PS 626
PS 626

Dette er en av de tristeste bruktbilene du kan kjøpe

...til gjengjeld går den aldri i stykker og er veldig mye bil for penga.

Da Mazda 6 kom i 2002 var den en skikkelig revolusjon. Både fordi den var en veldig bra bil - men ikke minst også fordi den var så utrolig mye mer spennende enn bilen den erstattet.

Siste generasjon Mazda 626 er noe av det tristeste som har kommet fra Japan. Den ble utviklet i en tid da Mazda hadde store problemer. Det resulterte i urkjedelig design (sjekk hekken på stasjonsvogna, skivebom!), totalt pregløst interiør med mye billigplast og kjøreegenskaper som er så ordinære at det grenser mot søvndyssende.

Skyggenes dal

mazda_626_10_print
mazda_626_10_print

Feilslått modellsatsing tidlig på 90-tallet gjorde at det ble bråstopp på all form for moro hos Mazda på denne tiden. Og dermed fikk vi en bil som var så grå at ikke engang Mazda-selgerne klarte å framvise særlig entusiasme for den.

Denne 626-en kom i 1997 og solgte mindre og mindre, til den forsvant ut i 2002. På bruktmarkedet lever den også et liv i skyggenes dal. Men er du ute etter et fornuftig framkomstmiddel og gir blaffen i det meste annet, kan særlig stasjonsvogna være et veldig smart kjøp.

Les testen av splitter nye Mazda 6 - klikk her

Prisene varierer mye

Her får du god plass, helt grei komfort og ikke minst gjennomført bra kvalitet - til en veldig hyggelig penge.

Prisene varierer mye og det store skillet går mellom Mazda-forhandlere og privatpersoner. Du får veldig grei stasjonsvogn til 100 000 kroner - men vi har også sett 2000-modeller med kurant kilometerstand ned i under 50 000 kroner. Dette er nemlig ikke særlig lettsolgte biler.

Hvis du ikke må ha stasjonsvogn, kan den fleksible kombien være et alternativ. Den får du enda rimeligere.

Passat knuste 626 på salgsstatistikkene. Les mer om den her

I bruktbilguiden

Apropos kvalitet: Det ser kanskje både trist og gammeldags ut, men kvaliteten firet ikke Mazda på. Dette er tilnærmet "skuddsikkert", det eneste problemet som er litt gjenganger er bremsene bak. Rusten begynner også å melde seg etter hvert, men ikke verre enn på andre biler. Bortsett fra det bare går og går den.

Mazda 626 er nå på plass i Brooms bruktbilguide. Her kan du lese mer om den, alle fakta og data, hva du skal se opp for - og hva du skal betale.

Klikk her for å komme til 626-siden i Bruktbilguiden

En orgie i grått, grått og grått (og jukse-treverk). Interiøret står absolutt i stil med eksteriøret på 626.
En orgie i grått, grått og grått (og jukse-treverk). Interiøret står absolutt i stil med eksteriøret på 626.