Acta_Fred_Anton_Ing_592721b (Foto: SCANPIX)
Acta_Fred_Anton_Ing_592721b (Foto: SCANPIX)

Acta sendte ut 10.000 personnumre

Teknisk feil førte til personverntabbe.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Investeringsselskapet Acta trykket kundenes personnumre på den siste utgaven av medlemsbladet Actuelt. Bladet ble sendt i posten til 10.000 abonnenter.

Informasjonsdirektør i Acta, Rune Wangsmo. (Foto: Terje Borud)
– Dette er veldig beklagelig, og det skal aldri skje igjen, sier informasjonsdirektør Rune Wangsmo i Acta til tv2.no.

Årsaken er ifølge Acta en teknisk feil i forbindelsen med at trykkingen av bladet ble flyttet til Sverige.

– Personnummeret kom med i adresseinformasjonen vi sendte. Det svenske trykkeriet forsto ikke at tallene var det norske personnummeret, og oppdaget ikke feilen, sier Wangsmo.

Selskapet varslet sine kunder om tabben med en epost på fredag.

Får skryt av datatilsynet

Tabben til tross, Acta får skryt av datatilsynet.

– Vi fikk melding om denne feilen allerede på fredag ettermiddag, forteller informasjonsdirektør Ove Skåra.

– Det er et godt tegn at Acta sender informasjon til samtlige kunder på epost, og gir beskjed til datatilsynet at skaden har skjedd, sier han til tv2.no.

Skåra understreker at tabben er alvorlig, og et brudd på opplysningsloven. Men han mener folk burde være mer bekymret over hvor enkelt det er å finne personnummeret på internett.

– Satt i relasjon med at kommuner og offentlige etater publiserer fødselsnumre på internett, er ikke dette veldig alvorlig, sier Skåra.

Rettet opp i feilen

Acta sier de nå har rettet opp i feilen, og garanterer at det ikke vil skje igjen.

– Vi har endret våre rutinger slik at personnummeret ikke lenger skal følge med navn og adresse, sier Wangsmo.

Dersom du ikke har mottatt medlemsbladet i posten i løpet av de nærmeste dagene, oppfordres du til å ta kontakt med Acta.

Les eposten fra Acta:

BEKLAGER: Denne eposten ble sendt ut til Actas kunder etter personverntabben. (Foto: Skjermdump)