Er dette SUV-en du skal kjøpe i 2010?

TEST: En Mazda som kan konkurrere mot både Audi og BMW: Det er ikke dagligdags.

Den er langtfra ny, men den byr faktisk på noe nytt. Mazda CX-7 er bilen som skal fylle mellomrommet mellom de fornuftige folke-SUV-ene og de kostbare status-SUV-ene.

Litt mellom klassene - og det er også designet. Dette er en av de klart mest sporty SUV-ene du kan kjøpe. Men er det nok til å forsvare prislappen på 519 000 kroner? Det skal vi finne ut av nå.

Kjøreglede: 5/6

Med råsterk bensinmotor er CX-7 nesten en Porsche Cayenne-light. Med diesel er vi et godt stykke unna dette, men fortsatt er dette en kjøreglad bil. Styringen er litt lett, men du har likevel god kontakt med underlaget. Det duver og krenger lite og dette er helt klart en av de mest sporty bilene i segmentet.

Over små og skarpe ujevnheter stumper den litt, men CX-7-understellet sluker fint de større. Fin-fin motorvei-komfort. Det er som å kjøre en små-sporty familiebil, den største forskjellen er at du sitter høyere i denne bilen. 4x4-systemet er av typen ”tilstrekkelig”. Du kjører ikke over Grønland med denne, men den duger til de aller flestes hyttebehov.

Interiør/plass: 5/6

Bred og solid midtkonsoll og sporty instrumentklokker preger CX7-dashbordet. Det både ser og føles adskillig mer eksklusivt ut enn hos de andre japanske konkurrentene i denne prisklassen. (Foto: Sigmund Bade)
Bred og solid midtkonsoll og sporty instrumentklokker preger CX7-dashbordet. Det både ser og føles adskillig mer eksklusivt ut enn hos de andre japanske konkurrentene i denne prisklassen. (Foto: Sigmund Bade)

Billig og plastpreget interiør har skremt bort mange kunder fra de rimelige SUV-ene. Japanerne i denne klassen har slitt på dette området, og dermed er det ekstra grunn til å gratulerer Mazda. Her er det tilnærmet premium-følelse. Høy midtkonsoll som igjen understreker det sporty preget. Det er kanskje litt mye svart plast, men både utseende og opplevd materialkvalitet er bra.

Foran sitter du bra i store, gode seter. Også baksetepassasjerene har all grunn til å trives med god plass og god sittekomfort. Bagasjerommet avslører at CX-7 ikke er noen kjempestor bil. 455 liter er greit, men heller ikke spesielt bra. Litt høyt gulv, men lengden er bra. Men trenger du mest mulig bagasjeplass, er ikke dette bilen. Stort pluss for kjempesmart nedfelling av baksetene.

Et minus? Navi-skjermen som er altfor liten. Kartet blir rett og slett for puslete til at du kan bruke det til å navigere med (ok, ikke ofte du gjør det uansett, men likevel). Betjeningen er også merkelig kronglete. Det virker nesten som Mazda kom på i siste liten at de måtte tilby bilen med navigasjon også.

Motor: 4/6

2,2-liters dieselen byr på hele 173 hk og dreiemoment på 400 NM.

Mazdas 2,2-liter diesel kom inn under CX-7-panseret i fjor høst - og dermed er bilen plutselig blitt skikkelig konkurransedyktig. (Foto: Sigmund Bade)
Mazdas 2,2-liter diesel kom inn under CX-7-panseret i fjor høst - og dermed er bilen plutselig blitt skikkelig konkurransedyktig. (Foto: Sigmund Bade)

Det gir fint kraftoverskudd, men girspaken må brukes litt mer enn forventet. Motoren må nemlig jages litt og det blir fort tredjegir når forbikjøringene skal gjøres kjapt unna.

Men motoren går jevnt og harmonisk og støydempingen er med på å gi premium-følelse. Da kan vi leve med litt giring. Likevel er det synd at Mazda ikke kan tilby denne med automat, det hadde kledt både bilen og motoren.

Design: 5/6

Mazda-CX-7-bakfra (Foto: Sigmund Bade)
Mazda-CX-7-bakfra (Foto: Sigmund Bade)

Her har Mazdaen er av sine største styrker. Dette er en av klassens tøffeste og lekreste biler. Lav, bred og gjennomført sporty. Særlig fronten gir sportsbil-assosiasjoner. Hekken er litt skuffende i så måte. Den er overraskende anonym i forhold til resten av bilen, og lykter i Lexus-look føles veldig utdatert i 2010.

Men det er ikke nok til å trekke ned helheten. Ingen japanske konkurrenter er i nærheten av å matche dette og designet er egnet til å trekke til seg kunder som i utgangspunktet aldri ville vurdert en Mazda.

Miljø/økonomi: 6/6

CX-7 starter på 495 000 for Advance-utgaven. Vår testbiler er Sport-versjonen til 519 000 kroner. Da får du ”full pakke” – og pristillegget er langtfra avskrekkende.

519 000 kroner for en Mazda? Joda, med denne prisen plasserer CX-7 seg helt i øvre skikt av ikke-status-SUV-ene. Du får veldig mye CR-V og Outlander for denne prisen. Men så er det kanskje ikke denne klassen den helt hører hjemme i heller.

Sammenligner vi med tilsvarende utstyrte og motoriserte utgaver av Volvo XC60, Audi Q5 og BMW X3, er Mazdaen helt klart rimelig.

