De siste dagene har mannskap fra Statens vegvesen utsatt seg selv for stor fare når de har saumfart fjellsidene på Nordvestlandet for å vurdere rasfaren. (Foto: V 2)
De siste dagene har mannskap fra Statens vegvesen utsatt seg selv for stor fare når de har saumfart fjellsidene på Nordvestlandet for å vurdere rasfaren. (Foto: V 2)

Tungt ansvar for rasgeologene

Døgnet rundt de siste dagene har mannskap fra Statens vegvesen utsatt seg selv for stor fare når de har saumfart fjellsidene på Nordvestlandet for å vurdere rasfaren.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 fulgte torsdag geolog Torkild Åndal i Statens vegvesen ut på oppdrag på den livsfarlige Europaveien mellom Måndalen og Våge i Rauma kommune.

Veien har de siste dagene vært stengt på grunn av fare for ras.

– Håvardfonna er en av de plassene vi er mest bekymret for. Løsneområdet ser du 500-600 meter opp i fjellet. Det er egentlig ganske mye bart oppe i fjellet fordi det har sunket mye sammen i løpet av natta og det har vært mildvær i natt, forteller Torkild Åndal til TV 2 Nyhetene mens han studerer fjellsiden.

TØFF JOBB: Geolog Torkild Åndal i Statens vegvesen har hatt lange, og farlige, dager på jobb for å vurdere rasfaren de siste dagene. (Foto: TV 2)

Tungt ansvar

Mannskap fra Statens vegvesen utsetter seg daglig for stor fare for å vurdere rasfaren langs veiene. Geologen som gir sine anbefalinger om en vei skal åpnes eller stenges, innrømmer at ansvaret tynger.

– Det er klart det tynger. Vi har et stort ansvar og er fryktelig redd for å feil råd, innrømmer geologen.

Åndal har gransket mange fjellsidene nøye de siste dagene.

– Det har vært ganske hektisk, og det har vært mange vanskelige avgjørelser siden forrige helg.

Dramatisk endring

Han gir sine råd om en vei skal stenges eller ikke.

– Det å stenge veiene er forholdsvis greit, men det å åpne veiene kan være litt trasig. Nå er rasfaregraden her mellom Måndalen og Vågstranda på to eller tre kan jeg tenke meg. Rasfaren er alltid til stede, men vi mener den er såpass akseptabel her nå at det ikke er noe fare å holde veien åpen, var konklusjonen til Åndal ved 12-tiden onsdag.

Men situasjonen endret seg dramatisk på kort tid. Plutselig gikk det et ras over Måndalsstunnelen – en klar indikasjon på at rasfaren igjen økte.

Statens vegvesen tok ingen sjanser og stengte øyeblikkelig den sterkt trafikkerte europaveien.

– Det viser hvor vanskelige vurderingene kan være. Det er veldig vanskelig, en kan aldri være hundre prosent sikker på slik som veiene ligger her, sier Åndal.

Vurderer visuelt

Onsdag forsøkte de å sprenge ned Håvardfonna ved hjelp av trykkbølger fra en spesiell innretning hengende under helikopteret. Ved hjelp av en gasseksplosjon fra en sylinder skulle trykkbølgene utløse skredet.

– Dessverre lyktes vi ikke denne gangen, sier Åndal.

UTLØSER RAS: Innretningen heter «Daisy bell» og henger under helikopteret. En eksplosjon i sylinderen gir trykkbølger som skal utløse ras. (Foto: Arne Rovick/TV 2)

Vanligvis bruker de visuelle observasjoner som grunnlag for sine konklusjoner.

– Det er ganske mange ting vi ser etter. Snømengden er en av tingene, og det varierer fra raspunkt til raspunkt, om det er svar som er der eller om det er skavel. Hvis det er en skavel så ser vi etter sprekker i snøen, forklarer Torkild Åndal.