topbi
topbi

Kjendiser tjener millioner på TV-deltakelse

Kan få PR-effekt verdt 20 milloner kroner.

«God kveld Norge» kan nå avsløre at en rekke kjendiser melder på seg selv til programmer som «Det store korslaget», «Melodi Grand Prix», «Fire stjerners middag» og «Skal vi danse».

Melder seg til tjeneste

I «Skal vi danse» var det ingen som meldte seg på selv til første runde, men i sesongene etterpå har produksjonen mottatt et ras av profilerte kjendiser som ønsker å delta.

– Det er flere og flere kjendiser som tar kontakt for å få være med i «Skal vi danse». Og det øker for hver sesong, sier prosjektleder Siv Aamot.

TV-tid verdt 20 millioner

Norske TV-kjendiser stiller villig opp i TV-konseptene – slik får de eksponering verdt flere titalls millioner kroner.

– Hvis du ser på Tshawe Baqua og «Skal vi danse», så vil jeg tro at verdien av hans deltakelse er verdt mellom 10 og 20 millioner kroner hvis man skulle kjøpt det som normal eksponering og reklameverdi, sier TV-rådgiver og administrerende direktør i Initiative Universal Media, Arne-Inge Christophersen.

– Utnytt MGP!

Tone Damli Aaberge har vært åpen på at «Melodi Grand Prix» var et perfekt sted å lansere musikken i fjor. Da hun deltok i «Melodi Grand Prix», solgte hun mer en noen gang.

Albumet fikk platina.

– Jeg ønsker å anbefale andre å utnytte det. For det første er det veldig kjekt å være med, og for det andre får du et bredt publikum.

Vil med i Korslaget

Og Tone er ikke alene. Jenny Jenssen lanserer i disse dager ny countryplate og innrømmer at TV-eksponering er det som selger aller best.

– Vi skal reise i årevis for å nå frem til så mange som ser på TV, sier hun.

Nå er Jenny aktiv i en egen Facebook-gruppe som vil ha henne med i «Det store Korslaget» på TV 2.

Utnytter TV-eksponering

Mange programledere utnytter også eksponeringen de får på TV for å selge sine private produkter.

Gaute Grøtta Grav er på TV 2 flere dager i uken på «Farmen».

Samtidig lanserer han sin egen bok. Gaute Grøtta Grav henviser til forlaget da vi ber om en kommentar. Schibsted forlag forklarer at de sammen med Gaute har bestemt når boken skal ut og at de er klar over den ekstra PR-effekten «Farmen» gir.

– Forskjellen er natt og dag. Nå er han aktuell med programmet og den effekten er nok verdt flere hundre tusen kroner og opp imot en million kroner, sier administrerende direktør i Initiative Universal Media, Arne-Inge Christophersen.

Se «God kveld Norge» på TV 2 lørdager klokken 21.40

Se gratis videoer fra «God kveld Norge» på TV 2 Play

På Facebook? Følg «God kveld Norge» her

Få de siste kjendisnyhetene på SMS: Send GKN til 1984 (kr. 1,- pr. mld)