STUPER: VG og Dagbladet er de som synker mest i opplag fra 2008  til 2009. (Foto: TV 2)
STUPER: VG og Dagbladet er de som synker mest i opplag fra 2008 til 2009. (Foto: TV 2)

Avisene stuper

Vi kjøper 97.000 færre aviser hver eneste dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag presenterte mediebedriftenes landsforening opplagstallene for landets aviser. Og hovedkonklusjonen er at løssalget, kioskkjøpet av aviser, går tilbake.

I aviskiosken på Karl Johans gate i Oslo bekrefter avisselger Kim Sørvang at mens folk tidligere kjøpte både to og tre aviser i slengen, kjøper de i dag bare én.

Og professor Sigurd Høst ved Høgskulen i Volda mener at prisoppgangen på løssalget forklarer noe av nedgangen.

– At avisene øker prisen fra 15 til 20 kroner gjør nok at mange har reagert, sier Høst til TV 2.

VG og Dagbladet stuper

VG mister nesten åtte prosent av kjøperne. Opplaget gikk ned fra 284.000 aviser i 2008, til 262.000. Det er en nedgang på 22.000 aviser daglig.

Den store taperen er likevel Dagbladet som mister 15 prosent av kjøperne. Dagbladet gikk fra 123.000 til 105.000 i 2009, som er minus 18.000 kjøpere.

Redaktøren i Dagbladet, Lars Helle tar nedgangen med stor ro. Han sier at dette har de vist lenge og de har også tatt grep for å stoppe nedgangen.

– Det er en kortslutning å tro at Dagbladet er på vei til graven. Vi øker på nett og mobil, og vi leverer positive økonomiske resultater, sier han til TV 2.

God følelse

Men årets vinner i opplagskrigen er Klassekampen.

De har fått 16 prosent flere lesere og opplaget har gått opp med 1156 aviser. I dag er Klassekampens opplag på 13.265.

En godt fornøyd redaktør, Bjørgulv Braanen, sier at han skal feire med et glass champagne.

– Det er en god følelse at vi øker i opplag, selv om jeg nå kan begynne å grue meg til neste års tall, smiler Braanen.

VG størst

VG er fremdeles landets største avis. Men Aftenposten nærmer seg VG.

Hvis dagens trend fortsetter vil Aftenposten ta igjen VG og bli Norges største avis i løpet av et par år.

Aftenposten selger 243.000 aviser daglig. Det er bare 19.000 færre enn VG. Aftenposten mistet drøye 4000 abonnenter fra 2008 til 2009.

Se alle opplagstallene her.