Opel Astra OPC 002 (Foto: Scoopy)
Opel Astra OPC 002 (Foto: Scoopy)

Avslørt: Klarer denne å slå Golf GTI?

Opel lader hardt med nye Astra. Nå er OPC-versjonen rundt hjørnet. Se bildene:

Opel Astra OPC 004 (Foto: Scoopy)
Opel Astra OPC 004 (Foto: Scoopy)

240 hester og 320 Newtonmeters dreimoment, det kan den utgående Opel Astra OPC skilte med. Det er ingen grunn til å tro at bilen Bromms spionfotografer har fanget i linsene sine får noe mindre. Snarere tvert imot.

Golf GTI har 211 hestekrefter, Ford Focus ST har 225, men Opel er altså hakket vassere.

Problemet til Astra OPC har vært at chassiset ikke har hengt helt med, noe som blant annet har gitt ganske voldsom momentstyring i rattet. Kort forklart betyr det at det er en vektstang (du husker kanskje dette fra mattetimene?) mellom felg og hjuloppheng.

Her kan du lese mye mer om nye Ford Focus RS

Ny forstilling?

Ford har jobbet mot denne tendensen med sin RevoKnuckle, et smart system som gjør at avstanden fra McPhersonopphenget til felginnfestingen blir kortere. Renault benytter et lignende system i sin RenaultSport Megane.

Opel Astra OPC 005 (Foto: Scoopy)
Opel Astra OPC 005 (Foto: Scoopy)

Skal Opel henge med, så bør de utstyre den nye OPC med et system som motvirker dette styreproblemet.

Vi forventer oss ikke noen voldsom økning i hestekrefter, men 250 er jo et fint tall.

Utseendemessig er det klart at den nye OPC blir langt mer diskret enn forgjengeren. men vi sier allikevel ikke nei takk til doble eksosrør bak!

Insignia er en liten revolusjon for Opel - les mer om den her