BUSS 3
BUSS 3

Buss1 kalte Cathrine nevrotisk og vettskremt

- Bygg deg et bomberom og hold deg inne resten av livet, var beskjeden Cathrine fikk av busselskapet. Les e-posten her.


Cathrine Aanes fikk passet sitt påskrevet da hun gjentatte ganger ba om kontrakt på leie av buss fra Buss1.

Les også: Skriv alltid kontrakt

- Vi hadde avtalt at jeg skulle leie en turbuss av dem, men jeg ville ha en skriftlig kontrakt. Siden jeg skulle leie buss på vegne av klassen til datteren min ville jeg ha alt på stell, så jeg ba om en formell bekreftelse på leieoppdraget. Da jeg ikke fikk ordentlig svar, ba jeg om det på nytt. Jeg fikk hakeslepp da svaret kom, sier Cathrine Aanes til TV 2 hjelper deg.

Her er svaret fra Marius Clausen i Buss1:

«Kanskje noen andre enn en nevrotisk vettskremt kvinne som deg, skulle bestille buss, la en far ordne dette, du er for redd. Bygg deg et bomberom og hold, deg inne resten av livet, så er du sikker på at ikke noe skjer.

Vi orker ikke dette maset, vi har aldri skrevet kontrakt og beregner ikke å gjøre det heller, på oppdag på under 200.000kr

Vi trekker oss fra oppdraget.

Hilsen Buss1

Marius Clausen »

Cathrine Aanes er sjokkert over kundebehandlingen i Buss1.

-Jeg reagerer kraftig på den respektløse ordlyden han bruker. En person med så vanvittig dårlig oppførsel burde ikke fått lov til å jobbe med mennesker, sier Aanes.

Hun har nå leid turbuss av et annet busselskap.

-Jeg hadde et selskap i bakhånd som jeg kontaktet, og samme dag fikk jeg bekreftelse og ordentlig avtale i boks, sier Aanes.

Marius Clausen i Buss1 sier til TV 2 hjelper deg at bare 1,5 promille av hans kunder ber om kontrakt, og at han de siste ti årene aldri har skrevet kontrakt på oppdrag mellom 8000 og 200.000 kroner. Utover dette ønsker han ikke å kommentere saken.

-Lite seriøst

Forbrukerrådet synes e-posten Cathrine fikk er merkelig.

-Det virker svært lite seriøst. Det er ikke sånt man forventer at en seriøs næringsdrivende skal skrive til en kunde. Dette var merkelige greier, sier Jarle Vinje, rådgiver i Forbrukerrådet.

-Kontrakt skaper trygghet

Han anbefaler å be om kontrakt når man inngår en avtale med en næringsdrivende.

-Da slipper man usikkerhet om hva som er avtalt. Da står det svart på hvitt på papir, og da vet begge parter hva de har avtalt seg i mellom. Det skaper trygghet mellom partene. Den næringsdrivende bør følge opp hvis en kunde ber om å få en skriftlig kontrakt. Det skulle bare mangle, sier Vinje til TV 2 hjelper deg.

-Ikke forhåndsbetal

Forbrukerrådet anbefaler kunder å i hvert fall ikke punge ut på forhånd dersom det ikke eksisterer noen skriftlig avtale.

-Da er et godt råd å ikke betale noe på forhånd. Da blir det opp til tjenesteyteren å bevise hva som faktisk er blitt avtalt, og hvilke krav tjenesteyter da kan gjøre gjeldende. Det bør jo være den profesjonelle part som rammes av at det ikke er skrevet på papiret. Kontraktsrettslig uklarhet bør gå utover den profesjonelle part, sier Vinje.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg!

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30