sms
sms

Lurte på om kunden hadde vært full

Firma lurte på om Rune var full eller hadde uvenner etter de hadde sendt han dyre og uønskede tekstmeldinger.


I november 2009 begynte meldingene å tikke inn fra telefonnummeret 1937 på telefonen til Rune Haarstad fra Trondheim.

– Jeg sendte aldri STOPP 1937 da jeg mente at da godtar man at man har et kundeforhold, sier Rune til TV 2 hjelper deg.

Les også: Betalte 120 kroner for én ringetone

Les også: Fanget i SMS-spill

Les også: Slik lurer de deg med SMS

Lurer du på hvem som har sendt deg dyr innholdsmelding? Sjekk her.

Det han ikke visste var at meldingene kostet han 35 kroner – og at det skulle være alt annet enn enkelt å få de tilbake.

– Slikt skal ikke skje, og vi vil ha saken ut av verden, sier Frode Hagen i sms24hours.com.

Visste ikke at det kostet penger

23-åringen sier til TV 2 hjelper deg at han har mottatt reklame på SMS før, men tidligere har ikke dette kostet han noe. Det var først da han fikk så telefonregningen sin at han oppdaget at noe var feil.

Han var fakturert 70 kroner for to meldinger for mobile innholdstjenester sendt fra en nettside som kalte seg sms24hours.com som selger spill og ringetoner til norske mobiltelefonbrukere.

– Jeg hadde jo aldri bedt om å få de her meldingene. Når det i tillegg koster penger, så er det jo rent tyveri, sier Haarstad og understreker at han aldri har kjøpt en eneste ringetone eller spill fra nettsiden.

Etter å ha oppdaget at han var trukket 70 kroner for meldingene, kontaktet han Talkmore som kjente til problemet med uønskede og dyre tekstmeldinger.

De satt han videre til Aspiro som eier kortnummeret 1937. De satt han igjen i kontakt med sms24hours som, via Aspiro, hadde sendt han meldingene.

Mange klager

Juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Ida Otterstad, sier til TV 2 hjelper deg at de har mottatt mange klager på bedriften, og at de har vært i dialog med sms24hours for å få ordnet opp i problemstillingene.

– De som klager inn til oss, sier at de ikke var klar over at det var abonnementtjenester eller at det kostet penger, sier hun til TV 2 hjelper deg. I tillegg til disse er det de som Rune, som hevder at de aldri har kjøpt noe som helst fra nettsiden.

– Spurte om jeg hadde drukket

Etter å ha snakket med Talkmore og Aspiro, ringte Rune til kundekontoret til meldingsavsenderen.

– Jeg ville jo vite hvorfor de sendte meg meldingene. Jeg har aldri registrert med på sidene deres, sier han til TV 2 hjelper deg.

Men sms24hours.com hadde ikke noe godt svar på hvordan Runes nummer hadde dukket opp i deres databaser.

For å sende ut slik reklame, kreves det at mottakeren har takket ja til det, ellers så bryter reklamen med markedsføringsloven.

Svaret han fikk, karakteriserer Rune som uhørt.

– De sa at nummeret mitt hadde blitt lagt inn på nettsidene deres kl. 03.00 på natta, og spurte deretter om det kanskje hadde vært noe promille inne i bildet eller om jeg hadde noen uvenner, sier 23-åringen.

– Jeg hadde vært rolig og høflig i telefonen fram til det. Alle bedrifter kan gjøre feil, men da kundebehandleren spurte om jeg hadde hatt promille eller uvenner som kan ha gjort dette, må jeg innrømme at jeg ble forholdsvis rasende, sier han til TV 2 hjelper deg.

Kontonummerkrøll

Rune sier han har vært i kontakt med sms24hours.com og kontaktperson Frode Hagen fem ganger og oppga kontonummeret sitt flere ganger for å få refundert pengene sine.

– Den ene gangen ble jeg lovt å få pengene tilbake og at de skulle fjerne nummeret mitt fra listene. Tre dager etterpå fikk jeg nok en melding av dem, sier Rune.

– Jeg husker saken, innrømmer Frode Hagen i sms24hours .com, men hevder samtidig at de aldri har fått kontonummeret av Rune.

Om hvordan Rune fikk nok en melding av bedriften etter de skulle ha fjernet han, kan han ikke gi noe godt svar på, men garanterer at det aldri vil skje igjen.

– Det skal jo ikke skje. Det blir for dumt. Da kan det hende at noen har tullet med han og skrevet han opp igjen, sier Hagen.

– Skal ikke skje

Hagen sier at de nå har overført pengene tilbake til Rune, og beklager det som skjedde. Bedriften har nå endret rutinene sine slik at det er kun de som vil ha meldinger som vil motta de.

– Vi er ikke tjent med å ha misfornøyde kunder, sier Frode Hagen.

Rune har i flere måneder prøvd å få tilbake pengene sine, uten hell. Da TV 2 hjelper deg kontaktet sms24hours tok det drøye to timer før det løste seg.

– Det er beklagelig at dere må bli dratt inn i bildet. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det tok så lang tid for han. Det skulle ikke ha skjedd. Nå er pengene overført og han er ute av våre systemer, garanterer Hagen.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.