SMS 24 hours nettside
SMS 24 hours nettside

Stjeler via SMS

Rune Haarstad opplevde at selskapet sms24hours tok seg betalt 210 kroner for reklamemeldinger de sendte til hans mobil.

- Dette kan jo skje hvem som helst. Det er jo rent og skjært tyveri, sier Rune Haarstad.

I kveld fortalte TV 2 hjelper deg om at selskapet sms24hours har sendt ut reklamemeldinger til tilfeldige mobilbrukere – og belastet disse med 35 kroner per mottatte melding.

Problemet er bare at ingen av de som har kontaktet TV 2 hjelper deg, har registrert seg som kunder i sms24hours.com som selger spill og ringetoner til norske mobilbrukere.

Les også: Har du fått uønskede betalings-SMS? Les dette.

Les også: Lurte på om kunden var full

Se også: Slik lurer de deg

Les også: SMS-svindel er altfor lett

Opplevd det samme

- Da jeg tok kontakt med selskapet bekreftet de at ved en feil så ble mitt mobilnummer registrert i deres system, sier Martin Jansson som er nok en ufrivillig kunde i sms24hours.

- Det har gått to måneder og jeg har fortsatt ikke mottatt noen av pengene, sier en oppgitt Jansson til TV 2 hjelper deg.

Mer enn 30 klager

Bare siden begynnelsen av november har Forbrukerombudet mottatt mer enn 30 klager på sms24hours fra mobilbrukere som har blitt trukket 35 kroner to ganger i måneden på telefonregningen sin for uønskede reklamemeldinger som har tikket inn på mobilen deres.

Forbrukerombudet ba selskapet om å dokumentere at det er inngått en gyldig avtale mellom forbrukerne og sms24hours om levering av innholdstjenester, men selskapet har ikke klart å fremlegge slik dokumentasjon.

Midlertidig stengt

Forbrukerombudet uttalte nylig at slike lovbrudd svekker tilliten til innholdsleverandører som ønsker å sende reklame via sms og ba bransjen bør skjerpe seg.

- Både mobiloperatørene og eierne av kortnummeret som blir brukt til utsendelsen av innholdstjenesten, i dette tilfellet Aspiro, har et ansvar for å sikre at slike brudd ikke skjer, understreket forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

TV 2 hjelper deg får bekreftet både hos Aspiro og fra flere teleoperatører at tjenesten nå har blitt midlertidig stengt og at det ikke lenger blir sendt ut noen betalingsmeldinger fra sms24hours.

SMS-24-hours--rune
SMS-24-hours--rune

Flere kan være tappet for penger

Sms24hours har belastet mobilbrukere med 35 kroner to ganger i måneden. Det er altså snakk om 70 kroner i måneden.

Felles for de ufrivillige kundene i sms24hours som TV 2 hjelper deg har vært i kontakt med er at mobilbrukerne helt tilfeldig har oppdaget at meldingene de har mottatt har kostet de penger. Det kan derfor dreie seg om langt flere som ikke en gang har merket at de har blitt tappet for penger.

- Når de tar så lite penger fra meg uten at jeg merker det, hvor mange andre kan de lure på samme måten, spør Ole Petter Gundersen.

Sms24hours skylder han nå litt over 400 kroner.

Har du blitt utsatt for noe lignende? Tips oss her!

Sjekk telefonregningen

Skal du være helt sikker på at du ikke har blitt belastet for mottatte reklamemeldinger så bør du gå nøye gjennom telefonregningen råder Forbrukerombudet.

- Jeg vil anbefale alle å følge godt ekstra nøye med på telefonregningen sin dersom de mottar SMS-reklamer som de tror er gratis. Det kan faktisk hende at det koster penger å motta disse meldingene, sier Thon.

Selskapet beklager

Etter en del kontakt med supportservice på sms24hours får vi til slutt kontakt med en Erik Habert i Danmark som lover å svare på alle våre spørsmål på e-post.

Habert skriver at det er høyst beklagelig at mobilbrukere som ikke er kunder i selskapet har fått tilsendt betalingsmeldinger fra sms24hours.

Videre forklarer han at sms24hours på det tidspunktet hadde en annen innlogg/registrering og at denne har blitt endret etter samtale med Forbrukerombudet.

Selskapet hevder likevel at de i alle ledd gir ut den informasjonen som er pålagt.

På spørsmål om at tjenesten nå har blitt stengt av både Aspiro og av teleoperatørene får vi følgende svar:

” Vi kan ikke annet en å konstatere at det skyldes at vi har brukt noe mer tid på å få på plass de nødvendige endringer og at Forbrukerombudet har måtte purre på oss”, skriver Habert.

Habert skriver også at sms24hours vil refundere pengene i de tilfellene der de finner feil.

Se TV 2 hjelper deg hvert torsdag kl 20.30.