Detalj-front
Detalj-front

Test: VW Caravelle 2,0 TDi Highline med åtte seter

Hvis plass er luksus - ja, da er dette en av de mest luksuriuøse bilene du kan kjøpe. Her er det plass til åtte og bagasje. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Merke: VW Type: Caravelle 8-seter Motor: 2-liter diesel, 140 hk / 340 Nm 0-100 km/t: 14,7 sekunder Toppfart:172 km/t Pris fra: Kr 530 000 Pris testbil: Kr 731 320

Caravelle / Transporter har vært en av VW-konsernets aller viktigste biler gjennom tidene. De første skissene til det som skulle bli den største kassebil-suksessen noensinne ble tegnet av Ben Pon i 1947, og i 1950 trillet første eksemplar ut av fabrikkportene i Wolfsburg. Altså for 60 år siden.

Siden har det ballet på seg. Vi har nå testet 60 års-jubilanten, som i anledningen jubileet er kledd i ny drakt.


Kjøreglede: 5/6

Kjøreglede? Jaa.. jo... den byr på jo på det, men kanskje på en litt annen måte enn hva en småblasert motorjournalist ofte er vant til. Jeg sitter høyt og godt, har full oversikt forover gjennom stort frontvindu. Sitter langt foran i bilen, når jeg snur meg for å rygge er det laaangt bakover.

Den støysvake dieselmotoren drar jevnt og trutt, men byr ikke på den helt store akselerasjonen. Styringen er presis og passe lett, understellet svelger ujevnheter og dumper på en fin måte. Stor akselavstand gjør bilen stabil og komfortabel i motorveihastigheter. Alt er som det skal være og det er lett å trives bak rattet. Utstyrsnivået er høyt og bidrar også til komfort-følelsen. Og lange etapper i denne er ikke noe problem. Snarere tvert i mot. Men veldig spennende er den i rettferdighetens navn ikke.

Det er jo liksom plassen som er hele kluet med denne bilen. Og om det er noe som heter plassglede - ja da scorer den høyt!

Interiør / plass: 5/6

Gode seter og god plass i Caravellen (Foto: Sigmund Bade)

At denne har god plass overrasker neppe ingen. Dette er jo en kassebil, og noen vil kanskje stusse litt når jeg sier at førerplassen er helt utrolig god. Jeg sitter høyt, oppreist og har full oversikt. Setene er gode og har helt greit med justeringsmuligheter – så det er kurant å finne en god kjørestilling. Testbilen er også utstyrt med justerbare armlener.

Dashbordet er både pent og fresht. God ergonomi, lettleste instrumenter og alt er på stell. Også innvendig har den blitt strammet litt opp. Kjørecomputer og instrument-design kjennes igjen fra VWs personbiler.

Seteløsningen i vår testbil er to separate forstoler og to baksete-rader a` tre sitteplasser. Standard kommer Caravelle som sjuseter, og det åttende setet er tilleggsutstyr (Pluss ca 3500,-). Både bakre og midtre seterad har plass nok til at voksne personer sitter komfortabelt og godt. Også innstigningen til bakre seterad er helt kurant – selv for voksne.

Med alle setene i bruk er det fortsatt igjen anstendig bagasjeplass. Ikke minst innunder baksetene kan du få satt fra deg ganske røslige kolli, og lange gjenstander som ski og lignende.

Trenger du en liten bil i tillegg? Les om VW Polo her:

Motor: 4/6

2-liter TDI-motoren er noe av det beste VW har laget. Og den finnes i to forskjellige utgaver med enten 140 hk eller 180 hk. Vår bil er utstyrt med 140 hk/340 Nm og automatgir. Og vi konstaterer at med denne kombinasjonen blir ikke Caravellen noen racerbil akkurat. Men det duger for biltypen.

0 – 100 km/t tar 14,7 sekunder mens toppfarten er 172 km/t. Dieselforbruket er lavt, og 0,8 l/mil må sies å være bra, det er tross alt ikke noen småbil vi her har med å gjøre.

Den etter hvert så velkjente DSG-automatkassa fra VW/Audi fungerer også i Caravellen veldig fint, og gjør kjøreturen komfortabel. Caravelle med denne girkassa koster ca 40 000,- mer enn med manuelt gir – med andre ord - det svir...

Caravelle kan også leveres også med 4Motion firehjulstrekksystem. Prisene starter da på drøyt 670 000 kroner for enkleste utgave.

