Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når utgiftene står i kø og bunken med regninger holder på å vokse deg over hodet, det er da bilen din går i stykker - sånn er det bare! I slike situasjoner kan det være fristende å skru litt på bilen selv, for i hvert fall å knipe litt på verkstedutgiftene.

Men det er ikke alltid at det går så bra, når uerfarne hjemme-mekanikere får herje fritt i garasjen!

Etter å ha jobbet mange år i bilbransjen har jeg sett en god del eksempler på nettopp dette, og deler gjerne et par av de gode historiene med deg!

Blakk sosse-gutt med Porsche 944

944-Turbo--86

Dette skjedde da jeg jobbet som Porsche mekaniker på slutten av 1980-tallet. En dag kom en skikkelig kul sosse-gutt inn og skulle ha pris på bytte av registerreim på sin helt nyinnkjøpte bruktbil, en Porsche 944.

Jeg forklarte og la ut om hva som måtte gjøres, og han fikk et prisoverslag for jobben. Problemet var at bruktbilselgeren hadde sagt at dette bare kostet noen 100-lapper, og selv om prisen han fikk av meg var bra, så stemte jo ikke det helt – for å si det pent.

Sosse-fyren hadde tydeligvis ikke så mye penger som han likte å gi inntrykk av, så han hadde rett og slett ikke råd til reperasjonen. Det var da han gjorde det skjebnesvangre valget: Han skulle få en bilkyndig kompis til å hjelpe seg.

Her setter Petter Solberg en historisk verdensrekord!

Tilbake på kranbil

Jeg fikk litt medfølelse for fyren og kopierte noen sider fra verkstedhåndboka, og forklarte nøye alt som måtte gjøres og sjekkes. Jeg sa sikkert fra over fem ganger at han måtte huske å turne motoren rundt for hånd FØR han skulle forsøke å starte bilen – for sikkerhets skyld.

To uker senere stod sossetypen igjen foran disken. På lasteplanet til Viking-bilen utenfor stod Porschen med avreven støtfanger. De så ganske stusslige ut - både bilen og gutten...

Tauet bil etter vippelyktene

På mitt spørsmål om hva som har skjedd, kikket han rødmede ned på tuppene på de dyre skoene sine. Han mumlet noe om at han og en kompis hadde skiftet registerreimen selv, men at bilen ikke hadde startet etterpå. Derfor hadde de forsøkt å taue den i gang - og det etter staget til vippelyktmekanismen!

Takst på 100 000,-!

Det hadde gått så galt som det måtte. Reima var selvføgelig timet feil. Ventiler, stempler, topplokk og kamhus var defekt. Etter tauingen var altså støtfanger, frontspoiler og hevemekanismen til lyktene også gått føyken. Taksten på det hele nærmet seg 100 000 kroner, og dette var for over 20 år siden. Sossefyren var sjanseløs - han hadde jo ikke råd til å betale 4000 kroner for å skifte registerreima en gang...

Les om den gjerrige svensken som gikk på kjempesmellen!