Snittforbruk på 075 liter/mil er ikke kjempeimponerende, men det stemmer med våre erfaringer i løpet av testperioden. CO2 på 199 gram/km er heller ikke i toppklasse, men greit nok.

Hva med verditap? Her bør det ikke være grunn til bekymring. SUV-er i denne klassen holder seg generelt svært bra i pris, og det tror vi CX-7 også vil gjøre. Mazda-kvaliteten er helt i toppklasse.


Konklusjon: 5/6

Lysende emblem i dørtersklene. Stilig - eller harry? Her er det nok delte meninger. (Foto: Sigmund Bade)
Lysende emblem i dørtersklene. Stilig - eller harry? Her er det nok delte meninger. (Foto: Sigmund Bade)

Den er ikke ny og den er på ingen måte noen revolusjonerende bil, men Mazda CX-7 er likevel noe nytt i denne klassen. Dette er nemlig den første japanske SUV-en som kan yppe seg mot statusmerkene.

Det klarer den fordi dette er ett stykk svært gjennomført bil. Sporty og elegant design, fint interiør og motor som matcher. I tillegg får du suveren driftssikkerhet. Det gjør at CX-7 fort blir en mye rimeligere bil å eie enn enkelte premium-konkurrenter.

Skal du kjøpe SUV til drøyt 500 000 kroner må du prøve denne før du bestemmer deg. Så bra er CX-7.

Bilen for deg hvis:

Du vil ha en SUV som skiller seg ut fra mengden

Ikke bilen for deg hvis:

Du MÅ ha statusmerke i grillen

Hvilken utgave skal du velge?

Dette er enkelt! Du bør velge Sport-utgaven som gir deg alt utstyret du trenger inkludert i prisen. 24 000 kroner opp i forhold til Advance-utgaven er vel anvendte penger og du får dem igjen med renter den dagen du skal selge.

Mer lyst på bensin? Her finner du testen av CX-7 med 2,3 turbo

Prøv også:

Honda CR-V

Dette er den japanske konkurrenten som kommer nærmest CX-7. Fine kjøreegenskaper og en tvers gjennom helstøpt bil. Men både design og interiør kommer til kort i forhold til CX-7. Pluss for at du får den med kombinasjonen diesel og automat.

Les duellen mellom CR-V og en annen tøff rival, VW Tiguan, her

Audi Q5

På mange måter målestokken i denne klassen. Her får Mazdaen virkelig noe å bryne seg på. Audien scorer høyere på premiumfaktor og føles generelt mer påkostet. Men til gjengjeld blir den også adskillig dyrere hvis du sammenligner direkte med CX-7.

Hvor bra er egentlig Q5? Les testen her:

Volvo XC60

Bestselgeren i klassen som virkelig fikk vind i seilene da Volvo lanserte nye priser i fjor. Trygg, sikker og velkjørende - dette er manges favoritt i dette segmentet. Klarer du deg med "bare" tohjulstrekk kan du også spare mye penger. I likhet med CX-7 et sporty design - kombinert med elegant og eksklusivt interiør.

Les testen på XC60 - klikk her

Altfor liten skjerm og kronglete betjening av navigasjonsanlegget trekker ned. (Foto: Sigmund Bade)
Altfor liten skjerm og kronglete betjening av navigasjonsanlegget trekker ned. (Foto: Sigmund Bade)

Lotto bil? Mazda ypper seg mot statuskonkurrentene med denne   SUV en CX 7. (Foto: Sigmund Bade)
Lotto bil? Mazda ypper seg mot statuskonkurrentene med denne SUV en CX 7. (Foto: Sigmund Bade)
Altfor liten skjerm og kronglete betjening av navigasjonsanlegget trekker ned. (Foto: Sigmund Bade)
Altfor liten skjerm og kronglete betjening av navigasjonsanlegget trekker ned. (Foto: Sigmund Bade)
Mazdas 2,2 liter diesel kom inn under CX 7 panseret i fjor høst   og dermed er bilen plutselig blitt skikkelig konkurransedyktig. (Foto: Sigmund Bade)
Mazdas 2,2 liter diesel kom inn under CX 7 panseret i fjor høst og dermed er bilen plutselig blitt skikkelig konkurransedyktig. (Foto: Sigmund Bade)
Bred og solid midtkonsoll og sporty instrumentklokker preger CX7 dashbordet. Det både ser og føles adskillig mer eksklusivt ut enn hos de andre japanske konkurrentene i denne prisklassen. (Foto: Sigmund Bade)
Bred og solid midtkonsoll og sporty instrumentklokker preger CX7 dashbordet. Det både ser og føles adskillig mer eksklusivt ut enn hos de andre japanske konkurrentene i denne prisklassen. (Foto: Sigmund Bade)
Det begynner å bli en god del år siden disse baklyktene var det siste nye. Hekken er den klart mest ordinære delen av CX 7. (Foto: Sigmund Bade)
Det begynner å bli en god del år siden disse baklyktene var det siste nye. Hekken er den klart mest ordinære delen av CX 7. (Foto: Sigmund Bade)
Mazda CX 7 bakfra (Foto: Sigmund Bade)
Mazda CX 7 bakfra (Foto: Sigmund Bade)
Lysende emblem i dørtersklene. Stilig   eller harry? Her er det nok delte meninger. (Foto: Sigmund Bade)
Lysende emblem i dørtersklene. Stilig eller harry? Her er det nok delte meninger. (Foto: Sigmund Bade)