Ny mini-SUV fra Volkswagen

Nye VW Polo Cross betyr økt bakkeklaring, plastdetaljer og SUV-ambisjoner.

Cross Polo
Cross Polo

Vrir det seg litt i mellomgulvet ditt når jeg kaller den nye Polo Cross for mini-SUV? Vel, bli med litt til, så skal jeg begrunne hvorfor. Men først:

Volkswagen Polo er en av den europeiske bilverdens største salgssuksesser. Fra kun å være en streit småbil, har konseptet blitt utviklet i flere retninger. Den klassiske småbilen får følge av en GTI-versjon med 180 hester, og en miljøversjon med et utslipp på 87 gram CO2 pr km.

Nå er det første bildet kommet av Polo Cross, som på en måte blir den fjerde tolkningen av småbilkongen. Den kommer til Norge i mai.

Polo den femte: Les testen her

Liksom-skliplate

Den letteste måten å identifisere Cross-versjonen av nye Polo på, er at den går på stylter. Bakkeklaringen er 15 millimeter høyere enn standardversjonen. Ellers har Cross gråsorte plastfangere og skjermbyggere, en liksom-skliplate i aluminium, kromdetaljer og takreling.

Skal du i butikken for å handle en slik, må du velge mellom seks forskjellige motoralternativer. Tre bensin- og tre dieselmotorer som spenner fra 70 Hk til 105 Hk. Råtassen... kremt... er en 1,4 liter TSI bensinmotor som sender Polo Cross fra 0 til 100 km/t på rett under ti sekunder, med et forbruk så vidt over 0,5 liter per mil. De andre motorene har et forbruk på under halvliteren.

Les også: Brukt Touraeg til kr 300.000,-

Mulig med DSG

Sekstrinns manuell girkasse er standard, mens noen av motoriseringene som et alternativ kan leveres sammen med Volkswagens syvtrinns DSG-girkasse.

Så var det dette med mini-SUV. Vel, med tanke på at flere av normal-SUV-ene nå kommer med tohjulstrekk, og ikke er mer enn litt hevede versjoner av sine sedan- og stasjonsvognssøsken, viskes grensen mellom vanlige biler, SUVer og crossovere ut.

Hva mener du, er Polo Cross en mini-SUV? Si din mening i kommentarfeltet under: