fedje_montasje
fedje_montasje

Tilbyr prisgaranti for heving av Fedje-ubåten

Regjeringen har få argumenter igjen for å bryte løftet Helga Pedersen ga for litt over et år siden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne mannen tilbyr nå regjeringen prisgaranti på hevingen av kvikksølv-ubåten utenfor Fedje i Hordaland.

Dermed har regjeringen få argumenter igjen for å bryte løftet Helga Pedersen ga for litt over et år siden.

Kritisk til regjeringen

Patrick van Seumeren er konsernsjef i Mammoet som først fikk oppdraget med å heve U-864 som ble senket under krigen. I dag var han og flere representanter fra Mammoet i Bergen for å fortelle pressen hva de synes om at regjeringen har snudd i saken på grunn av en rapport som ble laget av konsulentselskapet Dovre Group før jul.

Tilfeldighetene ville det til at Stortingets transportkomité varslet åpen høring om saken bare minutter før pressemøtet startet. Han er ikke nådig i sin karakteristikk om regjeringens behandling av saken etter at den kritiske Dovre-rapporten kom på bordet.

– Jeg lurer på hvem som har lest hva, sier van Seumeren på spørsmål om hvorfor ikke regjeringen har tatt Mammoets betraktninger med i saken.

Regjeringen sier nemlig at de legger Dovre-rapporten til grunn når de har bestemt å utsette prosjektet på grunn av usikkerhet rundt metoden.

Det er bare et problem: Dovre-rapporten omhandler ikke metoden i særlig grad, den handler om økonomi, kontraktsrett og manglende garanti fra morselskapet.

Slår tilbake mot rapport

Mammoet-sjefen sier at selskapet umiddelbart ga såkalt morselskapsgaranti etter at Dovre-rapporten påpekte dette. I tillegg har de andre tingene som ble påpekt av Dovre blitt imøtegått en etter en – uten at det virker som regjeringen har fått det med seg.

I stortingsproposisjonen som kom for to uker siden nevnes ikke Mammoets tilsvar med et eneste ord, i stedet er det nærmest avskrift av Dovre-rapporten som hovedsakelig ble utarbeidet av fire innleide konsulenter.

Arbeidet til over 100 eksperter fra regjeringens egen fagetat Kystverket, Det Norske Veritas, Mammoet og andre ble satt til side av ministeren – som nå vil starte arbeidet med å utrede forskjellige løsninger på nytt.

Feilaktig rapport

Patrick van Seumeren synes det er rart at regjeringen fester så mye lit til en rapport som beviselig inneholder en rekke feil.

– For eksempel står det i Dovre-rapporten at selskapet bare har 27 ansatte, mens sannheten er at det var 250 mennesker på jobb i hovedkontoret den dagen de kom for å besøke oss, sier van Seumeren.

I tillegg gjør Dovre-gruppen et poeng av usikkerheten rundt det økonomiske, og mener at prosjektet fort kan få en prislapp på over 2 milliarder kroner.

– Sannheten er at prosjektet mest sannsynlig kommer til å bli billigere enn det står i prosjektbeskrivelsen fordi prisene på offshoretjenester fikk seg en knekk under finanskrisen og ikke har hentet seg helt inn igjen, sier van Seumeren.

Vil gi regjeringen prisgaranti

For å bevise at han står inne for prisene i tilbudet, sier for første gang selskapet i dag at de er villige til å gi norske myndigheter en prisgaranti på prosjektet.

– Ja, hvis ministeren kommer til meg og vi setter oss ned med kalkulatoren kan jeg det, sier konsernsjefen.

Han antyder at en slik prisgaranti vil ligge rundt 90 millioner euro, cirka 720 millioner kroner, men tror prosjektet vil kunne bli langt billigere dersom politikerne skynder seg og setter i gang prosjektet før prisene i offshorebransjen stiger igjen.

Uansett setter dagens utspill om prisgaranti anslaget på 2 milliarder kroner i et underlig lys. Enda mer underlig er det at regjeringen ikke har stilt Mammoet-gruppen et eneste spørsmål etter at de mottok rapporten fra Dovre.

Et politisk spill?

Den manglende interessen fra regjeringen for å høre Mammoets versjon kan tolkes som at den har bestemt seg for å uansett utsette planene, mener opposisjonen.

Også Mammoet-sjefen frykter selskapet hans har blitt en brikke i et politisk spill. Regjeringen sparer 620 millioner kroner på årets budsjett ved å utsette eller omgjøre hevingsvedtaket, men fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen har tidligere avvist at økonomien har spilt noen rolle. Hun sier at det er hensynet til miljøet som har vært avgjørende, og viste til Dovre-rapporten.

Problemet hennes er at Dovre-rapporten heller ikke omhandler hensynet til miljøet i vesentlig grad.

Vil ha sannheten på bordet

Opposisjonen på Stortinget vil ha sannheten omkring snuoperasjonen på bordet. I dag innkalte transportkomiteen til åpen høring om saken.

Saksordfører blir Arne Sortevik som i årevis har kjempet for heving av kvikksølv-ubåten. Også Mammoets konsernsjef vil delta på høringen.

– Jeg gleder meg til å fortelle stortingspolitikerne hvilket syn vi har på dette, for etter at Dovre-rapporten ble lagt frem i full offentlighet med pressekonferanse og det hele, virker det som om regjeringen har lagt lokk på saken, sier van Seumeren.

Høringen vil bli holdt 27. april, og er den tredje i rekken om miljøbomben utenfor Fedje.