Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

Volvo har alltid hatt et sterkt grep på stasjonsvogner. Klarer du å gjette våre fem favoritter?

P220 Amazon Estate volvo 803237_1600_1200
P220 Amazon Estate volvo 803237_1600_1200

2009_Volvo_XC70_1
2009_Volvo_XC70_1

Volvo XC70: Det Volvo Står For

Volvo er ikke alene, vi har Audi Allroad, Subaru Outback, og Skoda Octavia Scout som deltagere i samme bilklasse - men Volvo var en av de første. I tillegg er det kanskje denne bilen som best forklarer konseptet og verdiene til Volvo. De skal lage verdens sikreste familiebiler.

Volvo V70 XC (Cross Country) kom i 1997 til stor jubel. Det var en Volvo V70 (facelift av 850) som var hevet noen centimeter, som hadde fått noen kraftigere støtfangere foran og bak, og som hadde fått firehjulstrekk. En crossover.

Volvo stasjonsvogn har i seg selv blitt et fenomen. Volvo har sterke familieverdier, og en stasjonsvogn passer perfekt hvis man har flere og mer enn bare seg selv å tenke på. Med firehjulstrekk er ikke bilen bare sikker i en kollisjon, men den er også sikker på veien.

XC70 har blitt en kjempesuksess for Volvo - og blir bedre for hver generasjon. Den er Volvoen som står Volvo-hjertet nærmest.

Derfor er dette den norske hyttefavoritten. Les XC70 testen her

Volvo_PV445_Duett_58_1
Volvo_PV445_Duett_58_1

Volvo Duett: Begynnelsen

Snakker vi Volvo og stasjonsvogner, kommer vi ikke utenom Duett. I 1953 kom den som et alternativ for den arbeidende mannen. Han som ville ha en praktisk bil til jobb, stor nok til å kjøre varer med, og en praktisk bil til hjemmet - stor nok til å kjøre familien med. Derav navnet Duett (altså to i én.)

Bilen kom i 1953 som en videreutvikling av PV. Men chassismessig skilte den seg ved å ha ramme, i stedet for et selvbærende karosseri. Dette har gjort Duetten til et yndet objekt for ombygging.

Bilen ble en klassiker både som ren varebil, og som budbil. Den kan betegnes som den første "moderne" Volvo stasjonsvogn, selv om den har to dører for lite til virkelig å være praktisk.

P1900: Les mer om den sjeldne Volvoen her

VolovEstate850t5r
VolovEstate850t5r

Volvo 850 T-5R: Den råeste

Volvo 850 slo ned som en bombe! Det er nesten umulig å tenke seg at dette var arvtageren til 240. Bilen var jo helt moderne. I tillegg var det ikke én ting som ble med over. Til og med motorene var splitter nye - der de broommet deilig med fem sylindre.

Det var stasjonsvognutgaven av Volvo 850 som fikk den største oppmerksomheten. Ikke bare fordi Volvo hadde blitt synonymt med praktiske stasjonsvogner, men også fordi designet på baklysene gjorde dette til en ualminnelig elegant variant.

Men den siste bomben var ikke sluppet. For selv om Volvo er kjent for sikkerhet og familieverdier, har de også en lang turbohistorie - og nå skulle dette kombineres.

Motoren var Volvos B5234T5 med en chip fra Bosch som økte turbotrykket. Dette resulterte i 240 hester og en voldsom akselerasjon. Bilen hadde kun drift på forhjulene, noe som påvirket kjøreegenskapene "en del". Versjon to kom med firehjulstrekk.

Volvo konkurrerte i tillegg med 850 stasjonsvogn i det britiske standardvognsmesterskapet, og da var Volvo stasjonsvogn virkelig blitt et ikon.

Her kan du lese mye mer om 850 i Brooms bruktbilguide

Volvo_240_Turbo_80-85_1
Volvo_240_Turbo_80-85_1

Volvo 245 Turbo: Norgesturboen

Med 155 hester på snaut 1400 kilo bil, var man en av kongene på veien med Volvo 245 Turbo. Den tittelen delte man gjerne med konstabelen i bilen bak, som gjerne skulle hatt deg i tale etter en litt frisk forbikjøring.

Volvo 240 ble på mange måter "Norgesbilen", både for vanlige folk og for de i formynderiet. Det var også denne bilen som tok sportsarven videre fra biler som Amazon 123 GT.

Motoren har internbetegnelsen B21ET, og hadde både intercooler og oljekjøler. Den ble ikke bare brukt på veien, men også i løpssammenheng der Volvo gjorde stor suksess.

SAAB var gode på rallyskogen med sin 99 Turbo, men Volvo var enda bedre på europeiske racerbaner. Såpass at de ble europeiske mestere i 1985, og holdt på å gjenta bedriften i 1986 - men måtte se seg slått av Rover.

Denne bilen var ikke bare viktig for Volvo, men også for Norge. Dette er en av bilene som for alvor introduserte turbo til den norske bilkjøper.

Sjelden Volvo-perle selges - les mer her

P220-Amazon-Estate-volvo-803237_1600_1200
P220-Amazon-Estate-volvo-803237_1600_1200

Volvo Amazon: Den Første

Kreidler, en tysk mopedfabrikk, satt på rettighetene til navnet Amazon. Derfor heter en av de mest kjente Volvoene 121 og 122 utenfor Sverige - men den vil allikevel alltid være kjent som Amazonen!

Volvo Amazon kom i 1957, og var arvtager til Volvo PV. Den kan gjøre seg bemerket ved at det er den første bilen som fikk sikkerhetsbelter som standardutstyr, det skjedde så tidlig som i 1959.

Men man måtte vente ytterligere noen år - til 1962 - før bilen kom som stasjonsvogn, eller Herregårdsvagn som det lekkert heter på Volvo-svensk.

Stasjonsvogna skilte seg fra sedanen ved å ha en annen løsning på fjæring av bakakselen, for å få gulvet så lavt og flatt som mulig.

Volvo Duett er egentlig ingen ekte stasjonsvogn, med tanke på at den kun har tre dører - så dermed var Amazon Volvos første egentlige "Herregårdsvagn." Suksessen betød at da Volvo lanserte 140-serien, som ble arvtageren til Amazon, ble stasjonsvognutgaven lansert samtidig som sedanen. Siden den tid har Volvo hatt en uavbrutt linje med stasjonsvogner, noe som har betydd enormt mye for selskapet!

Sjekk Volvos egen side her på Broom - klikk her