Lotus Elise
Lotus Elise

Endelig - en miljøvennlig sportsbil

For litt over 400 000 kroner kan du skaffe deg en splitter ny Lotus Elise.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ok, det finnes biler som har et lavere CO2-utslipp enn denne. Men det er ikke mange av dem som går like fort - og ikke minst er like morsomme å kjøre - som den nye utgaven av Lotus Elise.

Nå får den legendariske sportsbilen får en mild facelift som gir den et utseende som er mer i tråd med storebror Evora. Men den største forandringen skjer med drivlinjen.

1,6-liter

Lotus-Elise-bakfra

For første gang kan du få den med 1,6-liter på 136 hestekrefter - noe som bringer CO2-utslippet under 155 g/km. De offisielle tallene er ikke helt klare ennå, men Lotus regner med et blandet forbruk på 0,61 liter på mila.

Det er bra nok til at du kan beholde ditt medlemskap i Naturvernforbundet, og det er jo heller ingen ulempe at den ligner på den elektriske sportsbilen Tesla som Frederic Hauge i Bellona kjører.

Ikke fullt så miljøbevisst? Da foreslår vi en båt med Caterham i garasjen

Vanvittige prestasjoner

Synes du 0-100 km/t på 6,7 sekunder er litt i tregeste laget, kan du gå for R eller SC-utgave. Men da forsvinner miljøalibiet. Begge har en 1,8-liters motor fra Toyota, den sistnevnte med kompressor. R-utgaven har 192 hestekrefter og gjør 0-100 km/t på imponerende 5,4 sekunder, mens SC klarer samme øvelse på 4,6 sekunder takket være 220 hestekrefter.

Vi føler oss temmelig sikre på at prestasjonene vil sørge for at den nye Elise blir minst like morsom å kjøre som den forrige. Vi lurer bare fælt på hvem som fant ut at det var nødvendig med cruisekontroll, det blir helt feil i en så enkel og morsom bil som Elise.

Ikke håpløst dyr å importere

Prisene blir først klare i mars, men takket være en vekt på 876 kg, moderat med krefter og forholdsvis lavt CO2-utslipp, er dette en bil det er fullt mulig å importere til Norge.

Etter å ha brukt avgiftskalkulatoren på toll.no og funnet en annonse for den nye Elise på mobile.de, kommer vi fram til at du må ut med 405 000 kroner for en Elise med 1,6-liter. Det synes vi absolutt ikke er avskrekkende for en reinspikka sportsbil.

Trenger du mer plass? Les test av BMW M5 her.

Lotus Elise