Bil-i-grøfta (Foto: Scanpix / Erik Johansen)
Bil-i-grøfta (Foto: Scanpix / Erik Johansen)

Flere og flere havner i grøfta

Mange oppdager at piggfrie dekk har sine svakheter. Nå øker salget av piggdekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man har de siste årene snakket mye om menneskeskapt global oppvarming, nedsmelting av pol-is og at vinterne kommer til å bli grønnere og grønnere.

Myten om at vi nordmenn er født med ski på beina må snart må legges død – for den stemmer ikke lenger.

Men alt dette var før jul.

Påvirker dekkvalget

Stikk i strid med dystre spådommer opplever vi nå for andre år på rad en god, gammeldags vinter med mye snø og streng kulde. Og dette påvirker vårt dekkvalg.

De siste årene har det vært en jevn økning i salget av piggfrie vinterdekk. Nå ser det ut til at trenden har snudd.

– Denne høsten og vinteren har flere valgt piggdekk, særlig på det sentrale Østlandet. I 2009 hadde vi en økning i salg av piggdekk på seks prosent, mens piggfritt gikk ned fem prosent. Det sier administrerende direktør Bengt Heggetveit i Vianor, Nordens største dekkjede, i en pressemelding.

Les vår store vinterdekk-test her


Travelt for bilbergere

I desember og januar solgte Vianor 22 prosent flere piggdekk enn i samme periode året før. Salget av piggfrie dekk økte også, men bare halvparten så mye.

Bilberging (Foto: Scanpix / Jon Eeg)

Denne vinteren har vært en av de travleste for bergingsselskaper, som har måttet hjelpe mange bilister opp av grøfta. Slike oppdrag økte med 36 prosent januar i år i forhold til samme måned i fjor. Tauehjelp til biler som hadde satt seg fast i snøen økte med 28 prosent.

Salt mister effekten

– I vinter har det i tillegg vært ekstra lenge kaldt i sør-Norge. Er det kaldt nok, blir ikke veiene saltet og asfalten kan bli polert og glatt. Saltet mister effekten når gradestokken kryper ned mot ti minus, sier Irene Røsholt, avdelingssjef i Falck.

– Det har ikke gjort saken bedre at vi har hatt perioder med lett snødrev mange steder. Når dette legger seg oppå isen, blir veibanen ekstra glatt.

Under sånne forhold er piggdekk bedre enn piggfrie, særlig ved bremsing og i svinger, sier hun.

Og ifølge Vianor er det fremdeles betydelige forskjeller på hvor man kjører på hva. I Oslo-området og Trondheims-området selges det spesielt mye piggfritt. Det samme gjelder delvis i Bergen.

Pigger i nord

Hvor du kjører betyr mye for dekkvalg. (Foto: Jon E. Kolberg)

Bilene som gjør vinteren til en lek, les mer her

– Langs kysten og nordover er det piggdekk som råder grunnen. Det er forståelig siden dette er områder med tidvis svært vekslende føre, blant annet med mye mer is med vann på enn på Østlandet, sier Bengt Heggetveit.

– Det som fremdeles er litt merkelig er at vi på det indre Østlandet fortsatt selger svært mye piggdekk. Her hadde langt flere klart seg med piggfrie, sier han.

Hva som er best av pigg og piggfritt, diskuteres heftig hver vinter.

Bergingsselskapene er forsiktige med å gå ut med generelle anbefalinger.

– Det avhenger veldig av hvor i landet du kjører. Og den viktigste forutsetningen for ikke å havne i grøfta er fortsatt at bilførerne avpasser farten etter kjøreforholdene, sier Irene Røsholt i Falck.

Les test av hyttefavoritten Volvo XC70 her

KJETTING: Store snømengder og kraftig vind gjorde det vanskelig å komme frem på småveiene i Vestfold. Enkelte steder var det god gammeldag skjettinger som gjaldt. (Foto: Rehn-Erichsen, Jarl/Scanpix)