skru bil som jeg liker best. Det å kjøre er ikke poenget. Derfor har jeg lyst å få enda mer motor i den. Kanskje få satt inn bakseter. Det burde la seg gjøre, men er jo avhengig av at Biltilsynet sier seg enig da.

Nye prosjekter

Noen av bilene Staurvik har restaurert har fått premier med sine nye eiere. Denne gangen håper han å få det selv.

– Har veldig lyst å ta med bilen på treff i sommer, men da bør jeg ha fått bakseter i den. Vi blir snart fire i familien, smiler han.

– Og allerede har du nye prosjekter på gang?

Større garasje

– Egentlig ikke, sånn bortsett fra at jeg fortsatt har den første GT`en min. Pluss at jeg har lyst å bygge meg større garasje.

Han stopper litt.

– Og så hadde det vært artig med en Commodore Coupe. Eller kanskje en Porsche 911.

Bakfra