VW Golf GTI
VW Golf GTI

Tre spreke som ikke ruinerer deg

Neida - du behøver ikke pantsette hus, hytte og garasje for å få råd til sprek og morsom bil

Mange lever i den villfarelsen at man bør disponere flere hundre tusen kroner for å få kjøpt seg en skikkelig sprek bil. Det er helt feil!

Det er disse tre bilene et godt bevis på. Her har vi tre ganske forskjellige av arten. En typisk gatebil, en rally-klassiker og ikke minst en legende i GTI-segmente.

Og det beste av alt: Disse koster godt under 100 000 kroner!


1992 Nissan Skyline R32. Kr. 55 000

Skyline
Skyline

For å se hele annonsen, klikk her:

Er du på utkikk etter en rå bil til treff og banekjøring, så bør du absolutt kikke nærmere på denne. Bilen er kun momset inn til Norge. Skal du ha norske skilter, er det er aldri så lite C-moment gjennom et ganske så ugjennomtrengelig byråkrati. I tillegg koster det en god del penger, den er ikke akkurat tilpasset norske avgifter, for å si det slik... Men det finnes noen slike biler med skilt også i Norge. Motorhistorisk grunnlag var blant annet alibiet.

Under panseret sitter det en rekkesekser på 276 hk, den har firehjulstrekk, og fordi den primært er beregnet på hjemmemarkedet, sitter rattet på den fordømte siden. Motoren er utrolig lettrimmet og 1000 hk er ikke noe problem, om lommeboka er stor nok... En skikkelig kul bil som skifter eier for 55 000 kroner.

Les om topp 5 driftingbiler her:


1991 VW Golf GTI 16v. Kr. 40 000

Golf-annonse
Golf-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Men kommer liksom ikke utenom VW Golf, når man snakker GTI-bil. Så langt har det på mange måter vært første generasjon Golf GTI som har hatt klassiker-statusen. Denne bilen er siste årgang av Golf II og har derfor ”riktige støtfangere med underbitt osv. At det er en GTI 16v trekker jo heller ikke ned... Ikke mye sprekere enn 8-ventileren, men litt kulere allikevel.

Andre baklamper, større hjul, G-60 skjermbreddere, blinklamper med hvitt glass og senking er det lille som skal til for at den skiller seg ut med et cleant utseende. Er bilen like fin som på bildene, tror vi dette må være et godt kjøp.

Alt du trenger å vite om Golf GTI finner du her:


1993, Mazda 323 GT-R. Kr. 85 000

Mazda-323-GT-R
Mazda-323-GT-R

For å se hele annonsen, klikk her:

Bakfra ser den nesten ut som en vanlig 323, og mang en BMW- og Audi-eier har nok brent seg litt på denne hekken. Permanent firehjulstrekk gjør at denne forholdsvis lette bilen akselerer nesten like godt på snø som på asfalt – rett over 6 sekunder fra 0 – 100 om jeg ikke husker feil. Moro!

323 GT-R er jo også en rally-klassiker, som brakte sølvpokaler hjem til mang en peishylle tidlig på 90-tallet. Girkassa er akilleshælen på denne, så den bør sjekkes nøye før kjøp. Denne bilen er imidlertid påkostet mye - gikasse er sjekket, diffen er overhalt osv - så Mazdaen med de hvite, kule Compomotive-felgene bør være rimelig safe...

Lyst på cab? Les vår test av Mazda MX-5 her: