X5 var den første SUV-en til BMW, og timingen var perfekt. X5 ble raskt noe av det hippeste du kunne ha utenfor hytta påsken 1999. Og populariteten har holdt seg godt, tross at de første bilene var proppfulle av barnesykdommer.

Disse sykdommene er imidlertid ryddet grundig av veien på den nye modellen – E70 på BMW-språket - som kom i 2007.

Denne bilen ga X5 en ny vår. Betydelig større bagasjerom, bedre firehjulstrekk-system og ikke minst et nytt design, gjør at dette er selve drømme SUV-en for mange norske familier.

BMW-X5-test-08-girspak

Å oppfylle drømmer kan være dyrt, men vi viser deg hvordan man kan spare 100 000 kroner på å importere en brukt X5.

Bilen:

Dette er en svært velutstyrt sort BMW X5 3-liter diesel. Motoren yter 235 hk, den har automatgir og bilen har så klart firehjulstrekk.

Av øvrig utstyr kan vi blant annet nevne: Sportspakke, lyspakke, skinninteriør, 19 tommer alu-felger, Stor navigasjonsanlegg, stor stereo, xenonlys, parkeringssenorer osv, osv...

Bilen har komplett servicehistorikk, er i følge selger særdeles velholdt. Den selges for 40 990 euro, i München, Tyskland, og vi fant den som vanlig på: www.mobile.de.

Les vår test av BMW X5 her:

X5-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Smart kjøp?

Det er ikke til å komme i fra at stor SUV i disse dager kan oppfattes som en smule politisk ukorrekt. Men på den annen side, her får du mye i en og samme pakke: Plassen er raus både til folk og bagasje, framkommelighetten er suveren, motoren er kraftig – og slett ingen ”versting” på forbruk og utslipp, størrelse og ytelse tatt i betraktning, X5 er nesten på grensen til sporty å kjøre, den er godt utstyrt, den ser bra ut, og ikke minst – dette er status!

Og ja, har du et reelt behov – og mye penger – så dette slett ikke noe dårlig kjøp.

Regnestykket:

650 000 kroner er prisen på vår eksempelbil inn i Norge. X5 har som andre BMW et noe varierende prisbilde, veldig avhengig av blant annet utstyrsgrad. Men uansett er besparelsen her på minst 100 000 kroner. Så det er absolutt verdt å vurdere om du går med tanker om å bli X5-eier!

Se annonse på norsk "tvilling-bil" her:

2006-E70-dashbord

Avgiftsberegningen:

(Kursen på euro er satt til 8,01 i eksemplet)

Bilens pris i Tyskland: 265 950,-

Mva: 66 488

Vektavgift: 179 995

Motoreffektavgift: 183 292

CO2-avgift: 106 788

Bruksfradrag -155 125

Vrakpant + klimagassavgift: 1 559

Sum totale avgifter:

Sum engangsavgifter: 316 510,-

Sum avgifter inkl. mva: 382 997,-

Moms frakt: 1 125

Bilpris inkl. alle avgifter: 650 072,-

Dette må du vite om bruktbil-import:

HARTGE-BMW-X5-E70-Rear