Test Volvo S80 1,6 DrivE: Luksusbil til sparepris

Stor premiumbil som bruker halvliteren på mila og koster under 350 000 kroner? Jo, det er mulig. Les testen:

Bilmerke: Volvo Modell: S80 DRIVe Motor: 1,6 diesel Effekt: 109 hk / 240 Nm Pris fra: 342 900,- Pris testbil: 418 000,-



Volvo S80. Volvos største og hele det svenske folks stolthet. At Volvo lager store biler er jo slett ikke noe nytt.

Forbruk ikke viktig

Men for de av oss som er oppvokst med 140, 240 og 740 så har vi blitt innprentet med at drivstoff forbruk ikke var så viktig, og at det var vel verdt å betale de ekstra bensinpengene for å kjøre en stor og sikker bil. Men verden er i endring...

Stor bil, liten motor

Plutselig en dag ramlet den minste motoren svenskene hadde ned fra hylla – og tro det eller ei - den landet i motorrommet på en S80 som i samme øyeblikk kom drivende forbi på samlebåndet. Resultatet av ”uhellet” ble Volvo S80 DRIVe. Volvos største bil - med den minste motoren.

Volvo S80 2010 (Foto: Benny Christensen)
Volvo S80 2010 (Foto: Benny Christensen)

Lest vår test av Volvo S80 med stor motor her:

Trafikkfarlig?

Man skulle jo tro at denne kombinasjonen var bortimot trafikkfarlig. 1,6-liter diesel på 109 hk / 240 Nm i en stor og tung luksusbil. Men faktum er ar dette – tross min forutinntatte store skepsis – fungerer veldig, veldig bra. Motoren er svært stillegående og vibrasjonsfri. Den er både seig nok og sterk nok til å sikre komfortabel framdrift.

Girkassa er femtrinns. Og Volvo har truffet godt med utvekslinger i gir og differensial. S80 DRIVe kjennes slett ikke sløv, samtidig som du kan lett holde en behagelig marsjfart på 130 – 140 km/t. der det passer. Automatkasse er ikke tilgjengelig med denne motoren.

Drivstofforbruket er behagelig lavt. 0,49 – altså under halvliteren på mila – det er helt klart godkjent. Og det samme må sies om CO2-utslippet på lave 129 g/km.

Må ha utstyr

Vår testbil er en Summum-utgave, med noe tilleggsutstyr. Ikke vulgært overdådig, men det du trenger - og litt til er på plass. Akkurat nok til å gi en litt ”upper class-følelse” Mye takket være det beige interiøret og de delige sportssetene i skinn. Men det drar opp prisen... Og jo da, sportsseter har absolutt noe for seg i en bil som bruker 13 sekunder i fra 0 – 100 km/t også! Du skal slite med å finne en bil hvor du sitter bedre, dette er kanskje bilverdenens beste seter.


Verdens beste bilseter? Legg også merke til designet på midtkonsollen
  (Foto: Benny Christensen)
Verdens beste bilseter? Legg også merke til designet på midtkonsollen (Foto: Benny Christensen)


"Høydare"

Det åpne, lyse interiøret i testbilen gjør også sitt til at det er lett å trives bak rattet. Elegante, enkle linjer med behagelige fine buer vitner om nordisk design. Helt på grensen til minimalistisk, men god materialkvalitet og ergonomi gjør også dette til en ”høydare”!


Volvo XC70 mot Saab 9-3X, les duellen her:

Konklusjon:

Den gamle myten om at man må betale litt ekstra drivstoffkroner for å ha en stor, komfortabel og sikker bil kan vi bare avlive med en gang. Det er definitivt fortid.

Både plass, passiv sikkerhet og iboende komfort holder absolutt premium-mål. Dette er en bil som det er lett å like. Og til tross for størrelsen er den mer miljøvennlig enn de aller fleste både konkurrenter - og også mindre biler.

