NY KRF-STRATEGI: Partiet vil bygge veier med lånte penger. Bildet er fra Atlanterhavsveien i Møre og Romsdal. (Foto: Herskedal, Kjell/SCANPIX)
NY KRF-STRATEGI: Partiet vil bygge veier med lånte penger. Bildet er fra Atlanterhavsveien i Møre og Romsdal. (Foto: Herskedal, Kjell/SCANPIX)

KrF vil bygge veier med lånte penger

KrF vil gjøre Statens vegvesen og Jernbaneverket til statlige foretak. Dermed kan store samferdselsoppgaver i distriktene finansieres med lånte penger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Partileder Dagfinn Høybråten har tatt med seg KrFs stortingsgruppe til Nord-Norge, og nå frir de til velgerne gjennom en ny «kommunikasjonsstrategi».

Store samferdselsprosjekter i Distrikts-Norge bør finansieres med banklån. Men først må Statens vegvesen og Jernbaneverket omdannes til statlige foretak.

Nye veier med lånte penger

– Statlige foretak kan foreta låneopptak, og  kan derfor  investere i store samferdselsprosjekter uten å måtte vente på de årlige statsbudsjettene, forklarer KrFs mann i Stortingets samferdselskomité, Knut Arild Hareide.

Reagerer undrende

Ved valget i fjor mistet KrF sin eneste nordnorske representant på Stortinget. Nå besøker partiledelsen og Stortings-gruppa Nord-Norge for å finne ut hvordan de kan vinne velgerne tilbake.

Meningsmålingene den siste tiden er urovekkende, og for KrF har den smale sti aldri vært smalere.

Nestlederen i transportkomiteen, arbeiderpartiets Anne Marit Bjørnflaten reagerer med undring på forslaget fra KrF.

– Problemet er ikke at staten mangler penger. Om man organiserer seg slik Hareide nå foreslår, vil resultatet kun bli at noen private tjener mer penger, sier hun til TV 2.

Bredere veier, bredere politikk

Bjørnflaten etterlyser for øvrig konkrete forslag fra KrF.

– I forrige uke foreslo faktisk Hareide å ta penger fra vei og gi til jernbane. Hvem vil tape på det, undrer Bjørnflaten.

– Vi er opptatt av å gjøre veiene bredere, vi. Og ikke minst politikken  bredere, sier Dagfinn Høybråten. Han tror  bredere veier også kan føre velgerne tilbake til KrF.