Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Christian Frantzen er lidenskapelig opptatt av gamle biler. Han er leder i Salten Motorhistoriske Forening og kjører gammelt når han kan. Det er hele året. Også om vinteren, skriver Avisa Nordland.

Denne vinteren kjører han en BMW 2000 Touring fra 1971. Det er knapt 100 utslitte hester under panseret, bakhjulstrekk og knallharde vinterdekk fra omtrent da bilen var ny. Blokkeringsfrie bremser, antispinn og elektronisk stabilitetskontroll var nærmest science fiction i 1971.

– Det eneste problemet med veteranbil om vinteren er veisaltet som kan gi rust, fastslår Frantzen.

Piggfritt

Entusiast John Knudsen sverger også til det gamle når det gjelder bil. Av den grunn synes han egentlig sin Renault 16TX fra 1977 er litt for ny. Den forhjulsdrevne bilen med like lite elektronikk som 71-modellen har han skodd med piggfritt.

– Har kjørt piggfritt i femten år og det går helt utmerket. Bedre komfort og alt mulig. Piggfritt er best, konstaterer Knudsen som ikke er i tvil om hvor de to veteranbilene bør fotograferes.

– Vi må på Bodøs tak. Vi må på Rønvikfjellet og Turisthytta.

Frantzen sier seg enig.

– Dere har sjekket føret? Det er is og snø opp hele den særdeles bratte veien opp til Turisthytta. Folk har trøbbel nok på sommerføre.

– Opp kommer vi. Vær trygg, smiler duoen og setter seg i bilene.

Bare fordeler

BMW 2000 Touring fra 1971. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)

Frantzen er bilmekaniker til daglig. Han konstaterer at moderne biler kan få trøbbel når gradestokken kryper nedover. Moderne biler er fylt med elektronikk og elektronisk overvåkning. Slikt tapper et batteri. Da kan det bli bom stopp – eventuelt null start.

– På nye biler er det uhyre viktig at batteriet er fullt ladet. På gamle biler som disse er det ikke fullt så nøye. En liten gnist holder stort sett. Eller så kan vi trille dem i gang om det mot formodning skulle bli nødvendig, forteller Frantzen og skryter av girkassen i sin 39 år gamle bil.

– Den er like god som kassene i dag. Dette var jo en av de første kombikupeene hvor du kan slå ned baksetet. Renault 16 kom i 1965. Den må ha vært av de aller, aller første med en slik løsning.

– Min 77-modell er omtrent slik som da den ble lansert i 65. Bakseteløsningen er kanskje ikke like enkel som i dag, men jeg får et bra bagasjerom, smiler Knudsen og poengterer at han ikke er en like ivrig vinterkjører som Frantzen.

– For meg blir det mer til spesielle anledninger. Jeg kjørte en Renault 4 en hel vinter en gang. Rusten kom langt opp på dørbladene.

Rimelig

Eier du en bil som er 30 år eller eldre, betyr det en årsavgift på under 400 kroner. Det er også stort sett der forsikringspremien havner.

– Det er svært få ulykker med veteranbiler. Eierne kjører forsiktig og tar vel ekstra vare på bilene sine, mener Knudsen og må innrømme at nye biler nok er noe mer kollisjonssikre enn de gamle ærverdige.

Begge skaffet de seg bilene i fjor. Veteranentusiaster kjøper og selger ganske så ofte. Renaulten var i god stand, mens Frantzen bar sin BMW hjem mer stykkevis og delt.

– Den ble kjørt fram til 1989 før den ble parkert. Aner ikke hvor langt den har kjørt, men den virker godt skrudd sammen. Ny kostet den forresten 42.240 kroner i 1971. En Renault 16TX kostet 32.100 samme år, forteller Frantzen. Godt restaurerte eksemplarer går gjerne betydelig høyere enn nybilprisen.

Mot toppen

Dekkstøyen er betydelig i bilen til Frantzen. Foran ham er Knudsen godt i gang med Turisthytteveien. Den ene bratte svingen etter den andre forseres. Noen steder er det ren, blank is.

Piggfritt og gammel forhjulstrekk holder lenge. Opp kommer han.

Den bakhjulsdrevne veteranen sliter litt mer i siste nitti grader, men med varsom fot klarer også Frantzen seg.

– Den er litt lett i hekken. Det gjør den ekstra morsom om du vil sladde litt, smiler han og parkerer på Bodøs tak.

Gammeldags teknologi holder godt mål også i år 2010.

Se flere bilder på an.no

Renault 16 TX (Foto: Hans Trygve Holm, AN)