bobil2
bobil2

Vil gjøre det lettere å kjøre tyngre

Mer en halvparten av norske bobilere kjører med ulovlig tunge bobiler. Nå vil Norsk Caravan Club gjøre det enklere for bobileiere å få endret vektklasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 hjelper deg satte i april i fjor fokus på at nesten alle norske bobileiere sliter med bilens vektproblemer. Nå kommer også Norsk Caravan Club på banen og slår fast at de i høyeste grad er opptatt av vektproblematikken, både når det gjelder campingvogner og bobiler.

- I møte med Vegdirektoratet har Norsk Caravan Club gått inn for å få endret regelverket slik at det skal bli enklere å foreta vektendringer på bobiler, sier fagsjef i Norsk Caravan Club, Arne Hofseth, til TV 2 hjelper deg.

Se også: Kjører du ulovlig

Les også: Nettprat – Er din bobil lovlig?

Les også: Bobildebatten når Stortinget

Les også: Går til kamp mot bobilbransjen

De fleste nye bobiler som selges i Norge er produsert slik at de etter valg kan registreres med totalvekt på enten 3500 kg eller 3850 kg. Blir bilen først registrert for 3500 kg må det en ombygging til for at bilens vekt skal kunne oppjusteres til en høyere vektklasse, og selv da er det langt i fra enkelt å få dette gjort.

Hele bobilreportasjen ser du her

Bør opplyse om nyttelast

Norsk Caravan Club mener at enkelte forhandlere kunne utvilsomt være flinkere til å opplyse om hvor liten nyttelast som egentlig blir tilbake etter at passasjerenes vekt samt utstyr som f. eks. markise, sykkelstativ, ekstra gassflaske, dekketøy, kjeler, klær, parabolanlegg og kanskje 100 liter på spillvanntanken er tatt med i regnestykket.

Kundens ansvar

NCC mener likevel at det til syvende og sist er kundens ansvar å sette seg inn i bobilens egenvekt og maksimalvekt.

- Det en kjensgjerning at mange kunder nær sagt for enhver pris ønsker seg en så stor bobil som mulig innen grensen for 3500 kg totalvekt, og ikke alltid er villige til å følge råd om heller å anskaffe seg en noe lettere bobil, for dermed å nyte godt av øket nyttelast. Uansett er det kjøpers ansvar å innhente de nødvendige opplysninger om bobilens egenvekt og maksimalvekt, fastslår Hofseth.

Minstekrav på nyttelast

NCC mener likevel at det bør innføres et minstekrav på 300 kg nyttelast etter at registrert antall passasjerer er på plass.

- Som en tommelfingerregel har Norsk Caravan Club både i medlemsbladet Caravan og på sine nettsider fremhevet at det minst bør være rom for 300 kg nyttelast – etter at passasjerene er på plass i bilen, sier Hofseth.

Norsk Caravan Club arrangerer for øvrig gratis kjørekurs for sine medlemmer hvor nettopp riktig lasting er et viktig tema.

Større fokus på vekt

Hofseth mener at blant annet TV 2 hjelper deg sitt fokus på vektproblematikken har ført til at caravanbransjeforbundet generelt har større fokus på dette til sine medlemmer, altså forhandlerne.

- Jeg vet at man i en del tilfeller faktisk veier bilene og vognene fysisk. Men dette er jo ikke mulig av praktiske årsaker hos alle forhandlere. Det positive er at man har større fokus på dette og av den grunn forhåpentlig får færre slike saker framover, sier Hofseth