Denne SUV-en kommer ikke til Norge

Denne råtøffe Toyotaen kunne kostet under 500 000,- som sjuseter. Les hvorfor den ikke blir importert.

Toyota RAV4
Toyota RAV4

- Den nye Toyota 4Runner er nok mer en "arbeidsbil" enn andre SUV-er i denne prisklassen.

Broom-redaksjonen har falt pladask for det massive og tøffe utseende til 2010-utgaven av Toyota 4Runner. Vi ringer til informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge for å spørre hvorfor denne bilen ikke er til salgs her til lands.

Ikke godkjent

ext_2010_4runner_v6_sr5_5
ext_2010_4runner_v6_sr5_5

- Bilen er ikke typegodkjent for Europa, og med kun bensinmotorer blir motoralternativene feil for vårt marked, fortsetter Olsen.

Første generasjon 4Runner kom tilbake i 1984, og var en SUV-variant av Hi Lux. Bilen deler fortsatt chassis med den populære pickupen og er nå i sin femte generasjon. At den er bygget på Hi Lux chassiset bør gjøre det til en smal sak å sette inn en dieselmotor.

Les testen på RAV4 - klikk her

Under halv million

Broom har regnet seg fram til at bilen på bildene ville kommet på rundt 490.000 kroner som sjuseter, da med 2,2-liters dieselmotoren fra Toyota Rav4.

- Denne bilen med dieselen fra RAV 4 ville kommet veldig gunstig ut prismessig, har det aldri vært i tankene å presse på japanerne for å få dem til å lage en Norges-versjon?

Les test av brukt Toyota Land Cruiser her!

Lik Pathfinder

ext_2010_4runner_v6_sr5_4_edited-1
ext_2010_4runner_v6_sr5_4_edited-1

- Vi er jo klar over at bilen eksisterer, og jeg har selv sett den på havna i Malmø der den skulle fraktes videre til Russland. Men siden japanerne har gjort det klart at den ikke skal til Europa, så har det heller ikke vært aktuelt å presse på for å få den med diesel.

En bil i det norske markedet som kan sammenlignes med 4Runner, er Nissan Pathfinder. Også den deler chassis med en pickup, nemlig Navara.

Fortsette å drømme

Markedet for slike typer biler dreier seg i Norge om i hovedsak varebiler. Av Land Cruiserne som blir solg i Norge er over 90 prosent varebiler. Men 4Runner ville blitt en meget prisgunstig sjuseter også.

Med sitt tøffe utseende, egen terrengpakke med avansert firehjulsdrift, og selvfølgelig en dieselmotor, hadde dette vært en liten drømmebil i Broom-redaksjonen. Det ser ut som vi kan fortsette å drømme...!

Les test av ny Toyota Land Cruiser her!

ext_2010_4runner_v6_sr5_3
ext_2010_4runner_v6_sr5_3