Kjører du derimot ofte på fjellet med fire i bilen, fullt bagasjerom og velfylt takboks, bør du kanskje velge en med litt større motor. Men i det daglige duger denne motoren helt fint, vi lot oss imponere av den lille 1,6-liter dieselen, selv om vi ikke påstår at den er kjempesprek!

Se alle Volvo-testene vår her:


Bilen for deg hvis:

Du skal ha en skikkelig luksusbil uten å bruke mye penger



Ikke bilen for deg hvis:

Du mener en luksusbil MÅ ha minst seks sylindere og automatgir


Hvilken utgave skal du velge:

Det drar jo på litt i forhold til starprisen (342 900,-), men går du for en Summum (fra 372 000,-) får du følelsen av luksusbil.

Volvo S80, 2010 (Foto: Benny Christensen)
Volvo S80, 2010 (Foto: Benny Christensen)


Prøv også:


Skoda Superb 1,9 TDI GreenLine.

Dette er nok den av konkurrentene som er aller nærmest i størrelse. Den samme statusen som i S80 får du derimot ikke. Prisene er lavere enn på Volvo og starter på godt under 300 000 kroner. Også Superb leveres med dieselmotor. Den minste har 1,9-liter og 105 hk. Forbruk og utslipp er liket som som på Volvo, og Skodaen er litt – ikke mye – sprekere.

Vi har så klart testet den, les mer her:

Mercedes E200 CDI:

Merca her en startpris på over 460 000 kroner. Og skal du ha en bil som er tilnærmet lik utstyrt som vår 418 000-kroners S80, tipper jeg at prisen er 150 000 kroner høyere enn hva du må betale for svensken. Motoren er større i E-klasse. Her finner du en 2,2-liter diesel på 136 hk, noe som også gjør denne en del sprekere.

Les vår test av Mercedes E200T CDI her:



Citroën C5 HDI

Dette er outsideren i dette trekløveret. En firedørs Citroën C5 er en ganske uvanlig bil, Den har samme motor som Volvo S80, men den er en litt mindre. Prisene starter også ca 10 000 under hva du må betale for S80. Forbruk og utslipp derimot er ikke franskmannen like god på, så det ligger bitte-litt over.

Her finner du vår test av Citroen C5:

Det er litt
Det er litt

Volvo  S80 er en stilig bil (Foto: Benny Christensen)
Volvo S80 er en stilig bil (Foto: Benny Christensen)
Det  er litt "klasse" over S80 en (Foto: Benny Christensen)
Det er litt "klasse" over S80 en (Foto: Benny Christensen)
Volvo  S80 2010 (Foto: Benny Christensen)
Volvo S80 2010 (Foto: Benny Christensen)
Dashbord  (Foto: Benny Christensen)
Dashbord (Foto: Benny Christensen)
Stereo  / midtkonsoll i S80 (Foto: Benny Chrostensen)
Stereo / midtkonsoll i S80 (Foto: Benny Chrostensen)
Lekkert  dashbord i Nordisk design (Foto: Benny Christensen)
Lekkert dashbord i Nordisk design (Foto: Benny Christensen)
Verdens  beste bilseter? Legg også merke til designet på midtkonsollen (Foto:  Benny Christensen)
Verdens beste bilseter? Legg også merke til designet på midtkonsollen (Foto: Benny Christensen)
Baksetene  i S80 (Foto: Benny Christensen)
Baksetene i S80 (Foto: Benny Christensen)
Stort  bagasjerom (Foto: Benny Christensen)
Stort bagasjerom (Foto: Benny Christensen)
CO2 utslippet  er lavt til å være en så stor bil, kun 129 g/km (Foto: Benny Christensen)
CO2 utslippet er lavt til å være en så stor bil, kun 129 g/km (Foto: Benny Christensen)
Volvo  S80, 2010 (Foto: Benny Christensen)
Volvo S80, 2010 (Foto: Benny Christensen)