kuldebil2
kuldebil2

Får du ikke startet?

Sprengkulde betyr høysesong for biler som ikke starter. Se rådene du trenger her.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.


Når det er sprengkaldt ute, koker det på alarmsentralen til NAF, og veipatruljene får ikke mye tid til å stå i garasjen og vaske saltet av bilene.

Nå er det høysesong for folk som ikke får start på bilen. Kulda kan ta knekken på både nye og gamle biler.

De aller fleste utrykningene er til kalde sjåfører som ikke får startet fordi batteriet er flatt. Mange glemmer at når det er kaldt, så tappes batteriet mye raskere enn ellers, og spesielt i byene er dette et problem.

– Folk kjører ofte korte avstander av gangen, og batteriene rekker ikke å lade skikkelig, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kalde tær, fingre, sjefer som lurer på hvor du blir av og en meget kald start på dagen kan unngås om du tar noen enkle forholdsregler. Selv om mye av dette burde vært gjort før vinteren, er det ikke for sent å følge flere av rådene NAF gir under.

Batteri

Det er dårlige batterier som oftest gir startproblemer. Batteriet har lettere for å få selvutladning når det ikke er toppladet og kuldegradene er mange nok.

Sjekk derfor følgende:

  • Er batteriet 5 – 7 år gammelt, tåler det neppe en tøff vinternatt hvis ikke bilen brukes daglig eller det blir foretatt vedlikeholdsladning.
  • Mål syreinnholdet, væskenivå og sjekk at dynamoremmen er stram nok.
  • Kontroller ladespenningen på et NAF Senter eller et bilverksted, samtidig kan du be om en belastningsprøve av batteriet. Ladespenningen bør være minimum 14,4 volt.
  • Finnes det irr på batteripolene, bør disse rengjøres med lunkent såpevann og det smøres vaselin eller syrefritt fett over polskoene.

Motorvarmer

Motorvarmer hjelper mot startvansker nå i kulda. Motorvarmesystemer kan ettermonteres på alle biler. Den enkleste motorvarmerinstallasjonen koster 2000–3000 kroner med et enkelt tidsur.

Motorvarmer gir også en miljøgevinst. Kalde motorer gir økte utslipp, økt motorslitasje og dårligere komfort. Ved å bruke motorvarmer reduserer man utslippene fra bilen de første kilometerne.

NAF

Fire av 10 norske bilturer er under tre kilometer. Om vinteren kan avgassene reduseres med inntil 80 prosent for CO-utslippene og 50 prosent for NOx ved bruk av motorvarmer fordi katalysatoren vil virke raskere.

Motorvarmer er med andre ord bra både for klima og lommebok!

I tillegg til reduserte utslipp og lavere drivstofforbruk, er det økonomisk å bruke motorvarmer fordi motoren slites mindre og startbatteriet får mindre belastning.

For de som ikke har tilgang til stikkontakt finnes det løsninger også for dem. Bensin- og dieselvarmere bruker bilens drivstoff til å forvarme bilen. Ekstraforbruket er minimalt.

Bensin

Dette er enkelt! Når det er kaldt, sett aldri fra deg bilen med under halv tank. Da kan det lett dannes kondens.

Frostvæske

Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet på din bil? Dette kan måles på et NAF Senter, bensinstasjon eller bilverksted.

For lav innblanding av frostvæske kan føre til at kjølevannet fryser. Frostvæske har tilsetningsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende.

Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken. Det er også et max og min merke på tanken. Sørg for at det er nok på tanken.

Skift til motorolje

Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda. Motoren slites også mindre.

Oljen oppgis i viskositet, målt i SAE-grader. Les informasjonen på oljeflasken. En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40, (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen).

Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig (se bilens instruksjonsbok)

kuldebil4

Ikke bruk kondensfjerner!

NAF råder bileiere til ikke å bruke kondensfjerner på tanken med mindre du skal løse et eksakt problem.

Evnen til kondensfjerner er at den binder vann som ligger i bunn av tanken og gjør vannet transportabelt for å bli med gjennom systemet fram til motoren.

Drivstoffsystemet i dagens biler som pumpe og dyser er finmekanikk. Når vannet blir transportert sammen med kondensfjerneren vil dette lett medføre korrosjon i pumpe og dyser, uansett diesel eller bensindrevet bil, og kan gi eieren store kostnader.

Er det vann på tanken ligger dette rolig på bunnen. Hvis det er for mye vann på tanken, slik at det kommer opp til nivået hvor bensinen blir tatt ut, har du et eksakt problem og da kan det prøves med en flaske kondensfjerner eller så må tanken i praksis tømmes. (Bruk av kondensfjerner i dag er kun et resultat av «gammel vane er vond å vendes»).

For å få start på bilen er det en forutsetning at du kommer deg inn i bilen. Fryste låser og dører kan stikker kjepper i hjulene for dette.

Smør alle låser med låsolje. Låsoljen hindrer låsen i å fryse.

Låsespray derimot skal kun brukes i nødsfall. Spraygassen inneholder sprit, og fjerner fettet som låsen er innsatt med.

Tape over nøkkelhull når bilen vaskes for å hindre at låsene fryser.

Stryk silikon på lister i dører og bagasjelokk

Silikon på listene i dører og bagasjelokk hindrer at dørene fryser.

Bruk ikke silikon fra sprayboks. Den er kostbar, udrøy og sprayer over større områder enn på listene. Kjøp en silikonstift på bensinstasjonen, den varer i flere år.

Slik fester du startkablene

Dette batteriet eksploderte, fordi startkablene ble koblet feil. Skal du hjelpe naboen med startkabler, er det veldig viktig at du gjør det riktig ellers kan du risikere å gjøre vedkommende en meget stor bjørnetjeneste.

Slik fester du startkablene riktig. Trykk på denne lenken og du blir sendt videre til NAFs hjemmeside.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30