Design: 4/6

Designet er pent, men mer praktisk enn utagerende og spennende (Foto: Sigmund Bade)

Til 60 års-jubileet har VW konsernet spandert en liten ansiktsløftning på Caravellen. Den har fått samme grill og lamper som resten av familien. Skulle jo for så vidt bare mangle, den er jo oldefar til hele gjengen... Også baklampene er nye. Og bilens design framstår som harmonisk, tidløst og pent. Men direkte spennende og innovativt er det dog ikke. Plass og praktisk utforming har naturlig nok hatt høyere prioritet enn designmessige krumspring.

Miljø / økonomi: 4/6

Vår testbil har en prislapp på friske 730 000 kroner. Selv om verditapet i prosent ikke er avskrekkende, så blir allikevel kronebeløpet ganske høy med et slikt utgangspunkt. Bilene er relativt populære på bruktmarkedet da det er få aktører i dette segmentet.

De generelle vedlikeholdsutgiftene ligger noe under snittet for bilklassen, og kvaliteten har de siste årene steget betraktelig.

Dieselforbruket er oppgitt til 0,80 l/mil ved blandet kjøring –det er klart godkjent. CO2-utslippet 211 g/km er vel heller ikke helt galt for en så stor bil. Men noen miljøpris blir du neppe tildelt.

Går du for en bil med manuelt gir, ligger forbruk og utslipp på henholdsvis 0,75 l/mil og 198 g/km.

Dashbord med flere likhetstrekk fra øvrig VW-familie (Foto: Sigmund Bade)

Konklusjon: 4/6

Vi må vel bare konstatere at verden har gått mange lange skritt framover de siste 60 årene. Den første VW Transporter var mildt sagt primitiv. Ser man på dagens modell, står den ikke noe tilbake for personbiler når det gjelder komfort. Kjøreegenskapene er også bra. Så har du plassbehovet – og pengene - så har VW-forhandleren bilen. Vi mener at dette er klassens beste bil.

Bilen for deg hvis:

Du har stor familie og mye penger

Ikke bilen for deg hvis:

Du foretrekker høye smørbrød og lave biler

Les test av VWs laveste -Scirocco - her:


Hvilken utgaveskal du velge:

Det er nok i stor grad størrelsen på lommeboka som avgjør dette for mange. Men uten noen form for økonomiske restriksjoner, er mitt soleklare førstevalg en åtteseter med 180 hk dieselmotor, DSG automatgir og 4Motion firehjulstrekk – i en litt velutstyrt utgave. Prisene starter da på ca. 800 000 kroner. Da får du en knallfin bil!

Sittestillingen er høy og god, og vi trives bak rattet (Foto: Sigmund Bade)



Prøv også:

Toyota Hi Ace:

En gammel kriger som fortsatt holder stand. Men i forhold til VW Caravelle blir den håpløst gammeldags. Og salget av HiAce som personbil har vel aldri tatt helt av. Den er tilgjengelig med kun en motor, en litt gammelmodig, men svært driftsikker og god – 2,5 liter diesel på 117 hk. Prisene starter på ca 480 00 kroner. Den er som Caravelle også tilgjengelig med firehjulstrekk. Prisen stiger da til godt over 550 000 kroner – og det er nok i meste laget...

Test av HiAce 8-seter finner du her:

Mercedes-Benz Viano.

Dette er nok kanskje hovedkonkurrenten til VW Caravelle. I kjent stil tilbyr Mercedes drøssevis av interiør-løsninger, flere motoralternativer på både bensin og diesel, og også modeller med firehjulstrekk. Prisene for billigste Vivano personbil starter på ca 560 000 kroner. Den har da en 2-liter dieselmotor på 116 hk.

Lyst på Mercedes GLK? Les testen her:

Opel Vivaro:

Opel Vivaro er enda mer firkantet og mer kassebilaktig enn VW Caravelle. Praktisk, med god plass og en front som ser ut som et smilende fjes. De fleste Vivaro personbiler har TAXI-skilt på taket. Prisene starter på ca 480 000 for billigste utgave med 90 hk dieselmotor og ni sitteplasser. Neppe noen rakett det heller. Men den finnes med større motor også. Både 2-liter på 115 hk og 2,5-liter 146 hk er tilgjengelige.

Vil du lese mer om ny Opel, klikk her:

VW Caravelle fikk nye baklamper til 60 års jubileet (Foto: Sigmund Bade)