Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.
Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.

Bilsalget nesten fordoblet i januar

81 prosent økning. Se hvordan det gikk med ditt merke.

Bilsalget har fått en knallstart på det nye året. I januar ble det registrert til sammen 9667 nye personbiler, det er en oppgang på hele 81,7 prosent sammenlignet med januar 2009, viser statistikken fra Opplysningsrådet For Veitrafikken.

Dermed får vi igjen bekreftet at nybilsalget har fått opp farta skikkelig. Januar 2009 var til sammenligning en svært dårlig måned. Men går vi litt bakover i tid, er årets januartall 17 prosent høyere enn gjennomsnittet for de siste ti årene.

De to store

Hvem er så vinnerne i januar? Som vanlig er det to merker som skiller seg ut: Toyota og Volkswagen. Hos Toyota må det være veldig hyggelig med en god nyhet innimellom alle problemene. Toyota ble Norges suverent mest solgte bilmerke i januar, 1894 biler betyr en markedsandel på 19,5 prosent. Erkerival VW måtte til sammenligning "nøye" seg med 1524 biler og markedsandel på 15,7 prosent.

VW Golf er fortsatt Norges mest solgte - les testen her

Etter disse to er det langt, langt ned til tredjeplassen. Ingen andre klarte to-sifrete tall. Med sju flere solgte biler enn Peugeot, ble Ford nummer tre, 849 biler gir markedsandel på 8,8 prosent. Peugeot kan notere seg for sterke 8,7 prosent, her er det nye 3008 som har dratt store deler av lasset.

Bedre for Mercedes

Volvo hadde en knallinnspurt på fjoråret. I januar er det litt roligere, femteplass og 6,7 prosent markedsandel er nok noe Volvo Norge har ambisjoner om å forbedre utover året.

Skoda lurer seg inn foran konsernbror Audi og tar sjetteplassen med 4,6 prosent, Audi er ett tidel bak. Nissan er på åttende, mens Mercedes har startet året bra og noterer seg for bedre tall enn på en god stund. 328 registrerte biler betyr markedsandel på 3,4 prosent. Og på tiendeplass et merke som også bør kunne gjøre det skarpere framover med helt ny Astra på plass: Opel som endte på 3,2 prosent.

Helt til topps i Golf-klassen: Les Astra-testen her

Mye diesel og 4x4

Også bruktimporten gikk svært bra i januar. 1715 bruktimporterte personbiler betyr en økning på 63,6. Her spiller også en hyggelig euro-kurs inn. Varebilsalget har også en pen økning: 1905 varebiler betyr pluss 19 prosent.

71,9 prosent av alle nybiler i januar har dieselmotor. Vi kjøper stadig mer diesel, til sammenligning var dieselandelen i januar 2009 på 67,3 prosent. 20,6 prosent av januar-kjøperne valgte bil med firehjulstrekk.

Her kan du lese testen på Norges mest solgte SUV

Her er alle merketallene for januar 2009, med graf for januar 2009 og 2010:

tabell-merker
tabell-merker

Kilde for alle tall: Opplysningsrådet For Veitrafikken (OFV)