bomstasjon (Foto: Gorm Kallestad/Scanpix)
bomstasjon (Foto: Gorm Kallestad/Scanpix)

Bjørn (75) – De behandlet meg som en tufs

Fjellinjen AS ville ikke svare på spørsmålene og avviste pensjonisten i døra.


– Til slutt måtte jeg bare gi opp. Jeg kom ingen vei, og de ville ikke snakke mer med meg, sier pensjonisten Lasse Bjørn Skarra til TV 2 hjelper deg.

Les også: – Jeg håper han ikke får sove

Les også: Ble lurt til å jobbe gratis i bar og bikini

Problemer fra dag én

I slutten av juni satt 75-åringen fra Drammen seg ned for å tegne Autopass-avtale med bompengeselskapet Fjellinjen AS. Bestillingen ble gjort via nettet, men selskapets systemer godkjente ikke pensjonistens adresse.

Etter flere henvendelser og purring om å få endre på adressen, dumpet det plutselig en ny brikke ned i postkassen.

– Jeg hadde aldri bestilt noen ny brikke, så jeg skjønner ikke hvorfor den ble sendt til meg, sier Bjørn Skarre til TV 2 hjelper deg.

Fjellinjen klarer heller ikke svare på hvorfor pensjonisten ble tilsendt en brikke.

75-åringen prøvde å ringe Fjellinjens kundenummer, men uten hell.

– Jeg fikk bestandig beskjed om at jeg var nr. 32. Etter en stund var jeg 21 også plutselig var jeg nr. 31 i køen. Det var med andre ord helt håpløst å få kontakt med dem, sier han.

Pensjonisten sendte tre brev til bedriften for å spørre hva han skulle gjøre med de to brikkene sine. Ingen av dem fikk han svar på, og derfor bestemte han seg for å si opp avtalen den 1. September og sendte tilbake brikkene.

Ble avvist i døra

Etter å ha sagt opp avtalen, ble han lovt at de 700 kronene han hadde innbetalt. Overraskelsen var derfor stor da han sjekket nettbanken og så at han bare hadde fått tilbake 422 kroner den 6. oktober.

– Jeg prøvde nok en gang å ringe de for å høre hvorfor jeg ikke fikk tilbake de 700 kronene jeg hadde betalt inn, men heller ikke denne gangen fikk jeg svar, verken på post eller telefon, sier Bjørn og karakteriserer kundeservicen og behandlingen han fikk som elendig. Men verre skulle det bli.

– Jeg bestemte meg for å ta turen fra Drammen til Oslo for å snakke med kundebehandleren som jeg hadde skrevet med. Jeg satt meg på bussen om morgenen og reiste inn, sier Bjørn.

Da 75-åringen trappet opp på kontorbygget til Fjellinjen, men resepsjonisten fortalte at kundebehandleren ikke hadde tid til å snakke med ham.

– Jeg ville bare vite hvor summen 422 kom fra og bli ferdig med saken. Hun kunne ikke svare på noen spørsmål eller hjelpe meg. De ville ikke høre på meg, og behandlet meg som en tufs, sier Bjørn som fortsatt ikke har fått svar på hvorfor han ikke har fått tilbakebetalt hele beløpet på 700 kroner.

Fikk svar på 15 minutter

Da TV 2 hjelper deg kontakter daglig leder i Fjellinjen, Jacob Trondsen, tar det ikke lang tid å finne svarene Bjørn har ventet i månedsvis på å få.

Trondsen sier til TV 2 hjelper deg at de fortsatt skylder Bjørn 200 kroner. Da mangler det fortsatt 78 kroner på totalbeløpet pensjonisten betalte inn, men det skyldes ifølge Trondsen at 75-åringen har passert gjennom to forskjellige bomstasjoner.

– Vi kan se at han i avtaleperioden har passert gjennom automatiske bomstasjoner på Østerholtheia og E18 Vestfold sør. Det er riktig at han ikke brukte brikken gjennom disse. Bilen ble filmet med videoovervåking, og siden han hadde en gyldig avtale gikk det ut av de forskuddsbetalte pengene, sier Trondsen, som lover at det resterende beløpet vil bli tilbakebetalt innen kort tid.

– Beklager

Den daglige lederen sier han ikke kan uttale seg spesifikt i saken, men sier at det kan høres ut som om deres faste prosedyrer har blitt brutt i saken.

– Slik skal det selvsagt ikke være. Om kunder føler de har fått dårlig oppfølging beklager vi selvsagt det. Vi jobber hele tiden med å bli bedre, sier Trondsen til TV 2 hjelper deg, og legger til at han ikke har hørt om slike episoder tidligere.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30.