2x-Ur-q
2x-Ur-q

Hvor gammel tror du denne legenden er?

Hint: Fyller rundt år i år. Og nå er den super-billig å eie.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er svært få biler som har forandret bilverden mer enn det Audi gjorde med sin sensasjonelle Quattro, lansert første gang i 1980.

Nå fyller den altså 30 år, og trer inn i veteranenes ærbødige rekker. Det betyr at om du ønsker å eie en slik bil, så blir den billigere både å importere - og å eie.

Første personbil med 4x4

Dette var den første ”vanlige” personbilen med firehjulstrekk, om vi ser bort fra Jensen FF fra midt på 60-tallet som ble produsert i beskjedne 320 eks. Etterpå fulgte ingen opp den ideen – før altså Audi gjorde det i 1980.

Audi-ingeniørene tok utgangspunkt i Audi 80. Audi Quattro ble vist som coupe-utgave på Genève motorshow i 1980, og vakte mildt sagt oppstandelse. Den første Quattroen var utstyrt med en 200 hk, femsylindret turbomotor.

Firehjulstrekksystemet var permanent med 50/50 fordeling og en mellomdifferensial integrert i girkassen. Systemet viste seg å være overraskende lett, og ikke minst solid.

For å lese vår Audi Q5 test- klikk her


qu_ur1[1]

Kostet like mye som Porsche 911

Bilen som veier rett under 1300 kilo, gjør 0-100 km/t på høyst anstendige 7,1 sekund og toppfarten klokkes til 222 km /t.

Tro slett ikke at dette er noen samlebånds-Audi. Alle disse er håndlaget, og første året ble kun 292 eksemplarer produsert.

Bilen kostet ca 50 000 DM. Mer enn det dobbelte - av den av utseende - helt like Audi 80 Coupe GT, eller det samme som en ny Porsche 911 SC. Mye penger, med andre ord!

Ur-q-motor

Motoren ble etter hvert oppgradert til 210 hk, og i 1989 kom den siste oppdateringen, en 20 ventilers variant med doble overliggende kamaksler på 220 hk / 309 NM. 0 – 100 km/t gikk da unna på 6,3 sekunder.

Fem stk. til Norge

Totalt ble 11 452 Audi Quattro produsert i tidsrommet 1980 – 1991. Alle håndlaget. Men bare fem av dissse fant veien til Norge og kun tre av disse ble registrert på norske skilt. Alle andre som nå finnes her hjemme er bruktimportert.

30 år etter har jo ”alle” firehjulstrekk men dette var fullstendig revolusjon da den kom. Mange dro litt på smilebåndet, og mente at den ikke hadde livets rett. Og at den ble både for tung og for dyr.

Vi har så klart kjørt Audi A5 cabriolet, les mer her:


Rå i rally-løypene

Mikkola-Ur-Q

Men etter noen oppvisninger i rallyløypene fikk kritikerne virkelig noe å tenke på. Bilen var bortimot uslåelig, særlig på grus og snø. Og i Rally Monte Carlo kjørte Audi Quattro med Hannu Mikkola bak rattet inn en Lancia Stratos (ansett som til da verdens beste rallybil) med ett helt minutt etter bare syv kilometer!

Resten av historien kjenner vi. Nå er en av fire Audier som selges på vedensbasis utstyrt med det unike Quattro firehjulstrekk-systemet.

Se opp for:

Noe du skal se opp for hvis du har lyst på denne? Ja! Forstilling er et svakt punkt. Så endeledd, bærekuler og alle foringer bør sjekkes. Foringene til bærebruene må sjekkes. Oljelekkasje fra drivaksel-simringer er ikke uvanlig. Bremseslangene kan gnisse mot stabilisatorstaget, og få hull. På 10 ventilers-motorene kan eksosmanifolden bli så varm at den sprekker.

Turbohavari forekommer og motoren kan ha oljeforbruk, begge deler er kostbart å fikse. Oljelekkasje fra servostyringen er ikke helt uvanlig. Baklyktglassene krakelerer ofte.

På en såpass ekstrem bil som dette bør også bremser, clutch og girkasse samt bakstillingen sjekkes. Mange har fått ganske røff behandling oppigjennom, og en litt nøye kontroll av karosseriet er også på sin plass.

Hva skal du betale?

Det finnes få biler til salgs i Norge, og både teknisk og kosmetisk tilstand varierer en del. Men regn med å betale fra rett under 200 000 kroner og oppover for en hel og pen bil med 200 hk motor.

Biler etter faceliften i 1985 koster som oftest noe mer. Den mest populære og dermed den dyreste, er 220 hk som kom i 1989. Regn med priser fra ca 300 000 kroner for en skikkelig fin originalbil.

Den mest uvanlige er Sport Quattro, som er en forkortet og lettere utgave, som ble laget i ca 200 eksemplarer. Skal du ha en slik, bør du ha et sekssifret beløp stående på konto.


Les mer om brukt Audi i vår store bruktbilguide:


Ur-Q-forfra-i-snø