FEILET: Googles grunnlegger Vic Gundrota (t.v), nestsjef for utvikling Todd Jackson, prosjektsjef for Gmail og «Buzz» og Bradley Horowitz nestsjef for produktutvikling deltar i en paneldebatt i Mountain View, California under lanseringen av Google Buzz. (Foto: ROBERT GALBRAITH/REUTERS)
FEILET: Googles grunnlegger Vic Gundrota (t.v), nestsjef for utvikling Todd Jackson, prosjektsjef for Gmail og «Buzz» og Bradley Horowitz nestsjef for produktutvikling deltar i en paneldebatt i Mountain View, California under lanseringen av Google Buzz. (Foto: ROBERT GALBRAITH/REUTERS)

Google innrømmer Buzz-tabbe

Det nye Google-produktet for å knytte sammen sosiale nettverk må forbedres før det kan relanseres.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Google Buzz er det nyeste påfunnet fra søkemotorgiganten Google og ble lansert 9. februar. Formålet med Google Buzz er at man i en utvidet Gmail kan inkludere sosiale nettverk som Picaza og Twitter i brukerkontoen på Gmail.

Jobber på spreng

Men det den nye satsingen har feilet. Dette er også noe søkemotorgiganten bekrefter overfor BBC.

Google bekrefter at testingen av det nye verktøyet var mangelfull. Nå jobber søkemotorselskapet på spreng for å utbedre feilene. Brukere som har testet Google Buzz meldte om bekymringer for at systemet gjorde det lett for hackere å ta seg inn på e-postkontoer til brukerne.

Ifølge BBC ble Buzz bare testet internt og hos noen utvalgte brukere før det ble lansert.

– Vi er i en veldig tidlig fase ennå. Dette var en av våre første forsøk, opplyser Buzz-sjef Todd Jackson til BBC News.

«Google Truster Tester Program»

Buzz-sjefen innrømmer at testingen ikke har vært god nok.

– Vi har testet Buzz internt en stund. Men selvfølgelig er det ikke det samme å få tilbakemelding fra 20.000 Google-brukere som å la alle Gmail-brukere få leke seg med dette, sier Jackson.

Flere av nysatsingene til Google blir testet gjennom det såkalte «Google Truster Tester Program» som gjør at familie og venner av Google-ansatte kan teste ut produktene før de blir relansert for allmennheten. Dette ble ikke gjort med Google Buzz.

Nå jobber søkegiganten på spreng for å forbedre det nye produktet samt å se på andre alternative løsninger.