Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel. Det er ikke det bilmerket som helt automatisk får blodpumpa til å akselerere helt ukontrollert under ribbeina.

Men hvis du leter litt, finnes det absolutt noen godbiter - innimellom alle hverdagsbilene.

Opel GT, Manta og den legendariske Rally-Kadetten for å nevne noen. Også hadde de jo noen skikklige råtasser med 400-emblem på bakluka på 80-tallet . Og både Speedster og OPC-bilene er absolutt greie doninger det også.

Men det er en - en Opel mange entusiaster drømmer om. Nemlig Opel Lotus Omega.

Les vår test av Opel Insgnia klikk her:


Verdens raskeste 4-dørs sedan

Opel Lotus Omega


Raskere enn både Alpina B10 Turbo, BMW M5 E34 og Mercedes 500E, som alle er fra samme epoke og bygd over samme lest.

Lotus Omega var innehaver av tittelen ”verdens raskeste firedørs sedan” i noen år. Om du løfter på panseret, så finner du en 3,6-liters rekkesekser, med to Garret T25 turboaggregat parallellmontert, slik at de mater tre sylindere hver.

377 hk / 568 Nm!

Intercooler er så klart på plass, sammen med et heftig bensininnsprøytningssystem. Den har 24 ventiler og en kompresjon på 8,2:1. Totalt 377 meget effektive hestekrefter ved 5200 o/min og råsterke 568 Nm er de knallharde fakta.

Nok til å sende ”familievogna” fra stillestående til 100 km/t på 5,2 sekunder, mens toppfarten er 285 km/t.

Corvette girkasse

Girkassa, en sekstrinns-sak hentet GM fra hylla der de hadde girkasser til Corvette. Det er samme ZF-kassa som i Corvette ZR-1, og - joda det er bakhjulstrekk! Ingen tvil om at dette er moro!

Bare for å understreke hvor sprek den er, kan vi nevne at fra 0–160 km/t og tilbake til stillestående igjen går på på under 15 sekunder. Gromme ventilerte skivebremser fra AP sørget for retardasjon av beistet.

Er dette Opels nye GTI-killer? Les mer her:



Her måler Lotus Omega krefter mot Insignia OPC


Fyller 20 år!

Du skal ha heftig redskap for å holde følge den dag i dag. Og husk - den er 20 år gammel...

Ingeniørene fra Lotus gikk kraftig tilverks da de fikk i oppdrag å modifisere hjuloppheng. Og som vanlig – de gutta leverte i aller høyeste grad varene. Ikke mye fra standard-Omega å finne her, nei.

Sjelden vare

Men. Det er et men. Lotus Omega er sjelden vare. Bare 630 stykker ble lagd. Pluss 320 stk. Vauxhall Lotus Carlton, den engelske versjonen - med rattet på "feil" side. Altså kun 950 biler med rubb og stubb.

Ingen av disse fant veien til hverken Norge, Sverige eller Danmark som nye. De som finnes her er enten brukt-importerte eller ombygde replika-biler.

Fin originalbil selges:


Annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Derfor var det moro å finne det som ser ut som en skikkelig fin originalbil, med lav kilometerstand til salgs. Av alle steder i Tsjekkia, nærmere bestemt Praha.

Prisen er ikke avskrekkende 29 000 euro + norske avgifter.

Dyr på norske skilt


Noen raske tastetrykk på kalkulatoren tok imidlertid effektivt livet av drømmen om å bli Lotus Omega-eier, for min del. Drøye 460 000 kroner må du lette kontoen din for, før du kan skru norske skilter på den...

La oss håpe at en eller annen snill onkel med mye penger forbarmer seg over den og tar godt vare på den!

På-strand

Alt du må vite om brukt Opel Omega finner du her: