ALKOHOL: Norske aviser skriver mer positivt om alkohol enn tidligere, viser ny undersøkelse. (Foto: Sara Johannessen/SCANPIX)
ALKOHOL: Norske aviser skriver mer positivt om alkohol enn tidligere, viser ny undersøkelse. (Foto: Sara Johannessen/SCANPIX)

Gladsaker om alkohol dominerer i avisspaltene

I 1994 dominerte saker om alkoholbrukens skyggesider i norske aviser. Femten år senere henvises slikt stoff til notisplass.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norsk presses omtale av alkohol blir i dag dominert av gladsaker, skriver Vårt Land.

Overrasket

Det viser en undersøkelse som er gjennomført av forsker Ivar Andenæs ved Institutt for journalistikk på oppdrag for avholdsorganisasjonen IOGT.

Andenæs har gjennomgått over 1.100 artikler i 18 forskjellige aviser og funnet ut at andelen av saker som understreker gleden ved drikking er blitt mer enn doblet til 55 prosent de siste 15 årene. Andelen saker om skadevirkningene av alkoholbruk er i samme periode gått ned fra vel 40 til under 30 prosent.

– At det skulle bli så mye mer stoff som bejubler alkohol er ikke overraskende tatt i betraktning at svært mange aviser nå har vinspalter, men at mengden stoff om alkoholens skyggesider skulle minke i volum og omfang, var en overraskelse, sier Andenæs.

Trenger ikke reklame

Generalsekretær i IOGT, Cecilie Widnes, sier at undersøkelsen dokumenterer at pressen gir alkoholprodukter så positiv omtale at reklame er overflødig.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener pressen må ta på alvor funnene i undersøkelsen.

– En undersøkelse som dette bør pressen se på og lære av, for jeg tror mediene på mange måter ikke har gjort jobben sin, sier han. (©NTB)